زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا کمردرد دارم؟

چرا کمردرد دارم؟ احتمالاً کمردرد حداقل یک‌بار در طول زندگی روی شما تأثیر گذاشته است. این یکی از رایج‌ترین دلایلی است که افراد در اثر آن کار خود را از دست می‌دهند چرا که حرکت و جا‌به‌جایی را برای افراد دشوار می‌سازد. موارد بسیاری باعث کمردرد می‌شود و بیشتر کمردردها را می‌توان با انجام برخی کارها در خانه بهبود بخشید.

 

اسپاسم عضلانی

اگر به عضلات یا بافت‌های اطراف ستون فقرات خود آسیب بزنید، ممکن است عضلات با ایجاد اسپاسم و گرفتگی، از آن ناحیه محافظت کنند. این بدان معناست که آن‌ها انعطاف می‌یابند و به همین حالت باقی می‌مانند. درد این گرفتگی تا زمان شل شدن عضله، باقی می‌ماند. گرفتگی کمر می‌تواند به دلیل لیز خوردن دیسک یا آسیب به بافت‌های ستون فقرات باشد.

 

درمان اسپاسم عضلانی

درمان گرفتگی عضله به علت این اسپاسم، سن و سلامت کلی شما بستگی دارد. اما مصرف مسکن‌هایی که نیاز به نسخهٔ پزشک ندارند و استراحت کردن، معمولاً برای بهبود این دردها مؤثر است. برخی از دارو‌ها، پماد‌هایی‌اند که به‌طور مستقیم روی ناحیهٔ گرفته‌شده، مالیده می‌شوند. اگر این پماد‌ها مٔوثر نباشند، پزشک ممکن است دارو‌های شل‌کنندهٔ عضله برای شما تجویز نماید. اگر اسپاسم ناشی از مسئله جدی‌تری باشد، مانند مشکل دیسک کمر، ممکن است در مواردی جراحی توصیه شود.

 

سنگ‌های کلیه

سنگ‌های کلیه، سنگ‌های سخت و ریزی‌اند که از بلور‌ها ساخته شده و در کلیهٔ شما تشکیل می‌شوند. هنگامی‌که این سنگ‌ها درون لوله‌ای که ادرار از آن دفع می‌شود، گیر کنند، می‌توانند درد شدید کمر، پایین شکم و پهلو‌ها را ایجاد کنند.

 

درمان سنگ‌های کلیه

گاهی اوقات می‌توان سنگ‌های کوچک را فقط با نوشیدن مقدار زیادی آب دفع کرد. اگرچه دفع سنگ ممکن است دردناک باشد، بنابراین احتمالاً به دارو‌های مسکن نیاز خواهید داشت. پزشک همچنین ممکن است برای شما دارو‌هایی برای شل کردن عضلات برای عبور راحت‌تر سنگ تجویز نماید. در موارد شدید، ممکن است نیاز به انجام سنگ‌شکن و یا جراحی باشد.

 

دیسک کمر

در میان مهره‌ها، بالشتک‌های کوچک یا دیسک‌های نرمی وجود دارد که مهره‌های شما را (استخوان‌های کوچکی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند) از هم جدا می‌کنند. این دیسک‌ها به نوعی شبیه دونات‌های کوچک پر از ژله‌اند که بین هر استخوان قرار می‌گیرند. گاهی اوقات این دونات‌ها ترک خورده و ژله از آن‌ها خارج می‌شود. اگر این دیسک‌ها به نخاع و یا اعصاب شما فشار وارد آورند، می‌تواند باعث کمردرد شود، و این درد ممکن است به پاها و یا بازوها گسترش یابد.

 

درمان دیسک کمر

اگر درد شدیدی دارید، ممکن است به یک یا دو روز استراحت در رختخواب و دارو‌های ضدالتهابی (ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین) برای کمک به التیام تورم نیاز داشته باشید. پزشک ممکن است برای تقویت عضلات کمر و شکم و کاهش کشش آن‌ها، فیزیوتراپی توصیه نماید. اگر درد ماه‌ها طول بکشد، پزشک ممکن است جراحی را به شما پیشنهاد نماید.

 

آرتروز

آرتروز، التهاب، سفتی و درد مفاصل است. گروهی از بیماری‌های “آرتریت نخاعی” وجود دارد که اسپوندیلوآرتروپاتی نامیده می‌شود و کمرتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کمر بیشتر وزن بدن را حمل می‌کند.

 

درمان آرتروز

در بیشتر موارد، استراحت و مصرف مسکن‌هایی که می‌توانید بدون نیاز به نسخهٔ پزشک تهیه نمایید، تمام آن چیزی است که نیاز دارید. این داروها شامل داروهای ضدالتهاب و مسکن است که برای بهبود درد مؤثر‌اند. اگر این موارد کافی نباشد، پزشک ممکن است برای تسکین درد و التهاب، داروهایی مانند استروئیدها را برای شما تجویز نماید. قبل از شروع مصرف هر داروی جدیدی، حتماً با پزشک در مورد سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، صحبت کنید.

 

تنگی کانال نخاعی

زمانی‌که فضای ستون نخاع کم می‌شود، این کاهش می‌تواند به نخاع و اعصابی که از ستون فقرات به سمت بازوها و پاها می‌رود، فشار وارد نماید. این فشار می‌تواند باعث بی‌حسی شده و حرکت را در آن نواحی سخت نماید. آرتروز، تومور‌ها و برخی بیماری‌های ارثی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. این مشکل بعد از 50 سالگی رایج‌تر بوده و بیشتر دیده می‌شود.

 

درمان تنگی کانال نخاعی

بیشتر افراد برای کمک به تسکین درد، همراه با استراحت و فیزیوتراپی به داروهای نسخه‌دار نیاز دارند. اگر درد شما شدید است یا نمی‌توانید به خوبی حرکت کنید، پزشک ممکن است برای کاهش فشار روی ستون فقرات، جراحی را به شما توصیه نماید.

 

عفونت ستون فقرات

این بیماری‌ جدی اما نادر، زمانی‌ اتفاق می‌افتد که باکتری، ویروس یا قارچ، مایع اطراف ستون فقرات یا استخوان‌ها یا بافت‌های نرمِ تشکیل‌دهندهٔ ستون فقرات را آلوده می‌کند. این مشکل معمولاً پس از جراحی ستون فقرات یا تصادف یا آسیب به ستون فقرات اتفاق می‌افتد.

 

درمان عفونت‌های ستون فقرات

پزشک برای مقابله با باکتری‌ها، ویروس یا قارچ‌ها، دارو را مستقیماً وارد جریان خون می‌کند. ممکن است لازم باشد مدتی در بیمارستان بمانید و احتمالاً اجازهٔ حرکت زیاد را نخواهید داشت. اگر دارو جواب ندهد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

 

اسپوندیلولیستیز

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از استخوان‌های ستون فقرات (مهره‌ها) از جای خود خارج شده و به استخوان زیر آن برود. زمانی‌که استخوان به یک عصب فشار می‌آورد، آن عصب آسیب می‌بیند و این مشکل معمولاً در ناحیهٔ کمر اتفاق می‌افتد.

 

درمان اسپوندیلولیستیز

استراحت، ورزش و دارو، که بیشتر آن‌ها دارو‌های ضدرد و ضدالتهاب و‌ بدون نیاز به نسخه‌اند، متداول‌ترین روش‌های درمانی برای این بیماری هستند. پزشک همچنین ممکن است فیزیوتراپی یا احتمالاً عمل جراحی را در موارد شدید‌تر پیشنهاد کند.

 


منبع:

چرا کمردرد دارم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟