زمان مطالعه: 2 دقیقه

روغن زیتون را با آسیاب کردن یا فشار دادن زیتون کامل و جمع‌آوری روغن ترشح‌شده به دست می‌آورند. روغن زیتون در انواع مختلفی از غذاها استفاده می‌شود. می‌توانید با آن غذا بپزید، آن را روی نان، ماکارانی یا سالاد بریزید، یا از آن برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده نمایید. این روغن مزایای زیادی برای سلامتی دارد. فواید روغن زیتون برای سلامتی چیست؟

 

انواع روغن زیتون

روغن زیتون در سه درجه وجود دارد:

  • فرابکر
  • بکر
  • تصفیه‌شده (سبک)

آن‌ها بر اساس میزان پردازش قبل از بطری‌گذاری و فروش، درجه‌بندی می‌شوند. روغن زیتون تصفیه‌شده، بیشترین پردازش و فراوری را دارد.

 

کدام نوع روغن زیتون، سالم‌ترین نوع است؟

روغن زیتونی که حداقل فراوری برای تولید آن انجام می‌شود، روغن زیتون فرابکر (EVOO) است. به همین دلیل، مواد مغذی این نوع روغن زیتون بیشتر از انواع دیگر آن است. برای نمونه، این مادهٔ غذایی حاوی مواد مغذی گیاهی سالم به نام مواد فیتوشیمیایی است که به مبارزه با سرطان و بیماری‌های قلبی کمک می‌نماید؛ بنابراین، سعی کنید بیشتر از نوع فرابکر استفاده نمایید.

 

سلامت قلب را تقویت می‌کند

مطالعات بزرگ نشان داده‌ است زمانی‌که در رژیم غذایی خود، روغن زیتون فرابکر بیشتری دریافت می‌کنید، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهید. ترکیبات فعال موجود در روغن زیتون فرابکر به کاهش فشارخون کمک کرده و از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

 

خطر سکتهٔ مغزی را کاهش می‌دهد

جایگزینی چربی‌هایی که سالم نیستند با روغن زیتون در دستور پخت غذایی احتمال سکتهٔ مغزی را تا بیش از ۴۰٪ کاهش می‌دهد.

 

با التهاب مبارزه می‌کند

التهاب در بدن منجر به ایجاد بیماری مزمن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های خاص موجود در روغن زیتون فرابکر به همان روش داروهایی مانند ایبوپروفن عمل می‌کنند و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. اسیداولئیک موجود در روغن زیتون نیز ضدالتهاب است.

 

آنتی‌اکسیدان بالایی دارد

رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایداری در بدن‌اند که به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی‌اند که به جلوگیری یا کاهش سرعت آسیب، کمک می‌کنند. روغن زیتون فرابکر مملو از آنتی‌اکسیدان است که خطر ابتلا به بیماری را در شما کاهش می‌دهد.

 

باکتری‌ها را از بین می‌برد

برخی از مواد مغذی موجود در روغن زیتون با باکتری‌های مضر مقابله می‌کند. هلیکوباکترپیلوری، باکتری موجود در معده است که باعث ایجاد زخم و حتی سرطان می‌شود. ترکیبات موجود در روغن زیتون به تخریب این باکتری مضر کمک می‌کند.

 

از سرطان جلوگیری می‌کند

رژیم مدیترانه‌ای مصرف گیاهان را به گوشت ترجیح می‌دهد و سرشار از روغن زیتون است. محققان دریافته‌اند در افرادی که به این روش غذا می‌خورند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان رودهٔ بزرگ، آندومتر، پستان، لوزالمعده و پروستات کمتر است.

 

مغز شما را تقویت می‌کند

مزیت دیگر رژیم غذایی مدیترانه‌ای این است که به علت وجود روغن زیتون، مغز شما را تقویت می‌نماید. مطالعات نشان می‌دهد برنامهٔ غذایی‌ای که سرشار از روغن زیتون است، به شما کمک می‌کند تا بهتر فکر کنید، بفهمید و به یاد آورید و حتی ممکن است به شما کمک نماید تا بیماری آلزایمر را از خود دور کنید.

 


منبع:

فواید روغن زیتون برای سلامتی چیست؟ / فواید روغن زیتون برای سلامتی چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟