زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه جوان بمانیم؟

چگونه جوان بمانیم؟ برای این کار از انجام اشتباهاتی نظیر نداشتن خواب کافی، سیگار کشیدن، مرطوب‌ نکردن پوست و عوامل دیگر باید خودداری کنید، برای مطالعهٔ بیشتر همراه ما باشید…

 

نداشتن خواب کافی

اگر خوابی کافی و باکیفیت ندارید، پوست شما ممکن است شروع به چروک شدن و افتادگی زودهنگام کند. دلیل آن تا حدی این است که بدن شما کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند. کورتیزول، هورمون استرس است که باعث تجزیهٔ کلاژن که پوست را صاف و براق نگه می‌دارد، می‌شود. سعی کنید سر ساعت معینی به رخت‌خواب بروید و قبل از آن فعالیتی آرام‌بخش داشته باشید و از الکل، کافئین و کار با وسایل الکترونیکی که صفحهٔ نمایش دارند، اجتناب کنید.

 

سیگار کشیدن

اگر دخانیات استعمال می‌کنید، افزون بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان، ممکن است در سنین پایین، پوست شما دچار چین و چروک و افتادگی شود. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خونی می‌شود که مواد مغذی مانند اکسیژن را به سطح پوست می‌رساند و ممکن است تولید کلاژن در بدن را کند نماید. با پزشک خود در مورد راه‌های ترک این عادت مشورت نمایید.

 

گذراندن زمان زیادی در معرض نور آفتاب

مقداری نور خورشید برای بدن مفید است، اما جذب زیاد اشعهٔ ماوراء‌بنفش به کلاژن موجود در پوست آسیب می‌رساند و ممکن است باعث شود بدن شما مقدار زیادی پروتئین به نام الاستین تولید نماید. اگر شرایط طوری است که باید در معرض نور مستقیم آفتاب باشید، پوست خود را با کلاه، لباس آستین بلند و عینک آفتابی بپوشانید. از ضدآفتابی “طیف گسترده” استفاده کنید که دارای SPF30 و یا بالاتر باشد.

 

مرطوب‌ نکردن پوست

اگر پوست شما خشک باشد، می‌تواند ظاهر ناصاف و پوسته‌پوسته‌شدهٔ یک فرد مسن را به شما بدهد. پوست خود را روزی یک یا دو بار بشویید. سعی کنید صورت خود را به‌آرامی و باملایمت بشویید، چرا که اسکراب کردن و مالش شدید، پوست را تحریک می‌کند. از پاک‌کننده‌ای ملایم استفاده کنید که الکل یا مواد دیگری که ممکن است پوست شما را ملتهب، خشن یا خشک کند، ندارد. دو بار در روز پوست خود را با کرم مرطوب نمایید تا رطوبت، پوست شما را جوان نگه دارد.

 

نخوردن غذاهای سالم

غذا‌های مناسب به جلوگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌هایی که انرژی جوانی شما را از بین می‌برند، کمک می‌کنند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای داشتن قلبی سالم انتخاب نمایید. این رژیم برای مغز شما نیز مفید است. ممکن است مجبور شوید میزان مصرف گوشت قرمز چرب را کمی کاهش دهید، اما چربی‌های سالم را از غذا‌هایی مانند ماهی، آجیل، روغن زیتون و آووکادو دریافت نمایید و همچنین غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات را در برنامهٔ خود داشته باشید.

 

به اندازهٔ کافی ورزش نکردن

فعالیت بدنی منظم راهی اصلی برای داشتن احساس جوانی است. ورزش ماهیچه‌ها را تقویت کرده، انرژی شما را افزایش داده و روحیهٔ شما را بهبود می‌بخشد. تحرک مغز شما را هوشیار نگه می‌دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های وابسته به سن مانند بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نیازی به رفتن به باشگاه و یا پیوستن به تیم خاصی نیست. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع، کار در حیاط و یا حتی رقص هم خوب‌اند که باید سعی شود بیشتر روز‌های هفته به مدت 30 دقیقه انجام شود.

 

جمع کردن زیاد چشم

هنگامی‌که در برابر نور زیاد و یا برای دیدن دقیق‌تر، چشمان خود را تنگ می‌کنید، پوست صورت شما چروک افتاده و ممکن است با گذشت زمان منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک در اطراف چشمان شما شود. در حقیقت، هر حالتی را که زیاد تکرار کنید، ممکن است مشکل‌ساز شود. اگر زیاد در محیط بیرون و در معرض نور آفتاب هستید، ممکن است عینک آفتابی مانع از جمع کردن چشم در برابر نور شود و از ایجاد چروک پوستی در گوشهٔ انتهایی چشم شما جلوگیری نماید. گذاشتن کلاه لبه‌دار بزرگ نیز می‌تواند مانع از بروز این چروک‌ها شود.

 

عضو نبودن در گروه‌های اجتماعی

برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می‌تواند به شما در جوان ماندن کمک کند و همچنین سلامت عاطفی و جسمی شما را تقویت نماید. این ارتباط به شما کمک می‌کند اضطراب، افسردگی و زوال عقل مرتبط با کهولت سن از جمله بیماری آلزایمر را از بین ببرید. هنگامی‌که به دنبال یک گروه اجتماعی هستید، به یاد داشته باشید کیفیت ارتباطات اجتماعی مهم است و نه کمیت آن‌ها.

 

عدم کنترل فشار خون

فشار خون بالا خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با سن مانند زوال عقل عروقی و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. این مورد احتمالاً به این دلیل است که فشار خون بالا به رگ‌های خونی کوچک در مغز شما آسیب می‌رساند. به نظر می‌رسد افرادی که فشار خون خود را با رژیم، انجام ورزش و مصرف دارو کنترل می‌کنند، می‌توانند افت مغزی ناشی از کهولت را کاهش داده و یا از آن جلوگیری نمایند.

 

کمک نکردن به دیگران

بدن شما هنگامی‌که برای دیگران پول خرج می‌کنید نسبت به زمانی‌که این پول را برای خود خرج می‌کنید، هورمون لذت یا اندورفین بیشتری ترشح می‌کند. اما این مورد تنها شامل پول نمی‌شود. آرامش، لذت و ارتباطی که زمان کمک به افراد ایجاد می‌شود، اغلب باعث می‌شود این کار را بیشتر انجام دهند، که به نوبهٔ خود باعث آرامش و شادی شما شده، استرس را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن شما برای دفاع در برابر میکروب‌ها نیز کمک نماید.

 

انجام ندادن چکاپ

نیاز است تا پس از 50 سالگی معاینات پزشکی و یا چکاپ سالانه انجام شود. در این معاینه، پزشک فشار خون، کلسترول و قند خون شما را بررسی می‌کند. مقادیر زیاد از این موارد می‌تواند منجر به بیماری قلبی، زوال عقل و سایر بیماری‌های وابسته به سن شود. پزشک ممکن است علائم افت روان ماند مشکلات حافظه را نیز برای شما بررسی نماید. هرچه زودتر از مشکلات خود آگاه شوید، سریع‌تر می‌توانید درمان آن را شروع نمایید.

 


منبع:

چگونه جوان بمانیم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟