زمان مطالعه: 3 دقیقه

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چشم‌انداز مثبت دارند، عمر طولانی‌تری دارند. اما اگر ذاتاً خوش‌بین نباشید چه؟ آیا می‌توانید دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر دهید؟ چگونه خوش‌بین‌تر باشیم؟

شما نیز این نوع افراد را دیده‌اید و یا می‌شناسید: برخی از افراد حتی در سخت‌ترین زمان‌ها و شرایط خوش‌بین‌اند. احتمالاً فکر می‌کنید «چگونه این کار را می‌کنند؟» اما بهتر است بپرسید «آیا من هم می‌توانم این کار را انجام بدهم؟»

علم همچنان ثابت کرده‌است که افراد خوش‌بین، از زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری برخوردار هستند. مطالعه‌ای که در 10 سپتامبر سال 2019 در مجلهٔ PNAS انجام شد و شامل بیش از 70 هزار شرکت‌کننده بود، نشان داد افرادی که خود را خوش‌بین می‌دانند، در مقایسه با افراد کمتر خوش‌بین، بیشتر احتمال دارد تا 85 سال و یا بیشتر عمر کنند.

به گفتهٔ لورا کوبزانسکی، مدیر مرکز سلامت و شادی کومشئونگ در کالج بهداشت عمومی چان دانشگاه هاروارد، قدرت خوش‌بینی تنها داشتن دیدگاهی مثبت و شاد نیست، بلکه استفاده از این طرز فکر برای ایجاد تغیرات مثبت است.

او می‌گوید: «خوش‌بینی بیشتر هدف‌محور است. افراد خوش‌بین عموماً این دیدگاه را دارند که با رویکرد و اقدام مناسب می‌توانند مشکلات را حل کنند و اوضاع را بهبود بخشند.»

 

 

طرز فکر متفاوت

دقیقاً مشخص نیست که خوش‌بینی چگونه بر سلامت تأثیر می‌گذارد. محققان هم مکانیسم‌های بیولوژیکی و هم رفتاری را در نظر گرفته‌اند. برای نمونه، افراد خوش‌بین در مقایسه با افراد کمتر خوش‌بین، التهاب کمتر و سطح کلسترول سالم‌تری دارند. اما به احتمال زیاد آن‌ها رفتار‌های سالمی مانند فعال ماندن، درست غذاخوردن، سیگار نکشیدن و مصرف نکردن الکل را نیز انجام می‌دهند.

کوبزانسکی می‌گوید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا این طرز فکر به‌طور مستقیم بر عملکرد بیولوژیکی تأثیر می‌گذارد و منجر به رفتارهای سالم‌تر می‌شود یا اینکه عمدتاً باعث می‌شود مردم عادت‌های سالم را بپذیرند و یا ترکیبی از هر دو است.»

اما این مطلب پرسش اصلی را در مورد سلامتی و خوش‌بینی مطرح می‌کند: آیا می‌توانید خوش‌بین‌تر باشید؟

 

عوامل مؤثر

کوبزانسکی می‌گوید خوش‌بینی تقریبا 25 تا 30درصد وراثت‌پذیر است. «اما این بدان معناست که فاکتور‌های دیگر نیز ممکن است به‌طور چشمگیری بر خوش‌بینی تأثیر بگذارند.»

محققان دریافتند که عوامل خاصی مانند درآمد، تحصیلات، جغرافیا و موقعیت اجتماعی بر خوش‌بینی فرد تأثیر می‌گذارند. کوبزانسکی می‌گوید: «بنابراین تغییر محیط افراد و عوامل ساختاری و اجتماعی ممکن است یکی از راه‌های تغییر سطح خوش‌بینی باشد.»

با‌این‌حال او معتقد است که مردم می‌توانند یاد بگیرند که بدون چنین تغییراتی، خوش‌بین‌تر باشند. «این کار همیشه آسان نیست و نیاز به تعهد دارد، اما ممکن است.»

 

چهار شیوه که به شما در خوش‌بینی بیشتر کمک می‌کند:

به دنبال فرصت‌ها باشید: زمانی‌که رویداهای ناگوار و سخت رخ می‌دهند، تمرکز خود را به سمت جایگزین‌های مثبت‌تری معطوف کنید. برای نمونه اگر قرار است کسی را ملاقات کنید یا در نوبت هستید و باید منتظر بمانید، از این وقت آزاد غیرمنتظره برای تماس با یک دوست و یا خواندن کتابی استفاده کنید. اگر جراحت و یا بیماری مانع از ورزش روزانهٔ شما می‌شود، روی کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید مانند حرکات‌های کششی ملایم یا استفاده از نوار‌های کششی، تمرکز کنید. کوبزانسکی می‌گوید: «این فعالیت‌های جایگزین به شما احساس مثبت‌تری می‌دهند و یادآوری می‌کنند که شرایط سخت لزوماً ادامه نخواهند داشت و می‌توانید برای رسیدن به شرایط خوب، بر موانع غلبه کنید.»

 

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید: در اینجا تمرینی از مرکز علوم دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، آمده‌است. به نقاط قوت خود مانند خلاقیت، پشتکار، مهربانی و کنجکاوی فکر کنید. یکی از این موارد را انتخاب نمایید و نحوهٔ استفاده از آن را برای امروز برنامه‌ریزی کنید. برای نمونه پشتکار را درنظر بگیرید، فهرستی از کار‌هایی را که اخیراً برایتان چالش‌برانگیز بوده‌است، تهیه کنید. سپس سعی کنید آن‌ها را به سرانجام برسانید. اگر کنجکاوی را انتخاب می‌کنید، فعالیتی را انجام دهید که قبلاً امتحان نکرده‌اید. این روند را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید. می‌توانید برای چند روز نقطه‌قوت یکسانی را درنظر بگیرید و یا هر روز نقطه‌قوتی جدید را انتخاب کنید.

 

شکرگزاری را تمرین کنید: افراد خوش‌بین اغلب از آنچه دارند، سپاسگزاراند و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. دفترچهٔ قدردانی داشته باشید که در آن هدایا و نعمت‌های زیادی را که به خاطر داشتن آن‌ها شکرگزارید بنویسید، مانند سلامتی فعلی خود، مهربانی فردی نسبت به شما، وعده‌ٔ غذایی عالی‌ای که از آن لذت برده‌اید.

 

تصویر ذهنی از بهترین ممکن خود ایجاد کنید: خود را در 5 و یا 10 سال آینده کجا می‌بینید؟ این تمرین به شما کمک می‌کند تا به سه پرسش اساسی پاسخ دهید:

  • در حال حاضر چه می‌کنید؟
  • چه چیزی برای شما مهم است؟
  • به چه چیزی اهمیت می‌دهید و چرا؟

پاسخ‌ها به شما کمک می‌کند بر اهداف جدید و زمینه‌های ایجاد بهبودی که همیشه دنبال آن بود‌ه‌اید اما به دلیل سایر وظایف زندگی مانند کار و تربیت بچه‌ها نتوانستید به آن‌ها دست یابید، متمرکز شوید.

کوبزانسکی می‌گوید: «این کار توجه شما را به چیزی تحریک‌کننده و هیجان‌انگیز معطوف می‌کند و این احساس را که وقایعی عالی و آینده‌ای مثبت در انتظارتان است، در شما افزایش می‌دهد.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟