زمان مطالعه: 3 دقیقه

رژیم غذایی روزانه و عادت‌های ما ممکن است منجر به آسیب به کلیه‌ها شود، اما راه‌ سالم نگه داشتن کلیه‌ها چیست؟

 

برخی از داروها را بیش‌ازحد مصرف نکنید

NSAID داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن‌اند. اگر به‌طور هم‌زمان مقدار زیادی مصرف کنید یا زیاد آن‌ها را مصرف نمایید، می‌توانند به کلیه‌های شما آسیب برسانند. و استفاده از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) برای زخم یا GERD به مدت طولانی می‌تواند احتمال بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد. فقط در صورتی‌که پزشک برای شما این داروها را تجویز نموده است، باید آن‌ها را مصرف نمایید.

 

مراقب مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باشید

استفادهٔ زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها، این داروهای ضدباکتری، می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب برساند. حتی اگر کاملاً سالم باشید نیز، این اتفاق ممکن است برایتان رخ دهد، و در صورتی‌که کلیه‌های شما به اندازهٔ لازم کار نکنند، این مسئله جدی‌تر می‌شود. بعضی از انواع پنی‌سیلین، سولفونامیدها و سفالوسپورین‌ها به احتمال زیاد مشکلاتی ایجاد نمایند.

 

از مصرف مکمل‌های گیاهی اجتناب کنید

تولیدکنندگان مکمل‌ها نیازی به اثبات بی‌خطر بودن محصولات خود ندارند و برخی از انواع این مکمل‌ها می‌توانند به کلیه‌های شما آسیب برسانند. این موارد می‌تواند به‌ویژه در صورت ابتلای شما به بیماری‌های کلیوی، مضر باشند چرا که می‌توانند شرایط را بدتر نموده یا بر عملکرد برخی داروها تأثیر بگذارند. قبل از امتحان و مصرف هرگونه مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.

 

غذای سالم بخورید

کلیه‌های شما هر آنچه را که می‌خورید یا می‌نوشید از جمله هر چیزی که برای شما مضر است، مانند مقدار زیادی چربی، نمک و شکر را پردازش می‌کند. با گذشت زمان، یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به فشارخون بالا، چاقی، دیابت و سایر بیماری‌هایی شود که برای کلیه‌ها سخت است. یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل و غذاهای فرآوری‌شدهٔ کمی است.

 

میزان نمک مصرفی خود را کنترل نمایید

این مادهٔ معدنی از طرق مختلف بر روی افراد تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد برای بعضی افراد میزان پروتئین در ادرار افزایش می‌یابد. اگر در حال حاضر بیماری کلیوی دارید، مصرف نمک زیاد می‌تواند این حالت را بدتر نماید. نمک زیاد همچنین احتمال فشارخون بالا را که علت معمول بیماری کلیوی و سنگ کلیه است افزایش می‌دهد و می‌تواند بسیار دردناک باشد و در صورت درمان نشدن، ممکن است آسیب‌رسان باشد.

 

به اندازهٔ کافی آب بنوشید

آب کمک می‌کند مواد مغذی مهم به کلیه‌ها منتقل و مواد زائد به صورت ادرار به مثانه منتقل شود. اگر به اندازهٔ کافی آب نمی‎‌نوشید، فیلترهای کوچک داخل کلیه‌ها متوقف و منجر به ایجاد سنگ کلیه و عفونت می‌شود. حتی کم‌آبی خفیف هم در صورتی‌که اغلب اتفاق بیفتد، می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب برساند. چهار تا شش فنجان آب در روز معمولاً مناسب است، اما اگر بیمار هستید یا در هوای گرم در فضای باز هستید، ممکن است به مقداری بیشتر از این مقدار ذکرشده نیاز داشته باشید. دراین‌باره مقالهٔ روزانه چقدر آب بخوریم؟ را مطالعه نمایید.

 

ورزش

دقیقاً مانند رژیم غذایی سالم، ورزش کردن نیز از بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی که منجر به آسیب به کلیه می‌شود، جلوگیری می‌کند. اما سعی نکنید در طی یک روز خیلی زیاد فعالیت و ورزش نمایید. اگر بدن شما آمادگی لازم را ندارد، ورزش بیش‌ازحد می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. حداقل پنج روز در هفته حداکثر به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش نمایید. اگر مدتی است این کار را نکرده‌اید، آهسته شروع نمایید و در صورت داشتن مشکلات سلامتی، ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

 

غربالگری را انجام دهید

دانستن خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی مهم است. اگر شما و یا نزدیکان شما به بیماری قلبی، فشارخون یا دیابت مبتلا هستید یا سابقهٔ خانوادگی نارسایی کلیه دارید، احتمال ابتلا به بیماری کلیوی در شما بیشتر است. در این موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های خاص کلیه را به عنوان بخشی از معاینهٔ منظم شما پیشنهاد دهد. هرچه زودتر ابتلا به این بیماری‌ها تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر است و حتی گاهی امکان توقف بیماری وجود دارد.

 

مراقب الکل باشید

نوشیدن زیاد الکل (نوشیدن بیش از چهار نوشیدنی در کمتر از 2 ساعت) می‌تواند آسیب ناگهانی و جدی ایجاد نماید و احتمالاً منجر به مشکلات طولانی‌مدت شود. الکل اغلب می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود که این مورد می‌تواند عملکرد کلیه را با مشکل مواجه کند و منجر به افزایش وزن، بیماری کبدی، فشارخون و سایر شرایطی شود که فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد می‌آورد.

 

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهد و به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند که با کاهش سرعت جریان خون در کلیه‌ها، روی کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. افزون بر این، سیگار کشیدن می‌تواند روی داروهای خاصی که فشارخون بالا را درمان می‌کند، اثر بگذارد. این مسئله جدی است چرا که فشارخون بالا و کنترل‌نشده علت اصلی بیماری کلیوی است.

 

مشکلات بهداشتی را مدیریت نمایید

دو بیماری شایع که کلیه‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دیابت و فشارخون است. یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند به کنترل هر دو مورد کمک نماید. در صورت داشتن دیابت، مهم است که مراقب قندخون خود باشید و در صورت نیاز، انسولین مصرف نمایید. از نظر فشارخون، مرتب آن را کنترل کنید و تمام داروها را درست و دقیق همان‌طور که پزشک تجویز نموده است، مصرف نمایید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟