زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی کامل با دیابت نوع 2 ، در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را به صورت کامل با این بیماری آشنا کنیم.

 

دیابت نوع 2 چیست؟

هنگامی‌که به این بیماری مبتلا هستید، بدن شما در تبدیل کردن کربوهیدرات‌های موجود در غذا به انرژی ضعیف عمل می‌کند. این باعث می‌شود که قند در خون شما جمع شود. با گذشت زمان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، نابینایی، آسیب عصب و اندام و سایر بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. افراد ممکن است در هر سنی به این بیماری مبتلا شوند و علائم اولیهٔ آن خفیف است. تقریباً از هر 3 نفر مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر نمی‌داند که به این بیماری مبتلا است.

 

ابتدا متوجه چه چیزی می‌شوید؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب هیچ علائمی ندارند. زمانی‌که علائم ظاهر می‌شوند، ممکن است یکی از اولین نشانه‌های آن، تشنگی زیاد باشد. سایر موارد شامل خشکی دهان، اشتهای زیاد، ادرار زیاد، گاهی هر یک ساعت یک‌بار و کاهش یا افزایش وزن غیرمعمول است.

 

علائم بعدی

با افزایش سطح قندخون، ممکن است مشکلات دیگری مانند سردرد، تاری دید و خستگی نیز پدیدار شوند.

 

نشانه‌های مشکلات جدی

در بسیاری از موارد دیابت نوع 2 تا زمانی‌که آسیب جدی به سلامتی شما وارد کند، کشف نمی‌شود. برخی از علائم جدی آن عبارت‌اند از:

  • بریدگی و زخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابند
  • عفونت مخمری و یا عفونت ادراری مکرر
  • خارش پوست به‌خصوص در ناحیهٔ کشالهٔ ران

 

دیابت نوع 2 ممکن است زندگی و روابط جنسی شما را تحت تأثیر قرار دهد

دیابت می‌تواند به عروق خونی و اعصاب دستگاه تناسلی آسیب برساند، و از این طریق منجر به از دست دادن احساس شده و ارگاسم را سخت نماید. تقریباً از هر سه نفر مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر مشکلات جنسی دارند. بین 35 تا 70 درصد مردانی که به این بیماری مبتلا هستند، حداقل درجاتی از ضعف جنسی را در طول زندگی خود دارند.

 

عوامل خطری که می‌توانید کنترل نمایید

برخی از عادات بهداشتی و شرایط پزشکی مرتبط با سبک زندگی شما می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، از آن جمله:

  • اضافه وزن به‌خصوص در ناحیهٔ کمر
  • سبک زندگی ساکن و بدون حرکت
  • سیگار کشیدن
  • خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری‌شده، لبنیات پرچرب و شیرینی‌جات
  • سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید ناسالم

 

عوامل خطری که نمی‌توانید کنترل کنید

سایر عوامل خطر از کنترل شما خارج‌اند، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نژاد یا قومیت: اسپانیایی‌تبارها، آفریقایی-آمریکایی‌ها، بومیان آمریکا و آسیایی‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
  • سابقهٔ خانوادگی دیابت: داشتن پدر، مادر، خواهر و یا برادری که مبتلا به دیابت است، احتمال ابتلای فرد را افزایش می‌دهد.
  • سن: 45 سال و بالاتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

هرچه عوامل خطر بیشتری داشته باشید، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است.

 

عوامل خطرساز برای زنان

اگر شرایط زیر را دارید، احتمال اینکه بعدها به دیابت نوع 2 مبتلا شوید، بالا است:

  • هنگام بارداری، دیابت بارداری داشته‌اید.
  • نوزادی با وزنی بیش از 4 کیلو به دنیا آورده‌اید.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک داشته‌اید.

 

انسولین چگونه کار می‌کند؟

انسولین در یک فرد سالم به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. معدهٔ شما کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کند. آن‌ها وارد جریان خون شده و باعث می‌شوند لوزالمعده هورمون انسولین را به میزان مناسب آزاد نماید. این به سلول‌های شما کمک می‌کند تا از شکر برای سوخت استفاده کنند.

 

مشکل متابولیسم

در دیابت نوع 2، سلول‌های شما نمی‌توانند به درستی از قند استفاده نمایند. این بدان معنا است که مقدار زیادی از آن در خون شما وجود دارد. اگر شرایطی دارید که به آن مقاومت در برابر انسولین گفته می‌شود، بدن شما این هورمون را تولید می‌کند، اما سلول‌های شما از آن استفاده نمی‌کنند، و یا اینکه آن‌طور که باید به آن پاسخ نمی‌دهند. اگر مدتی دیابت نوع 2 داشته‌اید، اما آن را درمان نکرده‌اید، لوزالمعده انسولین کمتری تولید می‌کند.

 

تشخیص دیابت نوع ۲ چگونه است؟

پزشک نمونهٔ خون شما را گرفته و آزمایش A1c را انجام می‌دهد. این سطح متوسط قندخون شما را طی 2 تا 3 ماه گذشته نشان می‌دهد. اگر از قبل علائمی دارید، ممکن است از شما آزمایش قندخون تصادفی گرفته شود، که نشان می‌دهد سطح قندخون فعلی شما چیست.

 

رژیم غذایی شما، تفاوت ایجاد می‌کند

با تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن اضافی می‌توانید سطح قندخون خود را کنترل نمایید. همچنین خطر ابتلا به عوارض جدی را کاهش می‌دهد. میزان کربوهیدرات دریافتی در هر وعده را کنترل کنید و سعی نمایید این میزان را در هر وعدهٔ غذایی به‌صورت یکسان نگه دارید. میزان چربی و پروتئین مصرفی خود را کنترل کنید و میزان دریافت کالری را کاهش دهید. از پزشک خود بخواهید شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع بدهد تا به شما در انتخاب سالم مواد غذایی و برنامهٔ غذایی کمک کند.

 

ورزش مهم است

ورزش منظم، مانند تمرینات قدرتی و یا پیاده‌روی، استفاده از انسولین را در بدن بهبود می‌بخشد و می‌تواند سطح قندخون را کاهش دهد. فعال بودن همچنین به خلاصی از شر چربی‌های بدن، کاهش فشارخون و محافظت از شما در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته 30 دقیقه فعالیت متوسط داشته باشید.

 

آرامش عاملی کلیدی است

استرس می‌تواند فشارخون و قندخون شما را افزایش دهد. بعضی از افراد کاری برای کنترل استرس انجام نمی‌دهند. برخی دیگر نیز برای دوری از استرس و کاهش آن، به غذاخوردن رو می‌آورند. سعی کنید به جای غذاخوردن، روش‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق، مراقبه و یا تجسم را امتحان نمایید. صحبت با دوستان، اعضای خانواده، مشاور و یا رهبر مذهبی می‌تواند مؤثر باشد. اگر نمی‌توانید استرس خود را کنترل کنید، با پزشک مشورت نمایید.

 

داروهای خوراکی می‌توانند کمک کنند

اگر رژیم غذایی و ورزش نتواند قندخون شما را کنترل نماید، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. انواع مختلفی از قرص‌های دیابت در دسترس است که اغلب ترکیب می‌شوند. برخی از این داروها بر لوزالمعده برای تولید انسولین بیشتر اثر می‌گذارند. برخی دیگر به بدن کمک می‌کنند تا بهتر از انسولین تولیدی استفاده نماید و یا جلوی هضم نشاسته را بگیرد و برخی سرعت تجزیهٔ انسولین را کند می‌کنند. داروهای خوراکی جدید به بدن کمک می‌کنند تا قند بیشتری دفع نماید.

 

انسولین: تنها برای دیابت نوع 1 نیست

پزشک ممکن است در اوایل دورهٔ درمان، انسولین تجویز و آن را با قرص ترکیب نماید. این همچنین می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دچار نارسایی سلول‌های بتا هستند، کمک کند. این بدان معنا است که سلول‌های موجود در لوزالمعده با افزایش قندخون دیگر انسولین ایجاد نمی‌کنند. اگر این اتفاق بیفتد، انسولین بخشی از برنامهٔ روزانهٔ شما خواهد شد.

 

تزریقات غیرانسولین

داروهایی به نام تزریقات غیرانسولین برای افراد دیابتی نوع 2 در دسترس است. این مواد تزریقی باعث می‌شوند بدن شما انسولین تولید کند تا سطح قندخون را کنترل نماید.

 

چرا تست قندخون اهمیت دارد

پزشک می‌تواند نحوهٔ استفاده از گلوکومتر برای بررسی قندخون را به شما نشان دهد. با این کار می‌توانید از نحوهٔ کارکرد برنامهٔ درمانی خود مطلع شوید. اینکه هر چند وقت یک‌بار و چه زمانی باید تست انجام دهید به میزان کنترل دیابت، نوع درمانی که دریافت می‌کنید و میزان پایداری قندخون شما بستگی دارد. معمولاً زمان انجام این آزمایش، هنگام بیدار شدن از خواب، قبل و بعد از غذا و ورزش و هنگام خواب است.

 

مشکلات قلبی عروقی

اگر دیابت را با رژیم غذایی سالم و ورزش درمان نکنید، احتمال ابتلا به پلاک در عروق بیشتر از افرادی است که به آن مبتلا نیستند. این مادهٔ چسبنده جریان خون را کند کرده و خطر لخته‌شدن را افزایش می‌دهد، منجر به تصلب شرایین، آترواسکلروز، می‌شود که احتمال حملهٔ قلبی یا سکته را بیشتر می‌کند. حدود 2 نفر از 3 نفر مبتلا به دیابت بر اثر بیماری قلبی می‌میرند.

 

عوارض کلیوی

هرچه مدت زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیوی بیشتر می‌شود. دیابت دلیل اصلی نارسایی کلیه است. کنترل قندخون، فشارخون و کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به این عارضه را کاهش دهد. آزمایش‌های سالانه و داروها می‌تواند روند بیماری و عوارض آن را کند نماید.

 

مشکلات چشم

قندخون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی ریز که اکسیژن و مواد مغذی را به شبکیه، قسمت تحتانی چشم شما می‌رسانند، آسیب برساند. این به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته شده و می‌تواند منجر به کاهش بینایی شود. این مشکل مهم‌ترین علت بروز موارد نابینایی در افراد بین سنین 20 تا 74 سال است.

 

درد عصب دیابتی

با گذشت زمان، دیابت کنترل‌نشده و قندخون بالا می‌تواند باعث آسیب عصبی شود. علائم این آسیب شامل سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی، درد و احساس گز‌گز اغلب در انگشتان دست و انگشتان پا است. آسیب را نمی‌توان جبران نمود، اما روش‌های درمانی برای آن وجود دارد. کنترل دیابت می‌تواند از آسیب بیشتر جلوگیری نماید.

 

آسیب‌دیدگی پا

آسیب عصب دیابتی می‌تواند احساس پاهای شما را از بین ببرد. ممکن است متوجه برخورد پا به جایی و زخم آن نشوید. در عین حال، تصلب شرایین باعث کاهش جریان خون در این ناحیه می‌شود. حتی یک آسیب‌دیدگی کوچک می‌تواند باعث زخم پا و قانقاریا شود. در موارد شدید، عفونت می‌تواند منجر به قطع عضو شود.

 

دندان‌ها و لثه هدف هستند

سطح بالای قندخون می‌تواند باکتری‌های تولیدکنندهٔ پلاک را تغذیه نماید. تجمع پلاک منجر به ایجاد حفره، پوسیدگی دندان و بیماری لثه ‌می‌شود. بیماری شدید لثه می‌تواند باعث از دست دادن دندان شود. این مورد، لثه‌ها، بافت‌ها و استخوان‌هایی را که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، ضعیف می‌کند. همین امر ابتلا به عفونت را آسان‌تر می‌کند.

 

آیا می‌توان از دیابت نوع 2 پیشگیری نمود؟

یکی از چیزهای شگفت‌آور در مورد دیابت نوع 2 این است که می‌توانید از آن پیشگیری نمایید. برای کاهش خطر، همان دستورالعمل‌های دفع بیماری‌های قلبی را دنبال نمایید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.
  • وزن خود را در سطح سالم حفظ نمایید.
  • با پزشک در مورد انجام آزمایش پیش‌دیابتی مشورت بگیرید.

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با تغییر شیوهٔ زندگی و مصرف دارو از ابتلا به دیابت جلوگیری نمایند.

 


منبع:

آشنایی کامل با دیابت نوع 2 / آشنایی کامل با دیابت نوع 2 / آشنایی کامل با دیابت نوع 2

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟