زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد از مکمل‌ها استفاده می‌کنند، ادعای این مکمل‌ها برای داشتن قلبی سالم‌تر است. اما در بیشتر موارد این وعده‌ای پوچ است. بنابراین آیا باید مکمل‌های غذایی بخریم؟

اگر برنامهٔ روزانهٔ شما شامل دریافت مولتی‌ویتامین، کپسول روغن ماهی یا سایر مکمل‌های غذایی است، تنها نیستید. حداقل نیمی از مردم آمریکا می‌گویند که مکمل مصرف می‌کنند و مولتی‌ویتامین‌ها از جمله محبوب‌ترین این مکمل‌ها هستند.

مجلهٔ Heart Letter در گذشته‌ مطلبی در مورد کمبود شواهدی که نشان می‌دهند مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کنند، داشته‌است. در اوایل سال جاری، مجلهٔ کالج قلب آمریکا (American College of Cardiology)، مجموعه‌ای از نظرات را در مورد مکمل‌های غذایی و قلب منتشر کرد. پیام این مقاله که از آزمایش 22 مورد مولتی‌ویتامین در مقایسه با دارونما جمع‌آوری شده بود، مطلب یکسانی را نشان داد: مصرف این مکمل‌ها خطر حملهٔ قلبی، سکتهٔ مغزی و یا مرگ را کاهش نمی‌دهد. دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی از رژیم غذایی سالم و گیاهی منطقی‌تر است (بااین‌حال افرادی که بیماری‌های غیرمعمول دارند و این شرایط مانع از دریافت و جذب طبیعی مواد مغذی می‌شود، به این مکمل‌ها نیاز دارند).

مکمل‌های دیگری که برای سلامت قلب و عروق استفاده می‌شوند، مانند اسید‌های چرب امگا 3 که معمولاً به آن روغن ماهی می‌گویند، برنج مخمر قرمز و کوآنزیم Q10، که در مطالعهٔ مجلهٔ کالج قلب آمریکا (JACC) ارائه داده شده‌اند، چطور؟ ما دیدگاه دکتر پیتر کوهن، دانشیار پزشکی در دانشگاه پزشکی هاروارد که مکمل‌ها را مطالعه کرده‌است، جویا شدیم.

 

 

اسید‌های چرب امگا 3

بعد از ویتامین‌ها و مواد معدنی، روغن ماهی دومین مکمل پرطرفدار است که توسط 19 میلیون نفر در ایالات متحده مصرف شده‌است. این کپسول‌های کهربایی حاوی اسید‌های چرب امگا 3، DHA و EPA هستند که ممکن است التهاب را تسکین داده، از لخته شدن خون و احتمالًا از ریتم‌های خطرناک قلبی نیز جلوگیری کنند. طی دو دههٔ گذشته، آزمایش‌های متعدد مکمل‌های امگا 3 را در مقابل دارونما قرار داده‌است. نتیجه چه بود؟ دکتر کوهن می‌گوید: «هیچ اطلاعات قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های امگا 3 می‌توانند از اولین حملهٔ قلبی در افراد در معرض خطر جلوگیری کنند.»

مانند تمام مکمل‌ها، مکمل‌های EPA و DHA توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تنظیم و تأیید نمی‌شوند و برخی از آن‌ها حاوی چربی‌های اشباع‌نشده و یا اکسیدشده، آلاینده‌های صنعتی یا جیوه‌اند.

نتیجه‌گیری: اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است با پزشک خود در مورد داروی تجویزی icosapent ethyl (Vascepa)، دارویی با EPA خالص در دوز بالا که در صورت مصرف با استاتین، خطرات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، مشورت کنید. اگر بیماری قلبی ندارید، خوردن دو وعده ماهی چرب در هفته یا پیروی از رژیم غذایی گیاهی سالم غنی از آجیل، حبوبات و روغن‌های سالم، منطقی‌تر از صرف پول برای خرید مکمل‌های روغن ماهی بدون نسخه است.

 

برنج مخمر قرمز

برنج مخمر قرمز با بخارپز کردن برنج سفید با مخمر Monascus purpureus تهیه می‌شود. عصارهٔ قرمزرنگ حاوی موناکولین K، همان مادهٔ فعال در داروی تجویزی لوستاتین (Mevacor) برای کاهش کلسترول، است. تعدادی از آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی 4 تا 10 میلی‌گرم موناکولین K، سطح کلسترول را همان‌طور که در بررسی مجلهٔ JACC اشاره شده‌است، کاهش می‌دهند.

اما نکتهٔ مهم این است: بیشتر مارک‌ها حاوی 600 میلی‌گرم برنج مخمر قرمز در هر کپسول است و روی آن معمولاً نوشته‌است دو کپسول دو بار در روز مصرف کنید. دکتر کوهن می‌گوید: «اما راهی وجود ندارد که بدانیم هر کپسول چه میزان موناکولین K دارد. طبق قانون، اگر سازنده مقدار مادهٔ فعال را بر روی برچسب ذکر کند، نمی‌شود محصول را به‌عنوان مکمل به بازار عرضه کرد، بلکه باید به‌عنوان دارو به فروش برسد. اگر یکی از این مکمل‌ها را خریداری کنید، مانند خرید یک بطری آبجو است که مجبور هستید حدس بزنید چه میزان الکل در آن وجود دارد، چرا که میزان الکل در آبجو‌های مختلف از 3.2 تا 8 درصد متغیر است.»

تحقیقات قبلی دکتر کوهن مقادیر بسیار متغیری از موناکولین K را در 28 مارک مختلف برنج مخمر قرمز که در خرده‌فروشی‌های اصلی فروخته می‌شود، یافت. مطالعهٔ دیگری نشان داد که آلودگی بالقوهٔ سمی به نام سیترینین در یک‌سوم محصولات مورد آزمایش وجود دارد، اگرچه بسیاری از محصولات موجود در بازار ادعا می‌کنند که فاقد سیترینین‌اند. هزینهٔ ماهیانهٔ مکمل برنج مخمر قرمز حدود 20 دلار است، در حالی که بیشتر استاتین‌های با دوز متوسط تا کم بین 5 تا 10 دلار در ماه هزینه دارند.

نتیجه‌گیری: اگر نیاز به کاهش کلسترول دارید، استاتین عمومی نسبت به مکمل‌های برنج مخمر قرمز قابل اطمینان‌تر، ارزان‌تر و احتمالاً ایمن‌تر خواهد بود.

 

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 ماده‌ای شبیه به ویتامین است که به‌طور طبیعی توسط بدن ساخته می‌شود و برای تولید انرژی در سلول‌های ماهیچه‌ای ضروری است. برخی از متخصصان قلب این مکمل را برای درمان یا جلوگیری از دردهای عضلانی ناشی از استفادهٔ استاتین توصیه می‌کنند. حدود 10 درصد از افرادی که استاتین مصرف می‌کنند، درد عضلانی را گزارش می‌کنند. اما میزان بروز واقعی این مشکل مشخص نیست، چرا که درد‌های عضلانی در افراد مسن شایع است و دلایل احتمالی دیگری نیز دارد.

استاتین‌ها با مسدود کردن تولید ماده‌ای به نام اسید موالونیک، که کبد از آن برای ساخت کلسترول استفاده می‌کند، عمل می‌کنند. اما بدن همچنین از اسید موالونیک برای تولید کوآنزیم Q10 استفاده می‌کند، به این معنی که سطوح پایین کوآنزیم Q10 ممکن است نتیجه‌ای ناخواسته از مصرف استاتین‌ها باشد. مصرف منظم مکمل‌های کوآنزیم Q10 سطح خون را افزایش می‌دهد، اما مشخص نیست که آیا این عدد، مقدار موجود در بافت ماهیچه‌ای را منعکس می‌کند یا خیر. در دوازده آزمایش بالینی، در افرادی که هنگام مصرف استاتین علائم عضلانی دارند، کوآنزیم Q10 با دارونما مقایسه شده‌است، اما نتایج متفاوت است، برخی از آن‌ها نکات مثبتی را نشان می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر چنین نیستند. دکتر کوهن می‌گوید: «نکتهٔ دلگرم‌کننده در مورد این مکمل این است که به نظر می‌رسد کاملاً بی‌خطر است.»

نتیجه‌گیری: اگر بعد از شروع مصرف استاتین دچار درد عضلانی شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا از اینکه این درد مربوط به عوارض مصرف استاتین است، مطمئن شوید. با اجازهٔ پزشک مصرف این دارو را به مدت یک تا دو ماه قطع کنید، سپس مصرف آن را از سر بگیرید. اگر علائم شما کاهش یافت و دوباره بازگشت، گزینه‌هایی شامل مصرف دوز پایین‌تر استاتین، کم کردن تعداد دفعات مصرف یا مصرف نوع دیگری از استاتین را با مشورت پزشک امتحان کنید. همچنین می‌توانید روزانه 200 تا 400 میلی‌گرم کوآنزیم Q10 مصرف کنید تا ببینید آیا مؤثر است یا خیر.

 


منبع:

آیا باید مکمل‌های غذایی بخریم؟ / آیا باید مکمل‌های غذایی بخریم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟