زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا مولتی‌ویتامین‌ها واقعاً مفید هستند؟

نیمی از بزرگسالان آمریکایی، از جمله 70 درصد افراد 65 سال به بالا، به‌طور منظم از مولتی‌ویتامین یا ویتامین یا مکمل معدنی دیگر استفاده می‌کنند. هزینهٔ کلی این میزان مولتی‌ویتامین و مکمل‌ها حدود 12 میلیارد دلار در سال است. اما آیا مولتی‌ویتامین‌ها واقعاً مفید هستند؟ به گفتهٔ متخصصان تغذیهٔ بیمارستان جانز هاپکینز بهتر است این هزینه صرف خرید غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم‌چرب شود.

محققان جانز هاپکینز در سرمقاله‌ای در مجلهٔ سالانهٔ پزشکی داخلی با عنوان «دیگر بس است: هدر دادن پول برای تهیهٔ ویتامین و مواد معدنی را متوقف کنید»، شواهد مربوط به مکمل‌ها را که شامل این سه مطالعهٔ اخیر است بررسی کرده‌اند:

  • تجزیه و تحلیل تحقیقات مربوط به 450000 نفر نشان داد که مصرف مولتی‌ویتامین‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سرطان را کاهش نمی‌دهد.
  • مطالعه‌ای که عملکرد ذهنی و مصرف مولتی‌ویتامین را بر روی 59۴۷ مرد به مدت 12 سال ردیابی و بررسی کرد، نشان داد که مولتی‌ویتامین‌ها خطر زوال عقلی مانند از دست دادن حافظه یا کاهش سرعت فکر را کاهش نمی‌دهند.
  • مطالعه‌ای بر روی 1708 بازماندهٔ حملات قلبی که تا 55 ماه از دوزهای بالای مولتی‌ویتامین یا دارونما استفاده کردند، نشان داد نرخ حملات قلبی بعدی، جراحی‌های قلب و مرگ‌ومیر در این افراد مشابه بود.

 

نظر نهایی دربارهٔ ویتامین

محققان نتیجه گرفتند که مولتی‌ویتامین‌ها خطر بیماری قلبی، سرطان، زوال شناختی (مانند از دست دادن حافظه و کاهش سرعت فکر) یا مرگ زودرس را کاهش نمی‌دهند. این محققان همچنین اشاره کردند که در مطالعات قبلی، به نظر می‌رسد مکمل‌های ویتامین ای (E) و بتاکاروتن به‌ویژه در دوزهای بالا مضراند.

لری اپل، مدیر مرکز پیشگیری، اپیدمولوژی و تحقیقات بالینی بیمارستان جانز هاپکینز می‌گوید: «قرص‌ها، میانبری برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن نیستند. سایر توصیه‌های تغذیه‌ای شواهد بسیار قوی‌تری از فواید را نشان می‌دهند، مانند داشتن رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم و کاهش میزان مصرف چربی اشباع، چربی ترانس، سدیم و شکر.»

اپل می‌گوید: «اسیدفولیک در این میان برای زنان با توانایی باروری استثنا است. مصرف اسیدفولیک قبل و در اوایل دوران بارداری، از نقص لولهٔ عصبی در نوزادان جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مولتی‌ویتامین‌ها برای زنان جوان توصیه می‌شوند.» مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که تمام زنان در سن باروری روزانه 400 میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنند. اپل می‌افزاید: «میزان آهن موجود در مولتی‌ویتامین همچنین ممکن است برای زنان با قدرت باروری مفید باشد.»

اپل می‌گوید: «سایر مکمل‌ها توصیه نمی‌شود. اگر از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت می‌کنید.»

 

آنچه کارشناسان انجام می‌دهند: غذای سالم به جای مکمل‌ها

لری اپل، مدیر مرکز پیشگیری، اپیدمولوژی و تحقیقات بالینی بیمارستان جانز هاپکینز می‌گوید: «من به‌طور معمول مکمل مصرف نمی‌کنم. سعی می‌کنم روزانه سه وعده غذای سالم بخورم تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنم.»

او چگونه این کار را انجام می‌دهد:

  • محصولات فراوان: در هر وعده دو یا چند میوه و سبزیجات مصرف کنید. از سالاد لذت ببرید و سعی کنید چندین بار در هفته سالاد را به عنوان وعدهٔ ناهار یا شام داشته باشید.
  • لبنیات کم‌چرب و غلات کامل: شیر و ماست کم‌چرب یا فاقد چربی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد مغذی را تأمین می‌کند. سعی کنید چند بار در هفته غلات همراه با شیر بخورید. گاهی اوقات ماست هم بخورید.
  • پروتئین: سعی کنید حداقل میزان گوشت قرمز را مصرف کنید و اگر تمایل به خوردن گوشت دارید، از مرغ و یا ماهی استفاده کنید. برخی از ماهی‌ها مانند ماهی سالمون منبع خوبی از اسید‌های چرب امگا 3 مفید هستند. سعی کنید از سبزیجات در وعدهٔ غذایی خود استفاده کنید.

 

تعاریف

غلات کامل: غلاتی مانند گندم سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و جو که پوستهٔ بیرونی غنی از فیبر خود به نام سبوس و جوانهٔ داخلی خود را دارند. ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های خوب را تأمین می‌کند. انتخاب غلات و نان سبوس‌دار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش می‌دهد و فرایند هضم را بهبود می‌بخشد.

چربی اشباع: چربی‌ای است که به‌وفور در کره، شیر کامل، بستنی، پنیر پرچرب، گوشت چرب، پوست مرغ و روغن‌های پالم و نارگیل یافت می‌شود. چربی اشباع باعث افزایش سطح کلسترول LDL که تهدیدکنندهٔ قلب است، در جریان خون می‌شود. همچنین در توانایی بدن در جذب آسان قندخون تداخل ایجاد می‌کند. محدود کردن چربی اشباع به شما در کنترل خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3: چربی‌های اشباع‌نشدهٔ سالم که بدن از آن برای ساخت غشا‌های سلول مغز استفاده می‌کند. به عنوان چربی‌های ضروری محسوب می‌شوند چرا که بدن به آن‌ها نیاز دارد و نمی‌تواند به‌تنهایی این مواد را بسازد و باید از طریق مصرف غذا و یا مکمل‌ها، دریافت شوند. رژیم غذایی غنی از امگا 3 که در ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی، همچنین در گردو، تخم کتان و روغن کانولا وجود دارد، و چربی اشباع کم ممکن است به محافظت در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکتهٔ مغزی، سرطان و بیماری التهابی روده کمک کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟