زمان مطالعه: 4 دقیقه

گاهی اوقات علائمی در بدن بروز می‌کند که می‌تواند علامت مشکل قلبی باشد ، باید به این علائم دقت کرد و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرد.

 

درد قفسهٔ سینه

این مورد رایج‌ترین نشانهٔ حملهٔ قلبی است، اما همیشه دردی ناگهانی و لحظه‌ای نیست. ممکن است چیزی بیش از احساس ناراحت‌کننده باشد مانند احساس فشار و یا سنگینی و حتی ممکن است با سوزش معده اشتباه گرفته شود. ممکن است بیش از چند دقیقه طول کشیده، برطرف شود و مجدد ظاهر شود.

 

در این مورد بیشتر بخوانید:

 

درد بازو، کتف و کمر

مردان به طور معمول این درد را در بازوی چپ احساس می‌کنند، اما زنان ممکن است این درد را در هر دو بازو حس کنند. بازو‌ها ممکن است احساس سنگینی و یا بی‌حسی و کرختی داشته باشند. این حس می‌تواند نشانهٔ آنژین یا حملهٔ قلبی باشد.

درد ممکن است از سینهٔ شما شروع شده و سپس به سمت بالا یا پایین کمر حرکت کند. در مورد دردی که مشخص نیست از کدام ناحیه است و به عضله و یا مفصل خاصی مرتبط نیست یا شب‌هنگام باعث بیدار شدن شما می‌شود، احتیاط نموده و آن را نادیده نگیرید.

 

درد گردن و یا فک 

هنگام سکتهٔ قلبی ممکن است احساس درد در بالای شانه‌ها داشته باشید. فک پایین شما در یک طرف و یا هر دو طرف ممکن است درد کرده یا احساس سفتی داشته باشد. ممکن است گردن شما درد کند، یا احساس خفگی و یا سوزش گلو داشته باشید.

 

خستگی غیرمعمول

هر شخصی مشغلهٔ خاص خود را دارد، بنابراین طبیعی است که هر چند وقت یک‌بار احساس خستگی کنید. اما اگر در مواقعی که معمولاً انتظار نمی‌رود احساس خستگی می‌کنید، این می‌تواند زنگ خطری برای حملهٔ قلبی باشد. ممکن است بعد از انجام ورزش معمول که همیشه انجام می‌دادید، به‌شدت خسته شوید، و یا حتی بعد از رفتن به دستشویی احساس خستگی کنید. ممکن است انرژی شما کاملاً تخلیه شده و بی‌رمق باشید، اما همچنان قادر به خوابیدن نباشید.

 

غش و حالت تهوع

ممکن است احساس کنید دارید از حال می‌روید. غش کردن زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون شما پایین است و قلب میزان اکسیژن مناسب و کافی را به مغز پمپاژ نمی‌کند. این حالت می‌تواند به این دلیل باشد که بدنتان بیش از حد گرم شده است، اما بیماری‌های قلبی نیز ممکن است علت این حالت باشد.

حالت تهوع و کم‌اشتهایی نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات قلبی باشد.

 

تعرق و مشکل در تنفس

اگر دچار حملهٔ قلبی شده باشید، ممکن است عرق کنید. این حالت می‌تواند حتی زمانی‌که به خود فشار نمی‌آورید و در حالتی آرام هستید نیز رخ دهد. ممکن است احساس سرما و رطوبت و یا تنگی نفس داشته باشید به گونه‌ای که انگار در دوی ماراتن شرکت کرده‌اید، اما حتی از روی کاناپهٔ خود هم حرکت نکرده باشید. امکان دارد هنگام دراز کشیدن، این تنگی تنفس بد‌تر هم شود.

 

سرفه و خس‌خس سینه

تنگی نفس همراه با سرفهٔ همیشگی و خس‌خس سینه می‌تواند نشانه‌های نارسایی قلبی باشد. این حالت زمانی است که قلب شما برای تأمین خون و اکسیژن مورد نیاز بدن به اندازهٔ کافی خوب کار نمی‌کند. وقتی دچار نارسایی قلبی می‌شوید، خون و مایعات می‌توانند به داخل ریه باز گردند. ممکن است در این وضعیت نفس کشیدن برای شما سخت شود و یا صدایی مانند جغجغه بشنوید و یا در زمان سرفه مخاطی مایل به رنگ صورتی مشاهده کنید.

 

تورم

در صورت نارسایی قلبی می‌توانید آن را در پا، مچ پا، زانو و یا معده ببینید، به گونه‌ای که ممکن است احساس کنید که کفش‌هایتان برای شما تنگ شده است. همان‌طور که پمپاژ جریان خون از قلب شما کند می‌شود، خون برگشتی از طریق رگ‌ها نیز ممکن است کند حرکت کرده و این باعث می‌شود مایعات در نقاطی که نباید، جمع شوند. کلیه‌ها نمی‌توانند از شر آب و نمک خلاص شوند و این منجر به ایجاد تورم بیشتر می‌شود.

 

مشکل در انجام امور روزمره

زمانی‌که دچار نارسایی قلبی می‌شوید، بدن، خون و اکسیژن موجود در نقاطی را که به اندازهٔ مغز اهمیت ندارند، گرفته و به مغز و قلب می‌فرستد و این امر تحرک و فعالیت را دشوار می‌سازد. انجام فعالیت‌های روزمره مانند پیاده‌روی و یا پایین و بالا رفتن از پله‌ها ممکن است سخت شود. با ضعیف شدن قلب، لباس پوشیدن و یا راه رفتن در اتاق می‌تواند برای شما سخت و خسته‌کننده شود.

 

ضربان قلب سریع

با نارسایی قلبی، ضربان قلب شما ممکن است بالا برود تا کمبود قدرت پمپاژ را جبران نماید. ممکن است احساس کنید قلب شما در حال مسابقه است.

 

ضربان قلب نامنظم

یک اختلال آریتمی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) می‌تواند باعث ضربان سریع و خارج از ریتم قلب شود. بعضی از افراد این حالت را مانند بال‌بال زدن و لرزش و یا حرکت ماهی در داخل سینه توصیف می‌کنند.

اگر این حالت را درمان نکنید، می‌تواند منجر به لخته شدن خون و سکته شود. شاید در مورد نحوهٔ تپش قلب خود متوجه موردی غیرعادی نشوید، اما ممکن است دچار تنگی نفس، خستگی یا سبکی سر شوید.

 

خر و پف بلند

اگر این خر و پف بلند هر شب اتفاق می‌افتد، ممکن است آپنه خواب داشته باشید. این وضعیتی است که باعث توقف در تنفس شما هنگام خواب می‌شود. این بیماری با فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است و ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. اگر آپنه خواب درمان نشود، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی وخیم بیشتر می‌شود.

 

اختلال در نعوظ (ED)

اگر از این مشکل رنج می‌برید، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی شما باشد. عروق خونی در آلت تناسلی دقیقاً مانند انسداد عروق اطراف قلب، ممکن است با پلاک مسدود شده باشند. بدون وجود جریان خون خوب، نعوظ و حفظ آن سخت است. در صورت داشتن این مشکل با پزشک خود مشورت نمایید.

 

چه موقع باید درخواست کمک کنید

اگر فکر می‌کنید این علائم قلبی را دارید، فوری از پزشک کمک بگیرید. درمان سریع می‌تواند احتمال آسیب به قلب را کاهش دهد. در صورت داشتن موارد زیر با 115 تماس بگیرید:

  • درد، فشار و یا گرفتگی قفسهٔ سینه
  • درد و یا احساس ناراحتی که به شانه‌ها، کمر، گردن یا بازو‌ها گسترش می‌یابد
  • تنگی نفس
  • سبکی سر، گیجی و یا غش
  • تعریق و حالت تهوع

 


منبع:

علائمی که می‌تواند علامت مشکل قلبی باشد

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟