زمان مطالعه: 4 دقیقه

مراقب اخبار ترسناک بهداشتی باشید

نادیده گرفتن داستانی عالی، سخت است. در واقع، ما از نظر بیولوژیکی به قصه‌گویی پاسخ می‌دهیم. اما مهم است که اجازه ندهید یک داستان مانع تصمیم‌گیری‌های شما در حوزهٔ سلامتی شود. باید مراقب اخبار ترسناک بهداشتی باشید.

این سه خبر اخیر را در مورد افرادی که علائم مشترک دارند، در نظر بگیرید که مشخص شد هر یک از آن‌ها به بیماری جدی‌ای مبتلا هستند.

  • مادر جوانی ماه‌هاست که سردرد‌‌های خود را نادیده می‌گیرد. او این سردرد‌ها را با یکی از دوستان خود که پرستار است و او را متقاعد می‌کند به پزشک مراجعه کند، در میان می‌گذارد. به‌زودی، سی‌تی‌ اسکن انجام می‌دهد و مشخص می‌شود که تومور مغزی دارد.
  • مردی که روز‌های طولانی در فرودگاه به عنوان کارگر و حامل چمدان کار می‌کند، به‌طور فزاینده‌ای احساس کمردرد می‌کند. او فکر می‌کند که این درد به دلیل کار او است و با پد گرم‌کننده و مصرف ایبوپروفن آن را درمان می‌کند. زمانی‌که درد خیلی شدید و مانعی برای کار کردن او می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک دستور انجام ام‌آرآی (MRI) می‌دهد. شکستگی ستون فقرات در این ام‌آرآی مشهود است.
  • هنگامی‌که والدین در تعطیلات‌‌اند، خانمی از دو نوهٔ کودک خود مراقبت می‌کند. این خانم احساس تپش قلب دارد و تصور می‌کند که تپش قلب او به این علت است که تمام روز با نوه‌های خود در حال دویدن بوده است. زمانی‌که شرایط وخیم می‌شود و او حتی تا آستانهٔ بیهوشی هم پیش می‌رود، به پزشک خود مراجعه می‌کند. پس از انجام بررسی‌ها، پزشک تشخیص می‌دهد که او مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی است و لختهٔ خونی روی دریچهٔ قلب او وجود دارد که هر لحظه ممکن است باعث سکتهٔ قلبی شود.

هستهٔ اصلی هر سه داستان قابل بیان و مرتبط با واقعیت است: در فردی بیمار که پیش‌تر سالم بوده است علائمی به وجود می‌آید که اغلب خوانندگان این علائم را کم‌وبیش تجربه کرده‌اند. هر کدام در ابتدا مشکل را کوچک نشان داده و علائم را به علل دیگرِ غیرقابل‌قبول نسبت می‌دهند. آن‌ها سرانجام پس از رسیدن به نقطهٔ اوج، به دنبال مراقبت و درمان می‌روند. در پایان، بیماری‌ای حاد تشخیص داده می‌شود.

آیا این داستان‌ها جذاب‌اند؟ حتماً این‌طور است، اما پیام دریافتی از آن‌ها چیست؟

 

داستان‌های پزشکی با وسواس خاصی انتخاب می‌شوند

داستان‌های پزشکی که به نشریات و روزنامه‌ها کشیده می‌شوند، بسیار قابل‌توجه و احساسی‌اند، نه خیلی معمولی، آموزنده و یا حتی مفید. آیا سرطان باعث سردرد می‌شود، یا شکستگی ستون فقرات باعث کمردرد؟ آیا تپش قلب ممکن است علامت فیبراسیون دهلیزی باشد؟ قطعاً. اما بیشتر افرادی که این علائم را دارند، سرطان، شکستگی، سکتهٔ مغزی قریب الوقوع یا هر بیماری جدی دیگری نخواهند داشت. بنابراین، اگرچه خوب است بیشتر بدانید که چه نوع سردرد، کمردرد و یا تپش قلبی احتمالاً منعکس‌کنندهٔ مشکلی خطرناک است، اما همهٔ افرادی که این علائم را دارند برای این شرایط نیاز به آزمایش‌های گسترده ندارند.

علائم شما در اولین نگاه ممکن است کاملاً شبیه به افرادی باشد که در سناریو‌های بالا مشاهده نمودید. اما این داستان‌ها ممکن است جزئیات مهم را بیان نکرده و یا نادیده گرفته باشند: سردرد همراه با از دست دادن قدرت شنوایی؛ کمردرد در شخصی که استروئید مصرف می‌کند، که شکستگی استخوان را آسان‌تر می‌کند و تپش قلب همراه با تنگی نفس. این جزئیات مهم‌اند و ممکن است تجربهٔ شما را با شخصی دیگر کاملاً متفاوت سازند. مطمئناً، این واقعیت‌ها شک پزشک به یک بیماری خطرناک را افزایش می‌دهند.

قبول کنید افراد با علائم رایج که به نظر می‌رسد بیماری‌ای رایج و خوش‌خیم دارند، کمتر در رسانه‌های چاپی و تلویزیون مطرح می‌شوند. احتمالاً در مورد مردی که شغلی استرس‌زا و سردرد‌های روزانه دارد و به چندین پزشک مراجعه می‌کند، آزمایش‌های زیادی انجام می‌دهد و در نهایت سردرد تنشی تشخیص داده می‌شود، چیزی نخواهید شنید، حتی اگر این تشخیص بسیار شایع‌تر از تومور مغزی باشد.

 

تمام شرایط و عوامل مرتبط را درنظر بگیرید

داستان‌های دراماتیک یا غیرمعمول پزشکی ممکن است شما را به سمتی غیرمفید یا حتی مضر، منحرف کنند. برای نمونه، داستان‌هایی مانند آنچه در بالا آورده شده است، ممکن است:

  • نگرانی بی‌مورد را افزایش دهند: این نوع داستان‌های پزشکی باعث می‌شوند بدترین حالت ممکن را فرض کنید. اگر سردرد دارید، خواندن داستان‌هایی که در آن فرد به تومور مغزی مبتلا است و علائمی مانند علائم شما را دارد، کار مناسب و دلگرم‌کننده‌ای نیست.
  • حواس شما را از موضوعات معمول و مهم بهداشتی و مراقبتی پرت کنند: جوانی که به دلیل حملات پنیک دچار تپش قلب می‌شود، ممکن است به علت تمرکز بیش‌از حد خود و یا پزشکان روی احتمال جزئی وجود بیماری‌ای حادتر، نتواند مراقبت‌های لازم را برای بیماری کنونی خود دریافت کند.
  • در صورت نبود تصویر کلی، اطلاعات غلطی دریافت کنید: برخی از داستان‌های پزشکی هرگز به این مورد که بیماری چقدر غیرمعمول است نمی‌پردازند، یا توضیح نمی‌دهند که به‌ندرت اتفاق می‌افتد که در افراد با علائم توصیف‌شده، مشکلی جدی تشخیص داده شود.
  • زمینه را برای ارزیابی و آزمایش‌های پزشکی غیرضروری فراهم آورند: افراد ممکن است از پزشکان خود بخواهند که آن‌ها را برای بیماری‌های توصیف‌شده در اخبار و یا داستان‌ها آزمایش کنند، حتی اگر این آزمایش‌ها واقعاً لازم نباشند. آزمایش یا تصویربرداری گسترده به احتمال زیاد منجر به یافتن ناهنجاری‌های ناچیز می‌شود تا تشخیص بیماری غیرمنتظره و جدی. این ممکن است منجر به عدم اطمینان بیشتر، آزمایش‌های بیشتر و نگرانی‌های بی‌مورد بیشتر شود.

 

موارد و علائم خطر را بشناسید و آن‌ها را نادیده نگیرید

بسیاری از ما علائم را به حداقل می‌رسانیم، منطقی جلوه می‌دهیم و یا طوری توضیح می‌دهیم که مهم به نظر نرسند. گاهی اوقات، این کاری نامناسب است.

هر فردی که سردرد دارد، نیازی به انجام سی‌تی اسکن ندارد. اما خوب است بدانید که علائم خطر و هشدار باید بلافاصله به پزشک گزارش داده شده و پیگیری شوند. در داستان شخص مبتلا به تومور مغزی، کاهش شنوایی نکتهٔ مهمی بود که نشان می‌داد مشکل از میگرن و یا سردرد تنشی نیست. مشخص شد این زن به نوروم آکوستیک مبتلا است، یک تومور مغزی نادر و غیرسرطانی که بر شنوایی و تعادل تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، اگر علائمی دارید که شما را نگران کرده است، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود چه مواردی رایج‌اند و کدام علائم باید با مراجعه و پیگیری اورژانسی همراه باشند.

 

سخن پایانی

مراقب خبرهای جذاب پزشکی باشید. بیشتر اوقات، این وضعیتی استثنایی است که ممکن است ارتباط چندانی با شما و مورد و علائم شما نداشته باشد، و حتی ممکن است شما را از رعایت مهم‌ترین موارد بهداشتی و سلامتی و توجه به آن‌ها دور نگه دارد.

 


منبع:

مراقب اخبار ترسناک بهداشتی باشید / مراقب اخبار ترسناک بهداشتی باشید

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟