زمان مطالعه: 4 دقیقه

مواد مغذی ضروری برای کودکان از جمله آهن، ویتامین دی، ویتامین سی و …. برای رشد کودک ضروری است. این گروه از مواد غذایی را از کجا می‌توان به دست آورد؟ برای پاسخ به این سؤال با ما همراه باشید.

 

ویتامین آ

چرا کودکان به آن نیاز دارند: این ویتامین برای بینایی خوب، به‌ویژه برای رنگ‌ها و دید در شب کلیدی است. همچنین این ویتامین در سیستم ایمنی بدن کودک برای دفاع در برابر میکروب‌ها و مبارزه با عفونت‌ها، تقویت‌کننده محسوب می‌شود.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: بشقاب کودک را با هویج و سایر سبزیجات و میوه‌های نارنجی مانند طالبی و سیب‌زمینی شیرین پر کنید، و فراموش نکنید که سبزیجات برگ سبز را نیز به آن اضافه نمایید و با لیوان شیر غنی‌شده سرو کنید.

 

ویتامین‌های گروه ب

چرا کودکان به آن نیاز دارند: این مواد مغذی که شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسیدپانتوتنیک، ب12، ب6 و بیوتین هستند، به بدن کودکان کمک می‌کنند تا تولید انرژی نموده و از آن استفاده نمایند. بدون ویتامین ب کافی کودکان ممکن است به کم‌خونی دچار شوند.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: تقریباً در هر گروه غذایی می‌توانید ویتامین ب را پیدا کنید. غلات کامل، ماهی، مرغ، گوشت، سبزیجات برگ‌ سبز و لبنیات سرشار از این گروه ویتامین هستند.

 

ویتامین سی

چرا کودکان به آن نیاز دارند: این ویتامین با کمک به بدن در مبارزه با عفونت‌ها به بهبود سریع‌تر عطسه و فین‌فین بینی کمک می‌کند. همچنین بهبود خراش و بریدگی‌ها را سریع می‌کند.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: کودکان می‌توانند یک لیوان آب‌پرتقال بنوشند و یا بهتر از آن، خوردن خود پرتقال است. میوه‌ها و سبزیجات دیگر از جمله توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، طالبی و فلفل قرمز شیرین نیز از منابع عالی ویتامین سی هستند.

 

ویتامین دی

چرا کودکان به آن نیاز دارند: کودکان برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها هر روز به این مادهٔ مغذی نیاز دارند. این ویتامین به بدن کودکان کمک می‌کند تا کلسیم را برای ساخت استخوان از مواد غذایی جذب کند.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: پوست در هنگام برخورد با آفتاب این ویتامین را می‌سازد. اما از آنجا که اشعهٔ ماوراء‌بنفش که باعث این فرایند می‌شود، می‌تواند باعث سرطان نیز شود، کودکان نباید زیاد در معرض آفتاب قرار گیرند. در عوض، میزان این ویتامین را از طریق مصرف شیر غنی‌شده، غلات، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا یا تخم مرغ تقویت نمایید.

 

کلسیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند: این مادهٔ معدنی برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. دریافت میزان ناکافی و خیلی‌کم از این مادهٔ مغذی در دوران کودکی احتمال بیماری‌های مرتبط با استخوان را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: لبنیات بهترین منبع کلسیم است. هر روز چند وعده شیر و ماست کم‌چرب می‌تواند استخوان کودکان را تقویت کرده و محکم نگه دارد.

 

کولین

چرا کودکان به آن نیاز دارند: این مادهٔ مغذی ویتامین نیست، اگرچه به طور معمول با ویتامین‌های گروه ب دسته‌بندی می‌شود، اما همچنان مادهٔ مهمی است. سلول‌ها برای حفظ شکل خود و سیستم عصبی برای سرعت بخشیدن به انتقال پیام‌ها در سراسر بدن به کولین نیاز دارند.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: بدن کولین مورد نیاز خود را نمی‌سازد، بنابراین کودکان می‌بایست این ماده را از مواد غذایی مانند تخم‌مرغ، ماهی، گوشت گاو، مرغ و کلم بروکلی دریافت نمایند.

 

آهن

چرا کودکان به آن نیاز دارند: گلبول‌های قرمز از آهن برای انتقال اکسیژن به بقیه قسمت‌های بدن استفاده می‌کنند.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: گوشت بدون چربی، یا غذا‌های دیگری مانند لوبیا، سبزیجات با برگ سبز‌تیره و غلات غنی‌شده با آهن به کودکان بدهید. برای کمک به جذب بهتر آهن، این مواد غذایی را به همراه یک لیوان آب پرتقال سرو نمایید.

 

منیزیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند: این مادهٔ مغذی یکی از عناصر سازندهٔ سلول‌های بدن است و برای تولید انرژی مهم است. یک رژیم غذایی غنی از منیزیم در کودکی باعث می‌شود قلب در بزرگسالی با قدرت پمپاژ نماید.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، توفو، لوبیا، بادام و سایر مغز‌ها منابع عالی منیزیم هستند.

 

پتاسیم

چرا کودکان به آن نیاز دارند: تقریباً تمام سلول‌ها و اعضای بدن برای اینکه به‌درستی کار کنند، به این مادهٔ مغذی نیاز دارند. این ماده همچنین برای فشار‌خون، حفظ پمپاژ قلب و کار عضلات در هنگام دویدن کودکان بسیار مهم است.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: موز سرشار از پتاسیم است، اما می‌توانید این ماده را از مصرف سیب‌زمینی شیرین، لوبیای سفید، شیر بدون‌چربی و ماست کم‌چرب نیز دریافت نمایید.

 

روی

چرا کودکان به آن نیاز دارند: روی با کمک به سیستم ایمنی بدن کودکان در مبارزه با ویروس‌ها و میکروب‌ها می‌تواند کودکان را از ابتلا به سرماخوردگی دور نگه دارد. به‌علاوه، بدن کودکان برای رشد مناسب به روی نیاز دارد.

از چه موادی می‌توان این ویتامین را دریافت نمود: مرغ، لوبیا و غلات صبحانهٔ غنی‌شده.

 

غذاهای غنی‌شده

بهترین راه برای اطمینان از تأمین مواد مغذی مورد نیاز کودکان، مصرف ترکیبی از مواد غذایی مورد نیاز برای آن‌ها است. آب پرتقال غنی‌شده، نان‌ها و غلات می‌توانند به کودکان کمک کنند تا تغذیهٔ متعادلی داشته باشند. اگر نگران کودک خود هستید که تنها غذاهای خاصی را مصرف می‌کند، با پزشک متخصص اطفال در مورد مکمل ویتامین و مواد معدنی که کودک روزانه به آن‌ها نیاز دارد، مشورت نمایید.

 


منبع:

مواد مغذی ضروری برای کودکان / مواد مغذی ضروری برای کودکان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟