زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا کودک من به عینک نیاز دارد؟

مشکلات بینایی ناشناخته عملکرد کودک را در کلاس و یا خارج از آن در محیط زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، درک سلامتی چشم از این جهت مهم است که بتوانید علائمی را که ممکن است نشان‌دهندهٔ مشکل بینایی در کودک و نیاز او به عینک باشد، تشخیص دهید. پاسخ به این سؤال مهم است که آیا کودک من به عینک نیاز دارد؟

دکتر مگان کالینز، چشم‌پزشک بیمارستان جانز هاپکینز، می‌گوید: «سیستم بینایی در کودک در طول هفت تا هشت سال اول زندگی در حال پیشرفت است. در بعضی موارد، ممکن است برای کمک به رشد طبیعی بینایی، عینک لازم باشد.»

 

چرا کودکان از عینک استفاده می‌کنند

طبق گفتهٔ دکتر کالینز، کودکان اغلب به دلایل زیر عینک می‌زنند:

  • بهبود بینایی
  • تقویت بینایی در چشم ضعیف یا آمبلیوپیک (تنبل)
  • بهبود وضعیت چشم‌ها (در چشمان ضربدری و یا انحراف چشم)
  • اگر بینایی ضعیف در یک چشم باشد

 

علائمی که نشان می‌دهد کودک ممکن است نیاز به عینک داشته باشد

در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد کودک شما دچار مشکلات بینایی شده است و به عینک نیاز دارد:

  • جمع کردن چشم: تنگ کردن چشمان برای بهتر دیدن ممکن است نشانه‌ای از عیب انکساری در کودک شما باشد که بر میزان تمرکز چشم بر روی تصویر تأثیر می‌گذارد. با جمع کردن چشم، کودک به‌طور موقت، تمرکز و وضوح شی را افزایش می‌دهد.
  • کج کردن سر و یا پوشاندن یک چشم: در تلاش برای افزایش وضوح تصویر، ممکن است کودک یک چشم خود را با دست بپوشاند و یا سر خود را کج نگه دارد تا زاویهٔ دید را تنظیم کند. این حالت ممکن است نشانه‌ای از انحراف چشم‌ها و یا به علت آمبلیوپی باشد که به آن تنبلی چشم نیز گفته می‌شود، که یکی از شایع‌ترین اختلالات چشم در کودکان است.
  • بیش‌ازحد نزدیک تلویزیون نشستن و یا نگه داشتن وسایل در فاصلهٔ نزدیک به چشم‌ها: بیش‌ازحد نزدیک تلویزیون نشستن، نگه داشتن وسایل نزدیک چشم و یا پایین آوردن سر در زمان مطالعه، همه نشانه‌های ضعف بینایی است. افرادی که نزدیک‌بینی دارند، در فاصلهٔ نزدیک دید واضح و از راه دور بینایی کمتری دارند. نزدیک کردن شی، تصویری بزرگ‌تر و واضح‌تر از آن فراهم می‌کند.
  • مالش بیش‌از حد چشم: مالش زیاد چشم ممکن است نشانگر این باشد که کودک شما دچار خستگی چشم شده است. این خود ممکن است نشانه‌ای از انواع مختلف مشکلات بینایی و بیماری‌هایی از جمله ورم ملتحمهٔ آلرژیک باشد.
  • شکایت از سردرد و یا چشم‌درد: اگر کودک شما در آخر روز از درد چشم یا سردرد شکایت دارد، ممکن است در تلاش برای افزایش تمرکز برای اصلاح تاری دید، بیش‌ازحد به چشم خود فشار آورده باشد.
  • در تمرکز برای انجام تکلیف مدرسه، مشکل دارد: از آنجا که کودکان در مدرسه باید تمرکز بصری خود را از فاصلهٔ دور به نزدیک و روی اشیای مختلف از تختهٔ بزرگ و کامپیوتر گرفته تا کتاب‌های درسی و تبلت منطبق و سازگار کنند، مشکلات بینایی ممکن است به شکل تمرکز نداشتن بر روی تکالیف مدرسه بروز کنند.

 

اگر کودک در غربالگری بینایی ناموفق بود، چه باید کرد

به‌طور معمول، غربالگری بینایی توسط پزشک متخصص اطفال یا رابط بهداشت مدرسه انجام می‌شود. دکتر کالینز می‌گوید: «اگر کودک در غربالگری بینایی موفق نشود، مهم‌ترین کار این است که برای انجام معاینات چشم تکمیلی به چشم‌پزشک مراجعه شود.»

 

تست جامع از قدرت بینایی یا وضوح بینایی انجام می‌شود و ممکن است موارد زیر نیز بررسی شود:

  • استرابیسم (چشم‌های ضربدری) و ترازبندی چشم
  • درک عمق
  • سلامت کلی داخل و خارج چشم
  • موارد بیماری جدی‌تر چشمی

اگر فرزند شما از قبل عینک می‌زند، مهم است که سالانه چشم او توسط پزشک متخصص چشم بررسی و کنترل شود.

بینایی مطلوب برای فرایند یادگیری لازم است. بسیاری از افراد نمی‌دانند بینایی ضعیف چه مشکلاتی را برای کودکان در سنین مدرسه ایجاد می‌کند. بنابراین، مهم است که از سلامت کلی چشم کودک خود و آنچه می‌توانید برای محافظت از آن انجام دهید، آگاهی داشته باشید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟