زمان مطالعه: 3 دقیقه

این موارد را امتحان کنید

اگر اتفاقات سال گذشته باعث شده‌است احساس خوشی و شادی خود را از دست بدهید، تنها نیستید. شادی در طول مدت همه‌گیری کووید-19 کاهش داشته‌است و ممکن است به طور جدی به بهبود وضعیت روحی خود نیاز داشته باشید. در حالی که این زمان دوره‌ای استرس‌آور است، مردم حتی در مواقع عادی نیز برای یافتن شادی تلاش می‌کنند. اما چگونه شادتر باشیم؟ به همین دلیل است که روانشناسی مثبت برای اولین بار در دههٔ 1990 پدیدار شد و به دنبال پاسخ به سؤالات این چنینی بود: چرا گاهی اوقات شاد بودن سخت است؟ و آیا راهی وجود دارد که به افراد در بهبود روحیه و چشم‌انداز زندگی کمک کنیم؟

همان‌طور که پیداست، پاسخ پرسش دوم بلی است. شما می‌توانید کار‌های زیادی برای بهبود کیفیت زندگی روزمرهٔ خود انجام دهید و احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

برای بهبود روحیهٔ خود و افزایش شادی این دستورالعمل را که شامل ترکیبی از سه استراتژی فیزیکی و احساسی است، آزمایش کنید. هر یک از این گزینه‌ها را به مدت یک هفته امتحان کنید. ارزیابی کنید که آیا انجام این یک یا چند مرحلهٔ مثبت باعث افزایش شادی و بهبود روحیهٔ شما می‌شود یا خیر، در صورت مؤثر بودن انجام آن را ادامه دهید.

 

 

بیرون بروید و فعالیت کنید

هوای تازه و ورزش ترکیبی قوی برای تقویت روحیه است. اگر در برابر کووید-19 واکسینه شده‌اید، از فرصت استفاده کنید، بیرون بروید، ماسک خود را بردارید و حرکت و فعالیت کنید. ورزش منظم به بهبود سلامت و خلق‌وخوی شما کمک می‌کند. فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و یا دویدن باعث آزاد شدن هورمون‌های تقویت‌کنندهٔ خلق‌وخو می‌شوند که استرس را کاهش می‌دهند و حس خوشبختی را القا می‌کنند.

 

چه میزان حرکت مناسب است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که در حالت ایده‌آل باید حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط، پنج روز در هفته و یا 20 دقیقه ورزش سنگین سه بار در هفته انجام دهید. اما اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، به یاد داشته باشید که تحرک و فعالیت حتی اگر به میزان کم باشد، از انجام ندادن هیچ کار و فعالیتی بهتر است. حتی پیاده‌روی سادهٔ سریع به مدت 10 تا 15 دقیقه خلق‌وخوی شما را حداقل در کوتاه‌مدت بهبود می‌دهد.

 

قدر لذت‌های کوچک را بدانید

دلخوری‌های کوچک می‌توانند بهترین روزها را خراب کنند، مانند زمانی که کلید‌های خود را جا گذاشته‌اید، انگشتانتان به پایهٔ میز خورده‌است یا با همکار خود بحث کرده‌اید. اما عکس این موارد نیز صادق است. مطالعات نشان می‌دهد که وقت گذاشتن برای قدردانی و لذت بردن از لحظات شادی‌بخش و لذت‌بخش کوچک به شما احساس شادی بیشتری خواهد داد. بر رویداد‌های کوچک روزانه تمرکز کنید، همان‌طور که در رویداد‌های بزرگ مانند عروسی، تولد و یا تعطیلات آرام‌بخش تمرکز دارید. به هر حال این لحظات کوچک‌اند که بیشتر زندگی شما را تشکیل می‌دهند. از وقت‌گذرانی در باغ و انجام امور باغبانی یا نشستن در کنار پنجرهٔ آفتابی با یک فنجان چای لذت ببرید. با اعضای خانواده برای صرف وعدهٔ غذایی سر میز بنشینید و حین غذا خوردن صحبت و تبادل نظر کنید، یا زمان خود را به مطالعهٔ کتابی خوب اختصاص دهید. همچنین نقاط عطف و دستاورد‌های کوچک را مانند پروژه‌ای که به خوبی انجام شده، یا هدف روزانه‌ای که برآورده شده‌است، جشن بگیرید. سعی کنید آگاهانه مکث کنید و هر روز از لذت‌های کوچک، بیشترین لذت را ببرید و شاد باشید.

 

تصمیم‌های خود را محدود کنید

داشتن گزینه‌های بی‌پایان ممکن است رویایی به نظر برسد، اما در حقیقت داشتن انتخاب‌های زیاد موجب نگرانی بیشتری می‌شود. خوشبختی تا حدی به انتخاب‌ها بستگی دارد و نداشتن کنترل بر زندگی بسیار استرس‌زا خواهد بود. با این حال تحقیقات نشان داده‌است افرادی که گزینه‌های بیشتری را در اختیار دارند، احتمال پشیمانی‌شان نیز بیشتر است. آیا با خود می‌گویید ای‌ کاش بیمه‌‌، لباس و یا تلفن همراه دیگری را انتخاب کرده بودید؟ آیا انتخاب دیگر، بهتر بود؟ به همین دلیل است که افرادی که مدیتیشن و یا عقب‌نشینی معنوی انجام می‌دهند، اغلب انتخاب‌ها را محدود می‌کنند. اینکه مجبور نباشید در طول روز تصمیم‌گیری‌های متعددی را انجام دهید باعث رهایی شما می‌شود.

این تمرین ساده به شما در کاهش بار انتخاب کمک می‌کند. تصمیم بگیرید که اگر تصمیمی عواقب سختی به همراه ندارد، مدت زمانی را که برای انتخاب به خود اختصاص می‌دهید محدود کنید، یا گزینه‌های کمتری به خود دهید و بررسی کنید. به خود اجازه ندهید که پس از اتخاذ تصمیم مورد دومی را بررسی کنید. بحث و بررسی‌های سنگین را برای مسائل بزرگ‌تر و مهم‌تر ذخیره کنید. با این حال حتی هنگام این انتخاب‌ها، سعی کنید از نگاه به گذشته خودداری کنید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟