زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از بهترین هدیه‌هایی که می‌توانید به قلب خود بدهید، فعالیت بدنی است. تحقیقات جانز هاپکینز نشان داده است که همراهی ورزش منظم با رژیم مدیترانه‌ای، حفظ وزن طبیعی و مصرف نکردن دخانیات، برنامهٔ محافظتی عالی‌ای در برابر بیماری عروق کرونر و بیماری‌های قلبی عروقی است. تاثیر مفید ورزش بر روی قلب شامل چه مواردی است؟ با ما همراه باشید.

هنوز متقاعد نشده‌اید که انجام و رعایت چندین کار ساده بسیار مفید و مؤثر است؟ بررسی بیش از 6200 نفر در طی هشت سال نشان داد این چهار عامل سبک زندگی احتمال مرگ ناشی از همهٔ عوامل را تا میزان 80 درصد کاهش می‌دهد.

برای برخی از بیماری‌های قلبی، ورزش به اندازهٔ برخی دارو‌ها مؤثر است.

درک اینکه چگونه فعالیت بدنی به نفع قلب شما بوده، انگیزه‌ای قوی برای فعالیت بیشتر است.

در زیر فواید ورزش برای قلب آورده شده است:

 

باعث کاهش فشارخون می‌شود

ورزش مانند دارو‌های مسدودکنندهٔ بتا برای کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون (در حالت استراحت و هنگام ورزش) عمل می‌کند. فشار خون بالا عامل اصلی خطر برای بیماری‌های قلبی است.

 

برای کنترل وزن مهم است

داشتن فعالیت بدنی، به‌ویژه هنگامی که با رژیم غذایی هوشمند همراه باشد، مؤلفه‌ای اساسی برای کاهش وزن و از آن مهم‌تر برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن است، که به نوبهٔ خود به بهینه‌سازی سلامت و عملکرد قلب کمک می‌کند. اضافه‌وزن بر قلب فشار وارد می‌کند و از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و سکتهٔ مغزی است.

 

به تقویت عضلات کمک می‌کند

ترکیبی از تمرینات هوازی (که بسته به سطح آمادگی جسمانی شما ممکن است شامل پیاده‌روی، دویدن، شناکردن و سایر ورزش‌های شدید پمپاژ قلبی باشد) و تمرینات قدرتی (وزنه‌برداری، تمرینات مقاومتی) بهترین گزینه برای سلامت قلب درنظر گرفته می‌شود. این تمرینات توانایی عضلات در گرفتن اکسیژن از خونِ در گردش را بهبود می‌بخشند. این امر در هر سنی که باشید نیاز قلب را، که خود عضوی عضلانی است، برای کار بیشتر جهت پمپاژ خون بیشتر به عضلات، کاهش می‌دهد.

 

به شما در ترک سیگار کمک می‌کند

افراد سیگاری وقتی آمادگی جسمانی بهتری داشته باشند، اغلب سیگار را ترک می‌کنند، و افرادی که از همان اول تناسب اندام دارند، کمتر احتمال دارد که کشیدن سیگار را شروع کنند. مصرف دخانیات یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است چرا که به ساختار و عملکرد رگ‌های خونی آسیب می‌رساند.

 

سرعت پیشرفت دیابت را کند و یا آن را متوقف می‌کند

تحقیقات جانز هاپکینز نشان داده است که با انجام تمرینات قدرتی، ورزش هوازی منظم مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی سریع یا شنا می‌توان خطر ابتلا به دیابت را از طریق فراهم کردن شرایط برای ماهیچه‌ها جهت پردازش بهتر گلیکوژن (سوخت برای انرژی) بیش از 50 درصد کاهش داد. بروز اختلال در این عملکرد، منجر به سطح قند خون بیش‌ازحد و در نتیجه دیابت می‌شود.

 

استرس را کاهش می‌دهد

هورمون‌های استرس بار اضافی بر قلب وارد می‌کنند. ورزش، چه هوازی (مانند دویدن) باشد، چه مقاومتی (مانند تمرین با وزنه) یا انعطاف‌پذیری (مانند یوگا)، به شما در حفظ آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند.

 

التهاب را کاهش می‌دهد

با ورزش منظم، التهاب مزمن کاهش می‌یابد، این به این علت است که بدن در بسیاری از سیستم‌های بدنی با انواع چالش‌ها در ورزش سازگاری می‌یابد. این عامل مهمی برای کاهش عوارض جانبی بسیاری از بیماری‌هایی است که پیش‌تر ذکر شد.

 


منبع:

تاثیر مفید ورزش بر روی قلب / تاثیر مفید ورزش بر روی قلب

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟