زمان مطالعه: 3 دقیقه

چه میزان نگرانی زیاد است؟

همهٔ ما گه‌گاه نگران می‌شویم، اما اگر بعد از چند هفته نمی‌توانید آرام شوید باید بدانید که اثرات استرس و نگرانی بر بدن چیست؟ و اینکه اگر نگرانی مانع انجام کار و گذران زندگی عادی شما شده است، با پزشک خود مشورت نمایید. این نوع نگرانی می‌تواند به سلامت شما آسیب رسانده و ممکن است با یک اختلال اضطرابی مرتبط باشد. درمان، دارو و سایر استراتژی‌ها می‌توانند کارساز باشند.

 

سیستم عصبی

این شبکهٔ پیام‌رسان از مغز، نخاع، اعصاب و سلول‌های خاصی به نام نورون تشکیل شده است. نگرانی بیش‌ازحد می‌تواند باعث ترشح هورمون‌های استرس شود که ضربان قلب و تنفس شما را تسریع کرده، قند خون را بالا می‌برد و خون بیشتری را به بازو‌ها و پاهایتان می‌فرستد. با گذشت زمان، این حالت می‌تواند بر قلب، رگ‎‌های خونی، عضلات و سایر سیستم‌ها تأثیر بگذارد.

 

عضلات

هنگامی‌که در مورد موضوعی نگرانید، ممکن است عضلات شانه و گردن شما متشنج شده و این مورد می‌تواند به میگرن یا سردرد تنشی منجر شود. ماساژ یا تکنیک‌های آرامش، مانند تنفس عمیق و یوگا، ممکن است کمک کند.

 

تنفس

اگر زیاد نگرانید، ممکن است بدون اینکه متوجه باشید عمیق‌تر و یا بیشتر نفس بکشید. اگرچه این معمولاً مسئلهٔ مهمی نیست، اما اگر از قبل مشکلات تنفسی مرتبط با آسم، بیماری ریوی یا سایر شرایط را داشته باشید، می‌تواند جدی باشد.

 

قلب

اگر حالت نگرانی، زیاد و برای مدتی طولانی همراه شما باشد، حتی چیزی کوچک به اندازهٔ یک نگرانی آزاردهنده در ذهن شما نیز می‌تواند بر قلبتان تأثیر بگذارد. نگرانی می‌تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا، حملهٔ قلبی و یا سکتهٔ مغزی را در شما افزایش دهد. سطح بالاتر اضطراب می‌تواند هورمون‌های استرس را تحریک نموده و ضربان قلب شما را تندتر و شدیدتر نماید. اگر این حالت بارها و بارها برای شما اتفاق بیفتد، ممکن است رگ‌های خونی شما ملتهب شوند و این التهاب می‌تواند منجر به سخت شدن دیوارهٔ شریان‌ها، سطح کلسترول ناسالم و سایر مشکلات شود.

 

قند خون

وقتی نگران چیزی هستید، هورمون‌های استرس به شما سوخت به حالت قند خون می‌دهند. در صورت نیاز به فرار از خطر، این مورد مناسب است، اما اگر از این سوخت، یعنی قند خون، استفاده نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن شما به طور معمول آن را ذخیره کرده تا بعداً استفاده نماید. اما گاهی اوقات در حالتی که اضافه‌وزن یا دیابت دارید، قند خون می‌تواند برای مدتی طولانی بیش‌ازحد بالا مانده و منجر به بیماری قلبی، سکتهٔ مغزی یا بیماری کلیوی شود.

 

سیستم ایمنی

اگر بدن شما تحت تأثیر اثراتِ جسمانیِ نگرانی قرار گرفته باشد، ممکن است نتواند در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها مبارزه نماید. تنها فکر کردن به مواردی که در گذشته باعث عصبانیت و افسردگی شما شده است، می‌تواند به بدن شما تأثیرات مخربی وارد نموده و به آن آسیب برساند. این حالت می‌تواند مبارزه با آنفلوآنزا، تبخال، زونا و ویروس‌های دیگر را برای شما دشوار نماید.

 

معده

زمانی‌که عصبی‌ هستید، ممکن است احساس دلشوره را در معدهٔ خود نیز داشته باشید. در موارد جدی‌تر ممکن است حالت تهوع یا حتی استفراغ نیز داشته باشید. اگر این حالت اغلب برای شما اتفاق می‌افتد، می‌تواند منجر به درد معده و یا زخم در مخاط معدهٔ شما شود، و اگر غذا‌های چرب و شیرین زیادی مصرف کنید، معدهٔ شما برای هضم آن‌ها مجبور خواهد بود بیشتر کار کرده و این باعث تولید اسید معدهٔ بیشتری می‌شود. در این حالت، ممکن است ریفلاکس اسید، حالتی‌که اسید به گلوی شما بازمی‌گردد، اتفاق بیفتد.

 

روده‌ها

اضطراب و نگرانی مداوم می‌تواند عادات رودهٔ شما را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است دچار اسهال شده و یا برعکس رفتن به دستشویی برای شما دشوار شود. رژیم‌های غذایی، ورزش و دارو‌های بدون نیاز به نسخهٔ پزشک اغلب می‌توانند به شما برای رفع این مشکل کمک کنند، اما اگر راهی برای ایجاد آرامش پیدا کنید، ممکن است بتوانید از بروز این‌گونه مشکلات جلوگیری نمایید.

 

سلامت جنسی

نگرانی می‌تواند شما را خسته و حواس شما را پرت کند، بنابراین ممکن است باعث شود تمایل کمتری به برقراری رابطهٔ جنسی داشته باشید. این وضعیت در طولانی‌مدت، ممکن است سطح هورمون جنسی تستوسترون را در مردان کاهش داده، بر رشد اسپرم تأثیر گذاشته و در نتیجه در صورت تمایل به داشتن رابطهٔ جنسی، پاسخ طبیعی بدن کند و یا متوقف شود. از دیگر تأثیرات آن برای زنانی که یائسه شده‌اند، این است که گرگرفتگی و مشکلات خواب را بدتر می‌کند.

 


منبع:

اثرات استرس و نگرانی بر بدن

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟