زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا دیابت باعث آسیب به تاندون می‌شود؟ اگر دیابت دارید و هنگام حرکت احساس درد می‌کنید، این درد ممکن است به علت مشکلات در تاندون‌های شما باشد. تاندون‌ها، نوار‌هایی مانند طناب‌اند که عضلات شما را به استخوان متصل می‌کنند. سطح بالای قند خون که ممکن است ناشی از بیماری‌های شما باشد در تحریک مشکلات مرتبط با تاندون نقش دارد.

ما در تمام بدن از جمله شانه‌، بازو‌، مچ دست و پا، باسن و زانو تاندون داریم. آن‌ها نیرو را از عضلات به استخوان‌های شما منتقل می‌کنند تا بتوانید حرکت کنید.

اگر دیابت شما کنترل نشده باشد، تاندون‌های شما ضخیم می‌شوند و احتمال پاره‌شدن آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

چگونه دیابت به تاندون‌ها آسیب می‌رساند؟

آسیب به تاندون در دیابت نوع 1 و نوع 2 به دلیل موادی به نام محصولات نهایی پیشرفتهٔ گلیکاسیون (AGE) ایجاد می‌شود. این مواد زمانی‌که پروتئین یا چربی در جریان خون شما با قند مخلوط می‌شود، تشکیل می‌شوند.

به‌طورمعمول، بدن با سرعتی آهسته و ثابت این ماده را ایجاد می‌کند. اما هنگامی‌که به دیابت مبتلا هستید، قند اضافی موجود در خون، سرعت ایجاد را افزایش می‌دهد که بر روی تاندون‌های شما تأثیر می‌گذارد.

تاندون‌ها از پروتئینی به نام کلاژن ساخته می‌شوند. محصولات نهایی پیشرفتهٔ گلیکاسیون با کلاژن پیوندی ایجاد می‌کنند که ممکن است ساختار تاندون‌ها را تغییر دهد و بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. برای نمونه، ممکن است تاندون‌ها ضخیم‌تر از حد طبیعی شوند و نتوانند مانند سابق وزن را تحمل کنند. درنتیجه، احتمال پارگی در تاندون‌ها افزایش می‌یابد.

 

 

برخی از مشکلات تاندون که در صورت کنترل نکردن دیابت ایجاد می‌شود، عبارت‌اند از:

  • شانهٔ منجمد: سفتی و دردی که هنگام ضخیم‌شدن کپسولی که تاندون‌ها و رباط‌های مفصل را احاطه کرده است، اتفاق می‌افتد.
  • پارگی روتاتور کاف: آسیب به تاندون‌ها و ماهیچه‌هایی که مفصل شانه را احاطه کرده‌اند، از جمله عضلهٔ بالاخاری.
  • انگشت ماشه‌ای: انگشت شما در حالت خم، گیر می‌کند و با ضربهٔ محکم و ناگهانی، درست می‌شود، مانند صدای کشیده‌شدن ماشه.
  • سندرم تونل کارپال: به دلیل فشار بر عصبی که از مچ دست عبور می‌کند، بی‌حسی، گزگز و ضعف در مچ ایجاد می‌شود.
  • انقباض دوپویترن: ضخیم‌شدن بافت زیر پوست دست که باعث می‌شود انگشتان به سمت کف دست خم شوند.

 

آسیب تاندون دردناک است و در حرکت مفصل اختلال ایجاد می‌کند. حتی اگر برای رفع آسیب، جراحی انجام شود، تاندون ممکن است دوباره پاره شود. مطالعات نشان می‌دهد که بیش‌از یک‌سوم افراد دیابتی که تحت عمل جراحی برای رفع پارگی روتاتور کاف قرار می‌گیرند، دوباره به این مشکل دچار می‌شوند.

 

آسیب تاندون چگونه بر دیابت تأثیر می‌گذارد؟

ورزش برای کمک به کنترل دیابت مهم است، اما ممکن است انجام حرکت‌های ورزشی هنگام درد و سفت بودن تاندون برای شما دشوار باشد.

آسیب به تاندون آشیل در پشت پاشنهٔ پا میزان حرکت قوزک پا را محدود می‌کند. این محدودیت شما را مجبور می‌کند برای هر حرکت، فشار اضافی به وسط پا وارد کنید، که خطر ابتلا به زخم پا را افزایش می‌دهد.

با پزشک خود در مورد راه‌های مطمئن برای پایین‌آوردن سطح قند خون هنگام بهبودی از مشکلات مرتبط با تاندون مشورت کنید.

 

چگونه می‌توان از آسیب تاندون جلوگیری و آن را معالجه نمود؟

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات تاندون، کنترل دیابت است. با کمک رژیم غذایی، ورزش و دارو، می‌توان میزان قند خون را کاهش داد. اگر اضافه‌وزن دارید، سعی کنید مقداری از آن را کاهش دهید. این کاهش باعث بهبود سلامتی شما می‌شود و هم‌زمان فشار را از روی تاندون‌ها برمی‌دارد.

 

اگر پیش‌تر آسیب تاندون را تجربه کرده‌اید، از پزشک خود در مورد روش‌های درمانی آن مشورت بگیرید:

  • مسکن‌ها مانند آسپرین یا ایبوپروفن
  • شل‌کننده‌های عضله
  • فیزیوتراپی و ورزش
  • کیسهٔ آب گرم و یا سرد
  • آتل برای ثابت‌نگه‌داشتن مفصل حین بهبودی تاندون‌ها

پزشک همچنین ممکن است برای رفع مشکلات تاندون تزریق استروئیدی به مفصل را پیشنهاد کند. به خاطر داشته باشید که استروئیدها ممکن است باعث افزایش کوتاه‌مدت سطح قند خون شما شوند. از پزشک در مورد اینکه آیا مزایای این روش درمانی بیشتر است و یا خطرات آن، مشورت بگیرید.

 


منبع:

آیا دیابت باعث آسیب به تاندون می‌شود؟ /  آیا دیابت باعث آسیب به تاندون می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟