زمان مطالعه: 3 دقیقه

علل گریه نوزاد چیست؟ نوزادان تازه‌متولدشده معمولاً 2 تا 3 ساعت در روز را با گریه می‌گذرانند. هر چقدر هم که گریه برای نوزاد طبیعی باشد، نوزاد و کودک بهانه‌گیر برای والدین آزاردهنده خواهد بود.

نوزادان گاهی بدون دلیل مشخصی گریه می‌کنند. اما در بسیاری از موارد کودکان سعی می‌کنند با گریهٔ خود چیزی به ما بگویند.

 

دلایل گریه کودک

با کمی عقل سلیم و امتحان راه‌های مختلف، ممکن است متوجه شوید چگونه می‌توانید نوزاد و یا کودک خود را آرام نمایید.

 

گرسنگی

در 3 ماه اول زندگی، نوزادان تمایل دارند هر دو ساعت یک‌بار غذا بخورند. زمانی‌که وقت شیر خوردن آن‌ها است، معمولاً گریه‌های کوتاه و کم‌صدا دارند که با تن پایینی است و کم و زیاد می‌شود.

چگونه این حالت را برطرف نماییم: شیشه شیر و یا سینهٔ خود را به سمت دهان نوزاد ببرید تا متوجه شوید آیا این کار کمکی می‌کند. حتی اگر گرسنه نباشد، نوزاد ممکن است تمایل داشته باشد تا برای آرامش چیزی بخورد. می‌توانید از پستانک استفاده نمایید یا به نوزاد کمک کنید تا انگشت شست خود را بمکد.

 

خستگی

برخلاف بیشتر بزرگسالان، نوزادانی که بیش‌ازحد فعالیت کنند یا خسته باشند، اغلب به جای خوابیدن، کلافه می‌شوند.

چگونه این حالت را برطرف نماییم: یکی از بهترین راه‌های تشویق به خواب، قنداق کردن نوزادان است. آن‌ها را در وضعیتی راحت در پتو بپیچید و فقط سر و گردن او را بیرون بگذارید. این حالت به تقلید از رحم مادر است. تغییر حالت و وضعیت هم می‌تواند کمک کند. با کالسکه او را به پیاده‌روی ببرید. یا کودک خود را روی صندلی ماشین بگذارید و حرکت دهید، لرزش و تکان خودرو باعث می‌شود کودک آرام گرفته و بخوابد.

 

آلرژی

مادر شیرده ممکن است آنچه را که می‌خورد از طریق شیر به نوزاد منتقل نماید و این ممکن است شکم کودک را ناراحت کند. اگر این حالت زیاد اتفاق بیفتد، نوزاد ممکن است به شیر گاو، آجیل، گندم یا سایر مواد غذایی حساسیت داشته باشد.

چگونه این حالت را برطرف نماییم: اگر فکر می‌کنید کودک شما آلرژی غذایی دارد، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. در صورت شیردهی، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که به مدت یک هفته از خوردن مواد غذایی خاص مانند شیر و یا تخم‌مرغ اجتناب کنید تا ببینید آیا میزان حساسیت کودک شما کاهش می‌باید یا خیر. اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید، از پزشک خود در مورد تغییر فرمولاسیون آن و یا تغییر شیر مصرفی مشورت بخواهید.

 

ریفلاکس

گریه درست بعد از شیر خوردن می‌تواند نشانهٔ دل‌درد باشد. اما اگر کودک شما از شیشه شیر می‌خورد، ابتدا اطمینان حاصل کنید که ناراحتی ایجادشده ناشی از بلعیدن هوا حین مکیدن شیشه نباشد.

چگونه این حالت را برطرف نماییم: در طول وعده‌های غذایی، به کودک استراحت دهید و آروغ کودک را بگیرید. در حال نشسته به کودک غذا دهید. می‌توانید سری‌های سینه و یا شیشه‌های شیری را که برای جلوگیری از بلعیدن هوای اضافی حین شیر خوردن طراحی شده‌اند، امتحان کنید. اگر این موارد کمکی نکرد، ممکن است علت ریفلاکس باشد. با متخصص اطفال مشورت نمایید.

 

کولیک

تقریباً از هر 5 نوزاد 1 نفر به این حالت مبتلا می‌شود که با بیش از 3 ساعت گریه در روز، و سه بار در هفته مشخص می‌شود. این اتفاق معمولاً در اولین ماه پس از تولد رخ می‌دهد. این گریه‌های ناگهانی ممکن است بلندتر از حد معمول باشند. ممکن است صوورت کودک در اثر گریه، قرمز و شکم او برآمده شود و پاهایش را در شکم جمع کند.

چگونه این حالت را برطرف نماییم: مشخص نیست چه چیزی باعث قولنج و یا کولیک می‌شود، اما معمولاً پس از 3 یا 4 ماه به خودی خود برطرف می‌شود. تا آن زمان، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • کودک خود را در آغوش گرفته و او را تکان دهید.
  • از جاروبرقی و یا خشک‌کن برای ساکت کردن کودک استفاده نمایید.
  • از پستانک استفاده نمایید.
  • از پزشک در مورد مصرف عصارهٔ رازیانه، بابونه و سایر داروهای گیاهی برای گرفتن نفخ مواد غذایی که می‌خورید و در نتیجه انتقال ندادن آن به نوزاد، مشورت بگیرید.
  • استراحت نمایید تا بتوانید در مواقع ضروری از کودک به نحوی شایسته و باحوصله مراقبت نمایید.

اگر کودک شما مدت زمانی طولانی به گریه ادامه داد، با پزشک خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید مشکلی جدی وجود ندارد.

 

عادات خواب

تا 6 ماهگی کودک شما باید قادر باشد که خودش به خواب رفته و بخوابد. اما گاهی اوقات کودک تمایل ندارد بدون شما به رختخواب برود. حتی بعد از داشتن برنامهٔ منظم خواب، ممکن است به‌علت مشکل و یا بیماری قادر نباشند که بخوابند.

چگونه این حالت را برطرف نماییم: به دلیل نادیده گرفتن گریهٔ کودک، احساس گناه نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد اجازه به ادامه‌دار شدن گریهٔ کودک کمک می‌کند کودک سریع‌تر یاد بگیرد تا به‌تنهایی به خواب برود و شاید بیشتر از سایر روش‌ها مؤثر باشد.

 

چه موقع با دکتر تماس بگیرید

در صورت گریهٔ کودک در شرایط زیر، بلافاصله با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید:

  • بیش از 2 ساعت گریه بدون لحظه‌ای آرامش
  • دمای بدن بیش از 37.7 درجهٔ سانتی‌گراد
  • تمایل به خوردن ندارد و یا استفراغ می‌کند
  • ادرار نمی‌کند یا مدفوع خونی دارد و یا به هیچ چیز پاسخ نمی‌دهد

 


منبع:

علل گریه نوزاد چیست؟ علل گریه نوزاد چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟