زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارتباط ذهن و بدن

ارتباط ذهن و بدن نحوهٔ تعامل سلامت روحی و جسمی شما است. به‌جای اینکه مسائل جداگانه‌ای باشند، هر یک می‌تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. بیماری‌های جسمی می‌تواند احتمال ابتلا به اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان را افزایش دهند. برعکس، افسردگی، اضطراب و استرس کنترل‌نشده نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و علائم فیزیکی ایجاد کند.

 

کاهش درد

مدیتیشن باعث ترشح اندورفین در مغز می‌شود که به کاهش درد کمک می‌کند. تمرکز بر چیزی آرام و ساکت نیز به کاهش التهاب کمک کرده و توجه شما را از درد منحرف می‌کند.

 

 

بهبود خواب

یادگیری روش‌های تمرکز حواس برای تمرکز بر تنفس عمیق و آگاهی از لحظهٔ حال به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید. این روش‌ها به شما کمک می‌کند از افکار اضطراب‌آور دور شوید و واکنش آرام‌سازی بدنتان را تحریک کنید تا بتوانید سریع‌تر به خواب بروید.

 

کاهش فشار خون

تمرین مدیتیشن ممکن است به کاهش فشارخون کمک کند. به‌نظر می‌رسد که این اثر با تولید اکسید نیتریک ایجاد می‌شود که به آرامش و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. مدیتیشن منظم ممکن است به بدن شما کمک کند اکسید نیتریک بیشتری تولید نماید.

 

تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن

استفاده از قدرت ذهن با تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن به سالم ماندن کمک می‌کند. تمرینات مراقبه و تنفس عمیق، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کند، که به کنترل التهاب در بدن شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌طور مؤثرتری با بیماری‌ها مبارزه کنید.

 

کاهش اضطراب

ذهن می‌تواند به شما کمک کند بر اضطراب و سایر مسائل مرتبط مانند فوبیا و اختلال وسواس فکری غلبه کنید. مدیتیشن حالتی عمیق از آرامش را ایجاد می‌کند، به شما کمک می‌کند توجه خود را متمرکز کنید و افکار پر سر و صدایی را که باعث ایجاد استرس در شما می‌شوند از بین ببرد. احساس آرامش، اضطراب شما را کاهش می‌دهد و به سلامت روحی و جسمی کمک می‌کند.

 

افزایش انرژی

آرام‌سازی و سایر روش‌های مقابله‌ایِ مثبت به کاهش اثرات استرس، از جمله احساس خستگی و بی‌حالی کمک می‌کند. آرامش، ضربان قلب شما را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به شما کمک کند با احساس شادابی و انرژی از خواب بیدار شوید.

 

کاهش قند خون

هر نوع استرسی، سطح قند خون را افزایش می‌دهد. مدیتیشن و سایر روش‌های آرام‌سازی به مقابله با این اثر کمک می‌کند تا قند خون شما بهتر کنترل شود. موسیقی، ماساژ، هنردرمانی، یوگا و تنفس عمیق همه روش‌هایی برای آرامش‌اند که این فواید را برای شما دارند.

 

بهبود عملکرد گوارش

استرس و عکس‌العملِ استرسیِ بدن به رویدادی مانع هضم می‌شود. زمانی که بدن شما در حالت بی‌قراری است، دریافت منابع مغذی از هضم غذا را مختل و منحرف می‌کند چرا که در حال آماده شدن برای حالت جنگ یا گریز است. فعال کردن سیستم آرام‌سازی به اختلالات گوارشی زیر کمک می‌کند:

  • رفلکس اسید
  • یبوست
  • حالت تهوع
  • دل‌درد

 

بهبود تمرکز

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا دریافته‌اند که آرامش، عملکرد و ساختار مغز شما را تغییر می‌دهد. مدیتیشن فقط برای چند دقیقه در روز حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند بهتر تمرکز کنید. انواع مختلف مدیتیشن که به شما کمک می‌کند تمرکز کنید عبارت‌اند از:

  • ذهن‌آگاهی، که شامل مشاهدهٔ افکار خود بدون قضاوت است
  • تمرکز، که شامل تمرکز روی نقطه‌ای خاص است
  • حرکت، که شامل حرکت‌های آهسته و تکراری است

 

کنترل خشم

ثابت شده‌است که مدیتیشن خشم، منفی‌گرایی و پرخاشگری را کاهش می‌دهد. این به شما کمک می‌کند از درک و فهم خود آگاه شوید تا بتوانید افکار و احساسات خود را در مورد موقعیت‌های نا‌امیدکننده تغییر دهید. یکی از روش‌های انجام این کار شامل مراقبهٔ هدایت‌شده است که شامل چهار مرحله می‌شود:

  • آرام‌سازی جسمی
  • مدیتیشن مستقل
  • مدیتیشن هدایت‌شده
  • تمرکز بر صدای درونی

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟