زمان مطالعه: 4 دقیقه

روش‌های افزایش طول عمر چیست؟ یادمان باشد با تغییر روش زندگی می‌توانیم کیفیت زندگی خود را بالا ببریم و در نهایت طول عمر بیشتری داشته باشیم.

 

از دی‌اِن‌اِی (DNA) خود محافظت نمایید

با افزایش سن، انتهای کروموزوم‌ها کوتاه می‌شود. این مورد احتمال ابتلا به بیماری را بیشتر می‌کند. اما تغییر در سبک زندگی، ترشح آنزیمی را در بدن شما افزایش می‌دهد که باعث بلندتر شدن کروموزوم می‌شود. همچنین، مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی و ورزش نیز به محافظت از کروموزوم‌ها کمک می‌کنند.

نکتهٔ مهم: عادت‌های سالم ممکن است پیری را در سطح سلول کاهش دهد.

 

برای برد بازی کنید

مطالعه‌ای ۸۰ ساله نشان می‌دهد افرادی که وظیفه‌شناس‌اند به این معنی که به جزئیات توجه می‌کنند، تمام جوانب کار را می‌سنجند و سعی می‌کنند آنچه را که درست است، انجام دهند، عمر طولانی‌تری دارند. آن‌ها به سلامتی خود بیشتر اهمیت می‌دهند و انتخاب‌هایی می‌کنند که منجر به روابط قوی‌تر و مشاغل بهتر می‌شود.

 

دوست پیدا کنید

در اینجا دلیل دیگری وجود دارد که باید از دوستان خود سپاسگزار باشید: آن‌ها ممکن است به شما کمک نمایند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید. ده‌ها مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط مشخصی میان روابط اجتماعی قوی و زندگی طولانی‌تر وجود دارد؛ بنابراین برای برقراری ارتباط با دیگران وقت بگذارید.

 

دوستان خود را عاقلانه انتخاب نمایید

با هم‌نشینی با دوستانتان عادت‌های آن‌ها به شما سرایت می‌کند، بنابراین به دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم باشید. اگر دوستی دارید که اضافه وزن دارد، احتمال چاقی شما بیشتر می‌شود. سیگار کشیدن نیز از طریق روابط اجتماعی گسترش می‌یابد، اما ترک آن نیز مسری است.

 

سیگار کشیدن را ترک کنید

ما می‌دانیم که ترک سیگار زندگی‌مان را طولانی‌تر می‌نماید، اما این افزایش تا چه میزان است. تحقیقی ۵۰ ساله در انگلیس نشان می‌دهد که ترک سیگار در سن ۳۰ سالگی، ممکن است یک دههٔ کامل افزایش را برای شما رقم بزند. ترک این عادت در سن ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سالگی نیز ممکن است به ترتیب ۹، ۶ یا ۳ سال به زندگی شما اضافه نماید.

 

خواب نیمروزی داشته باشید

خواب نیمروزی یا قیلوله در بسیاری از نقاط جهان مورد استانداردی به‌شمار می‌رود و اکنون شواهد علمی‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد خواب نیمروز به شما در داشتن زندگی طولانی‌تر کمک می‌کند. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که به‌طور منظم چرت می‌زنند، ۳۷٪ کمتر از کسانی‌که به ندرت خواب نیمروزی دارند، به‌علت بیماری‌های قلبی می‌میرند. محققان بر این باوراند که چرت زدن ممکن است با پایین آوردن هورمون‌های استرس به قلب شما کمک کند.

 

رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کنید

این رژیم غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، روغن زیتون و ماهی است. این رژیم همچنین سدی محکم در برابر خطر ابتلا به سندرم متابولیک است. این سندرم ترکیبی از چاقی، قند خون بالا، فشار خون بالا و سایر مواردی است که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را در شما افزایش می‌دهد.

 

مانند افراد ساکن اوکیناوا غذا بخورید

مردم اوکیناوا، ژاپن، زمانی بیشتر از هر گروه دیگری روی زمین عمر می‌کردند. رژیم غذایی سنتی منطقه دلیل عمر طولانی آن‌ها است. این رژیم سرشار از سبزیجات سبز و زرد و کم‌کالری است. همچنین، برخی از اهالی اوکیناوا عادت داشتند که تنها ۸۰٪ غذای داخل بشقاب خود را بخورند. نسل‌های جوان، روش‌های قدیمی را کنار گذاشته‌اند و در نتیجه عمر طولانی مانند مردم قدیم ندارند.

 

ازداوج کنید

افراد متأهل معمولاً عمر طولانی‌تری نسبت به دوستان مجرد خود دارند. محققان می‌گویند این به دلیل حمایت اجتماعی و اقتصادی‌ای است که زندگی زناشویی برای آن‌ها فراهم می‌آورد. در حالی‌که افراد متأهل از این قانون بیشترین سود را می‌برند، اما افرادی‌که طلاق گرفته یا بیوه شده‌اند نیز، میزان مرگ‌ومیر کمتری نسبت به افرادی که اصلاً ازدواج نکرده‌اند، دارند. روش‌های افزایش طول عمر چیست؟

 

وزن خود را کم کنید

اگر اضافه‌وزن دارید، لاغر شدن از شما در برابر دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر شرایطی که سال‌ها در زندگی شما بوده‌اند، محافظت می‌نماید. چربی شکم برای شما مضر است، بنابراین بر روی کاهش آن تمرکز نمایید. فیبر بیشتری بخورید و به‌طور مرتب ورزش نمایید تا چربی شکمی خود را آب کنید.

 

فعال باشید

شواهد روشن است. افرادی که ورزش می‌کنند به‌طور متوسط بیشتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند، عمر می‌کنند. فعالیت بدنی منظم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، برخی از انواع سرطان و افسردگی را کاهش می‌دهد. حتی ممکن است به شما کمک نماید تا در دوران پیری از نظر ذهنی هوشیار باشید. نرمش‌های دوره‌ای ده دقیقه‌ای خوب‌اند، به شرط آنکه در مجموع در هفته حدود ۲٫۵ ساعت ورزش متوسط داشته باشید.

 

فعالیت‌هایی برای تقویت معنویت در خود انجام دهید

افرادی‌که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، بیشتر از کسانی‌که در این مراسم شرکت نمی‌کنند، عمر می‌کنند. در مطالعه‌ای ۱۲ ساله بر روی افراد بالای ۶۵ سال، کسانی‌که بیش از یک بار در هفته در این مراسم شرکت می‌کردند، در مقایسه با سایر افراد مشابه که این‌طور نبودند، در سیستم ایمنی خود پروتئین کلیدی بیشتری داشتند. شبکهٔ اجتماعی قدرتمندی که در میان افرادی که با هم عبادت می‌کنند، ایجاد می‌شود، ممکن است سلامتی شما را تقویت کند.

 

ببخشید

کنار گذاشتن کینه‌ها فواید شگفت‌انگیزی برای سلامت جسم دارد. خشم مزمن با بیماری‌های قلبی، سکتهٔ مغزی، ریه ضعیف‌تر و سایر مشکلات مرتبط است. بخشش باعث کاهش اضطراب، کاهش فشارخون و کمک به تنفس راحت‌تر می‌شود. با افزایش سن، مزایای بخشش نیز افزایش می‌یابد. روش‌های افزایش طول عمر چیست؟

 

از تجهیزات کمکی برای افزایش ایمنی استفاده نمایید

تصادفات سومین علت شایع مرگ‌ومیر در آمریکا و علت اصلی آن در افراد ۱ تا ۲۴ سال است. استفاده از تجهیزات ایمنی راهی آسان برای افزایش احتمال زندگی طولانی‌تر است. کمربندهای ایمنی احتمال مرگ در تصادف ماشین را تا ۵۰٪ کاهش می‌دهد. بیشترین تلفات ناشی از تصادفات با دوچرخه به‌علت آسیب‌دیدگی سر است، بنابراین همیشه از کلاه ایمنی استفاده نمایید.

 

خواب را اولویت خود قرار دهید

خواب کافی و باکیفیت خطر چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و اختلالات خلقی را کاهش می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر از بیماری‌ها بهبود یابید. از طرف دیگر، بیدار ماندن در شب امری مضر است و برای بدن بد است. داشتن خواب کمتر از ۵ ساعت در شبانه‌روز احتمال مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد، بنابراین، خواب را در اولویت خود قرار دهید.

 

استرس خود را مدیریت نمایید

شما هرگز نمی‌توانید به‌طور کامل از استرس دوری کنید، اما می‌توانید روش‌های کنترل آن را یاد بگیرید. یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را امتحان نمایید. حتی چند دقیقه در روز مؤثر است.

 

هدف‌دار باشید

سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که برای شما معنایی دارند، ممکن است زندگی شما را طولانی نمایند. محققان ژاپنی دریافته‌اند مردانی که حس قوی هدفمندی دارند، در مقایسه با افرادی که از اعتمادبه‌نفس کمتری برخورداراند، در طی ۱۳ سال، کمتر در اثر سکتهٔ مغزی، بیماری قلبی یا دلایل دیگر می‌میرند. مشخص بودن آنچه انجام می‌دهید و دلیل آن نیز شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 


منبع:

روش‌های افزایش طول عمر چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟