زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا مکمل‌های کاهش وزن و یا ورزشی بی خطر هستند؟ احتیاط کنید

بازار مکمل‌های غذایی حدود 46 میلیارد دلار در ایالات متحدهٔ آمریکا رشد کرده است و انتظار می‌رود که به گسترش خود ادامه دهد. اگر به تبلیغات اعتقاد دارید، مکمل‌ها حافظه، سلامت مفاصل، سلامت قلب و عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشند و به روش‌های دیگر، رفاه و سلامت شما را افزایش می‌دهند. اما بیایید واضح‌تر صحبت کنیم: خاصیت بسیاری از مکمل‌های غذایی، شاید بیشتر آن‌ها، کاملاً اثبات نشده است و ممکن است کمکی برای بهبود سلامت و یا مبارزه با بیماری انجام ندهند. از آن بدتر اینکه، همان‌طور که در مطالعهٔ اخیری نشان داده شده است، برخی از این مکمل‌ها در عمل ممکن است به شما آسیب نیز برسانند. برای پاسخ به آیا مکمل‌های کاهش وزن و یا ورزشی بی خطر هستند؟ با ما همراه باشید.

 

 

چرا مکمل‌های غذایی بسیار محبوب‌اند؟

در اینجا به چند دلیل اشاره شده است:

  • این مکمل‌ها ایمن به نظر می‌رسند: از آنجا که برای تهیهٔ این مکمل‌ها نیازی به نسخه ندارید، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حداقل به اندازهٔ آسپرین یا استامینوفن (تایلنول) ایمن‌اند و کمتر از دارو‌های تجویزشده عوارض جانبی دارند.
  • این مکمل‌ها با برچسب و عنوان «طبیعی» تبلیغ می‌شوند: چنین محصولاتی ممکن است بسیار ایمن‌تر از دارویی به نظر برسند که توسط شرکت دارویی ساخته شده است.
  • توصیه و پیشنهاد افراد مشهور: افراد حقیقی و افراد مشهورِ مورد اعتماد این محصولات را تبلیغ و تأیید می‌کنند و نظرات مثبتشان را در مورد میزان عالی بودن و تأثیر آن‌ها ارائه می‌دهند. (شایان ذکر است که بسیاری از این افراد برای تبلیغ این محصولات، مبلغی دریافت می‌کنند.)
  • توصیه‌های دوستان و اعضای خانواده: آن‌ها ممکن است طوری از مکمل‌های سلامتی تعریف کنند که به نظر برسد مصرف نکردن این محصولات سلامت شما را به خطر می‌اندازد.
  • کمبود شواهد دربارهٔ عملکرد مثبت و تأثیر مکمل‎‌ها برای بسیاری از افراد مهم نیست: این استدلال اغلب مطرح می‌شود که فقدان شواهد به معنای مؤثر نبودن چیزی نیست. فقط ممکن است به این معنا باشد که مطالعهٔ درست هنوز انجام نشده است.
  • اگر مصرف مکملی مضر باشد، آن را ممنوع می‌کردند: مطمئناً سازمان غذا و داروی آمریکا و یا هر نهاد تنظیم‌کنندهٔ دیگری می‌داند که آیا مکملی باعث آسیب می‌شود یا خیر و اقداماتی برای اطمینان از ممنوع بودن آن انجام می‌دهد.
  • این موارد ممکن است به عنوان بحث‌های قانع‌کننده‌ای به نظر برسند. اما، همان‌طور که مطالعهٔ اخیر نشان داده است، شاید آن‌ها به اندازهٔ کافی قانع‌کننده نباشند.

 

داستان دترنول

مطالعهٔ سال 2021 مجلهٔ پزشکی سم‌شناسی بالینی (Clinical Toxicology)، مکمل‌هایی را که برای کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌شد، تجزیه و تحلیل کرد. محققان در این تحقیق 17 مارک مکمل موجود در ایالات متحده را شناسایی کردند که دترنول در لیست مواد تشکیل‌دهندهٔ این مکمل‌ها عنوان شده بود.

 

چرا دترنول؟

با وجود این واقعیت که این ماده هرگز برای استفادهٔ انسانی در ایالات متحده تأیید نشده است، این محرک بالقوه خطرناک پیش‌تر در مکمل‌های غذایی بدون نسخه که برای کاهش وزن و یا بهبود عملکرد ورزشی به بازار عرضه شده بود، یافت شد. این ماده ممکن است باعث تحریک، تپش قلب و حتی ایست قلبی شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از دترنول در مکمل‌های غذایی را در سال 2004 ممنوع کرد. آژانس جهانی ضد‌دوپینگ نیز استفاده از این ماده را به دلیل مسائل مربوط به ایمنی، ممنوع کرده است.

در این تجزیه‌وتحلیل، محققان دترنول را در دوز‌های مختلف امتحان کردند. آن‌ها همچنین هشت مادهٔ محرک ممنوع دیگر را نیز یافتند. تولید دو مارک حاوی ترکیبی از چهار محرک مختلف، ممنوع اعلام شد.

 

این موارد چرا مهم است؟

اول اینکه، هر شخصی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کند، ندانسته ممکن است خطر جدی را برای سلامت خود ایجاد کند. همچنین احتمال اینکه از رقابت‌های ورزشی حذف شود نیز وجود دارد.

ترکیبات موجود در این محصولات ممکن است با یکدیگر و یا با سایر دارو‌های مصرفی تداخل داشته باشد. محققان و نویسندگان این تحقیق اخیر خاطر نشان کردند که «… این کوکتل‌های محرک هرگز در انسان آزمایش نشده‌اند و میزان ایمنی آن‌ها مشخص نیست.»

متأسفانه، این مثالی موردی نیست: برخی از مکمل‌هایی که برای افزایش عملکرد جنسی مردان یا کاهش وزن بودند، جمع‌آوری شدند چرا که حاوی موادی بودند که در لیست مواد تشکیل‌دهنده قید نشده بود. البته، ممکن است ترکیبات اضافی قیدنشده، به این علت باشد که رقبا نتوانند کپی‎‌برداری کنند و به این علت محصولاتشان از محصولات رقبا مؤثر‌تر باشد و این، فروش را بهبود بخشد. این مثال‌ها تنها نمونه‌ای کوچک از مشکلات بزرگ‌تر و پنهان اند و ممکن است مکمل‌های آلودهٔ دیگری نیز وجود داشته باشند که ما از آن‌ها بی‌خبر هستیم.

 

سازمان غذا و داروی آمریکا چه می‌گوید؟

سازمان غذا و داروی آمریکا قوانینی را برای مکمل‌های غذایی تنظیم می‌کند، اما همان‌طور که در وب‌سایت خود ذکر کرده است، این سازمان مجاز به بررسی این محصولات برای ایمنی و اثربخشی قبل از فروش نیست. اقدامات این سازمان تا حد زیادی پس از عرضهٔ محصول در بازار اتفاق می‌افتد، مانند فراخوان در صورت اثبات ایمن نبودن کالا، یا ادعاهای بازاریابی نادرست و یا گمراه‌کننده است.

واضح است که پیگیری دقیق هر مکمل غذایی در بازار، کاری بسیار بزرگ و فراتر از آنچه سازمان غذا و دارو می‌تواند انجام دهد، است. برای ایمن بودن از مکمل‌های آلوده نباید فقط به سازمان غذا و دارو اکتفا کنیم.

 

افرادی که عاشق مصرف مکمل‌اند، چه باید بکنند؟

اگر مکمل مصرف می‌کنید، به این فکر کنید که چرا آن را مصرف می‌کنید و آیا میزان سود و نفع آن برای شما بیشتر از خطرات و مضراتش است. با پزشک خود مشورت کنید. در مورد آنچه مصرف می‌کنید، مطالعه نمایید، و سعی کنید منابع اطلاعاتی خود را با دقت انتخاب کنید. از سایت‌های معتبری مانند NIH و CDC و یا مراکز پزشکی دانشگاهی کمک بگیرید. به دنبال محصولاتی باشید که توسط شرکت‌های آزمایشگاهی مستقل تأیید شده باشند.

مصرف مکمل‌هایی را که توسط پزشکان توصیه نشده‌اند، یا تأثیری را که از آن‌ها انتظار می‌رود ندارند (مانند کاهش درد مفاصل) و یا مکمل‌هایی را که در مورد کارکرد و تاثیر آن‌ها مطمئن نیستید، قطع کنید.

 

سخن پایانی

مکمل‌های غذایی ممکن است کمتر از آنچه فکر می‌کنید، ایمن و مؤثر باشند. در تنظیم مقررات مربوط به مکمل‌های غذایی سختگیری کمتری نسبت به مقررات دارو‌های تجویزی و نسخه‌ای می‌شود و مکمل‌های بسیار زیاد از منابع زیادی در دسترس‌اند به‌طوری که کنترل و نظارت بر آن‌ها دشوار است.

با اینکه بیشتر مکمل‌ها احتمالاً بی‌ضرراند، اما بسیاری از آن‌ها عملاً تأثیر زیادی در بهبود سلامت نیز ندارند. کلمه‌ای که در زمان اندیشیدن به مکمل‌های غذایی به ذهن خطور می‌کند این است: «مراقب باشید.» از خود بپرسید آیا واقعاً می‌دانید چه چیزی در مکمل مصرفی شما وجود دارد و آیا واقعاً به آن نیاز دارید. به‌طور کلی، بهتر است تنها چیزی را مصرف کنید که واقعاً به آن نیاز دارید. چیزی که در مورد دارو‌های تجویزی و نسخه‌ای صادق است و باید در مورد مکمل‌ها نیز آن را مدنظر داشته باشید.

 


منبع:

آیا مکمل‌های کاهش وزن و یا ورزشی بی خطر هستند؟ / آیا مکمل‌های کاهش وزن و یا ورزشی بی خطر هستند؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟