زمان مطالعه: 3 دقیقه

غداهای بد برای مغز کدام است؟ مارگارین، خامه، الکل، نوشابه و … مواد غذایی‌ای هستند که باید از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری کنیم.

 

نباید‌های غذایی

اگر در حال خوردن توت‌های رنگارنگ و آجیل هستید، برای ناهار ماهی قزل‌آلا دارید، و هدف شما سلامت بهتر مغز باشد، تمام این انتخاب‌ها، موارد خوبی‌اند. اما در مورد غذاهایی که ممکن است خطر ابتلا به مشکلات مغزی و خلق‌وخو را به‌خصوص با افزایش سن، افزایش دهند، چه می‌کنید؟ با خواندن این مقاله درمی‌یابید که مصرف کدام مواد غذایی را می‌بایست به حداقل رسانده و یا به‌طور کلی حذف نمایید.

 

مارگارین و خامه

این مواد غذایی و بسیاری از میان‌وعده‌های بسته‌بندی‌شده، سرشار از چربی‌های ترانس هستند. ممکن است بدانید که چربی‌های ترانس برای قلب و رگ‌های خونی مفید نیستند. تحقیقات نشان داده است که این مواد ممکن است باعث آسیب رساندن به عملکرد مغز شوند. مطالعه‌ای در مجلهٔ عصب‌شناسی نشان داده است که افراد مسن که بالاترین سطح اسید الایدیک (نوع متداول چربی ترانس) را در خون خود دارند، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌اند.

 

الکل

در حالی‌که بعید است یک لیوان شراب و یا آبجو ذهن شما را به هم بریزد، اما الکل به‌صورت مستقیم روی مسیر‌های ارتباطی مغز تأثیر می‌گذارد. هر چه بیشتر بنوشید، پردازش اطلاعات جدید یا به خاطر سپردن چیز‌ها دشوار‌تر خواهد بود. همچنین الکل ممکن است احساس گیجی یا افسردگی در شما ایجاد نماید.

 

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های قندی

اگر می‌خواهید با افزایش سن، مغز خود را همچنان هوشیار نگه دارید، از نوشیدنی‌های فوق‌العاده شیرین اجتناب کنید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که مقدار زیادی نوشابه، چای شیرین و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشند، بیشتر دچار مشکلات حافظه می‌شوند. این نوشیدنی‌ها که اغلب نوعی قند به نام فروکتوز دارند، حتی ممکن است باعث کوچک‌تر شدن قسمت‌های خاصی از مغز نیز بشوند.

 

نوشابه‌های رژیمی و نوشیدنی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی

اگر نوشابه‌های معمولی برای شما مضر هستند، پس نوشیدنی‌های بدون شکر خوب است، درست است؟ خیر. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که حداقل یک نوشیدنی رژیمی در روز می‌نوشند، تقریباً سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به سکتهٔ مغزی یا زوال عقل را دارند. دانشمندان تصور می‌کنند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است دارای مواد تشکیل‌دهندهٔ مضر باشند.

 

سیب‌زمینی سرخ‌کرده و سایر غذا‌های سرخ‌شده

افرادی که غذا‌های سرخ‌شده و فرآوری‌شده زیاد می‌خورند، در آزمایش‌هایی که مهارت تفکر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، عملکرد بدتری نسبت به افرادی که میزان کمتری از این مواد را مصرف می‌کردند، نشان داده‌اند. دلیل احتمالی آن غذا‌های سرخ‌شده و چرب است. این لذت‌های ناپسند باعث التهابی می‌شود که می‌تواند به عروق خونی که تأمین‌کنندهٔ خون مورد نیاز مغز است، آسیب رسانده و در نتیجهٔ آن، به مغز نیز آسیب برساند.

 

دونات و پیراشکی‌ها

این خوراکی‌های خوشمزه هم سرخ‌شده هستند و هم مملو از شکر، در نتیجه ترکیب خوب و مناسبی برای مغز به شمار نمی‌روند. چرا که در اثر فرآیند سرخ‌شدن عمیق و قند اضافی، التهاب دو برابری ایجاد می‌کنند. مطالعات ارتباط معنا‌داری را میان سطح بالای قند در خون و ابتلا به زوال عقل نشان داده است. حتی بدتر از آن این است که اغلب دونات‌ها حاوی چربی‌های ترانس، ماده‌ای که مغز به آن نیاز ندارد، هستند.

 

نان سفید و برنج سفید

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، حتی آن‌هایی که طعم خیلی شیرینی ندارند، می‌توانند قند خون شما را افزایش دهند، که اغلب به حالت یک شوک می‌تواند احساس گیجی و گنگی ذهنی در شما ایجاد نماید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ازحد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را به‌ویژه در افراد خاصی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند، افزایش دهد. زمانی‌که تصمیم به مصرف مادهٔ غذایی حاوی کربوهیدرات می‌گیرید، سراغ نان‌های سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و ماکارانی گندم سبوس‌دار بروید.

 

گوشت قرمز

این مادهٔ غذایی سرشار از چربی اشباع است که برای قلب و مغز مضر است. در حقیقت، محدود کردن مصرف گوشت قرمز یکی از اصول اصلی رژیم غذایی MIND، برنامهٔ غذایی مبتنی بر تحقیق با هدف هوشیار نگه داشتن حافظه و تفکر، است. منبع پروتئینی می‌خواهید که برای مغز شما بهتر است؟ ماهی، مرغ بدون چربی و لوبیا گزینه‌های سالم‌تری‌اند.

 

کره و پنیر خامه‌ای

مصرف این مادهٔ غذایی خامه‌ای هزینه دارد. این محصولات لبنی سرشار از چربی اشباع‌اند. پیروان رژیم MIND از کره، پنیر و سایر لبنیات پرچرب پرهیز می‌کنند. زمانی‌که صحبت از سلامت مغز می‌شود، لبنیات کم‌چرب معمولاً گزینهٔ سالم‌تری‌اند. می‌توانید شیر، پنیر و سایر غذا‌های لبنی را به شکل کم‌چرب استفاده نمایید.

 

شمشیر ماهی و ماهی گیدر 

بیشتر متخصصان بهداشت طرفداران مصرف زیاد ماهی هستند، اما نوع مورد علاقهٔ آن‌ها، ماهی سالمون و سایر ماهی‌هایی‌اند که حاوی چربی سالم به نام اسید‌های چرب امگا 3 باشند. شمشیر ماهی، ماهی گیدر و سایر ماهی‌های بزرگ این امتیاز را ندارند چرا که میزان جیوه در آن‌ها زیاد است. جیوه یک نوروتوکسین است، به معنای سم برای مغز، که ممکن است منجر به خطر بیشتری برای از دست دادن حافظه و مهارت‌های ضعیفِ تفکر در بزرگسالان مسن شود.

 

سس‌های سالاد آماده و شربت‌ها

مواد تشکیل‌دهندهٔ روی برچسب مواد غذایی را بادقت بخوانید. بسیاری از این محصولات به طرز حیرت‌انگیزی مقادیر زیادی شربت ذرت با فروکتوز بالا دارند. این همان چیزی است که در نوشابه نیز موجود است و به انواع مختلفی از مشکلات سلامتی از جمله از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد مغز مرتبط است. به جای استفاده از سس‌های آماده، خودتان سس درست کنید.

 


منبع:

غداهای بد برای مغز کدام است؟ / غداهای بد برای مغز کدام است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟