زمان مطالعه: 5 دقیقه

چه چیزی باعث آسیب به مفاصل می‌شود؟ بعضی از عادات مانند پوشیدن کفش نامناسب، خوابیدن روی شکم و … می‌تواند باعث آسیب در ناحیهٔ مفصل‌ها شود.

 

داشتن اضافه وزن

مفاصل که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند، نسبت به اضافه‌وزن حساس‌اند. هر یک پوند اضافه‌وزن (453.56 گرم) حدود 4 برابر فشار بر روی زانو‌ها اعمال می‌کند، و این بار اضافی بر کمر، باسن و پاها نیز فشار وارد می‌نماید که باعث ساییدگی و پارگی شده و می‌تواند منجر به آسیب و درد شود. اضافه‌وزن همچنین التهاب ایجاد می‌کند که می‌تواند تمام مفاصل از جمله مفاصل دست را سفت، متورم و دردناک نماید.

 

استفادهٔ زیاد از تلفن همراه

سندرم دکوروان یا شسست بلک‌بری، یا شست گیمرها موردی جدی است. تاندون‌های شما ممکن است تحریک‌شده و انگشت شست شما را در حالت خمیده قفل کند. تمام این نگاه کردن‌ها به صفحهٔ تلفن همراه به همان اندازه برای گردن و شانه‌های شما نیز مضر است. هر اینچ (2.54 سانتی‌متر) که سر شما به جلو متمایل می‌شود، افزایش بار برای عضلات ایجاد می‌نماید، به عنوان مثال اگر گردن خود را به گونه‌ای خم کنید که چانهٔ شما به سینه برسد، در این حالت گردن می‌بایست وزنی حدود 5 برابر سر شما را تحمل نماید.

 

کفش‌های پاشنه بلند

کفش‌های پاشنه بلند ممکن است ظاهری زیبا را به شما بدهند، اما هر چه پاشنهٔ کفش شما بلند‌تر باشد، وزنتان بیشتر به سمت جلو متمایل شده و مسائل بیشتری در پی خواهد داشت. عضلات ران شما باید بیشتر کار کند تا زانویتان صاف باشد، که این حالت می‌تواند ایجاد درد نماید. زمانی‌که پاشنهٔ پا بلند باشد، نیروی پیچش در زانو‌های شما نیز افزایش می‌یابد. اگر هر روز کفش پاشنه بلند بپوشید، احتمال آرتروز در شما بیشتر می‌شود. و این زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ها و بالشتک بین آن‌ها آسیب دیده باشند.

 

پوشیدن کفش‌های نامناسب

کفش‌های فرسوده به اندازهٔ کافی از پا و مچ پا محافظت و پشتیبانی نمی‌کنند و باعث می‌شود زانو‌ها، باسن و کمر شما به‌درستی کار نکرده و آسیب ببینند. مطمئن شوید که کفش‌های ورزشی شما برای ورزشی که می‌کنید مناسب است. به عنوان مثال کفش‌های ساق‌دار در بسکتبال می‌تواند از مچ پا در برابر پیچ‌خوردگی محافظت نماید. اما در انتخاب ساق آن زیاده‌روی نکنید، چرا که ساق خیلی بلند به پا این امکان را نمی‌دهد که به‌طور طبیعی حرکت کرده و ممکن است به این علت ایجاد درد نماید.

 

شکستن انگشتان

صدای خوشایند “تق‌تق” ناشی از شکستن انگشتان، به‌دلیل ترکیدن حباب‌های کوچکِ موجود در مایع اطراف مفاصل شما، و یا ناشی از برخورد و سایش رباط‌ها بر روی استخوان‌ها است. برخلاف آنچه بزرگسالان ممکن است به شما هشدار دهند، این کار باعث آرتروز نمی‌شود، اما بهتر است انجامش ندهید. مطالعه‌ای نشان داده است که این عادت ممکن است باعث تورم دستان شده و در زمان گرفتن اجسام در دست و مشت کردن، ضعیف عمل نمایید.

 

حمل کیف بزرگ و سنگین

فرقی نمی‌کند که اندازهٔ کیف و یا کوله‌پشتی شما چقدر است، سنگین کردن و وزن بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث درد گردن و شانه شود. وزن زیاد روی یک شانه تعادل و راه رفتن شما را با مشکل مواجه می‌کند. اگر برای حمل وسایل خود بیشتر از یک طرف استفاده می‌نمایید، کشش مداوم باعث کشش بیش‌ازحد عضلات و خستگی مفاصل می‌شود. اگر این کار را هر روز انجام دهید، بدن شما در کوتاه‌مدت عوارض آن را نشان خواهد داد.

 

استفاده از عضلات اشتباه حین کار

هنگامی‌که بار سنگینی را روی عضلات کمی قرار می‌دهید، مفاصل شما بهای آن را پرداخت می‌کنند. در صورت نیاز به باز کردن دربی سنگین، به جای انگشتان با شانه فشار دهید. وقتی چیزی را از زمین بلند می‌کنید، از زانو خم شده و با عضلات قوی پا به سمت بالا فشار دهید. هنگامی‌که چیزی را حمل می‌کنید، به جای تحت فشار قرار دادن انگشتان، آن را در کف دستان و نزدیک به خود نگه دارید.

 

خوابیدن بر روی شکم

این حالت خوابیدن ممکن است گزینهٔ خوبی برای رفع خروپف باشد، اما در مورد سایر اعضای بدن مناسب نیست. دراز کشیدن روی شکم، سر شما را به عقب رانده و در نتیجه ستون فقرات شما را فشرده می‌کند. سر شما نیز در یک جهت و در کشش‌های طولانی‌‌مدت‌تری نسبت به حالت خوابیده به پشت، قرار می‌گیرد. تمام این‌ها سایر مفاصل و عضلات شما را نیز تحت فشار قرار می‌دهد.

 

انجام ندادن حرکت‌های کششی

نیازی به انجام حرکات یوگا به‌صورت حرفه‌ای نیست، اما انجام منظم حرکات کششی می‌تواند به تقویت عضلات و تاندون‌ها کمک کند. همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد نماید، که این انعطاف امکان حرکت راحت را برای مفاصل ایجاد کرده و به عضلات اطراف آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر کار کنند. و این کلید داشتن مفاصل سالم و پایدار است.

 

عدم انجام تمرینات قدرتی

با شروع 40 سالگی، استخوان‌ها کمی لاغرتر شده و احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر می‌شود. اگر با انجام تمرینات قدرتی عضله‌سازی نمایید، سرعت از دست رفتن استخوان کاهش یافته و باعث رشد عضلات می‌شود. بنابراین، با انجام تمرینات قدرتی نه‌تنها ماهیچه‌های قوی‌تری دارید، بلکه استخوان‌های متراکم‌تری نیز خواهید داشت، که این دو با هم مفاصل شما را مستحکم و تثبیت کرده و احتمال آسیب کمتر می‌شود.

 

استعمال تنباکو

کمک به مفاصل علت دیگری برای ترک استعمال تنباکو است و مفاصلتان از شما بابت این کار تشکر خواهند کرد. نیکوتینِ سیگار و تنباکوی جویدنی باعث کاهش جریان خون در استخوان‌ها و دیسک‌های بالشتک در کمر می‌شود. میزان جذب کلسیم برای استخوان‌سازی را محدود می‌کند. همچنین باعث تجزیهٔ استروژن، هورمونی که برای سلامت استخوان‌ها مورد نیاز است، شده و رشد تراکم استخوان‌ها را کند می‌کند. تمام این موارد باعث ضعیف شدن مفاصل و شکستن لگن می‌شود.

 

نداشتن خواب باکیفیت و کافی

ممکن است از خود بپرسید که خواب کم چگونه می‌تواند بر مفاصل شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای نشان داده است که افراد مبتلا به آرتروز بعد از گذراندن شب‌هایی با بی‌خوابی، احساس درد بیشتری را تجربه کرده‌اند. همین امر باعث شد محققان نگاه دقیق‌تری به موضوع داشته باشند. یک نظریه این است که زمانی‌که خوب نمی‌خوابید، التهاب در بدن شما ایجاد می‌شود. این التهاب ممکن است به مرور زمان به مشکلات مفصلی منجر شود. تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است، اما در این میان، به‌طور قطع خوب خوابیدن ضرری نخواهد داشت.

 

لم دادن و بد نشستن روی صندلی

بدن هنگامی در بهترین حالت خود است که به نفع آن عمل کنید نه علیه آن. به همین دلیل وضعیت بدن مهم است. زمانی‌که روی صندلی می‌افتید و لم می‌دهید، فشار بیشتری به عضلات و مفاصل وارد شده و باعث خستگی آن‌ها می‌شود. بنابراین هنگام نشستن پشت خود را صاف کنید و شانه‌ها را به سمت عقب و پایین نگه دارید.

 

نادیده گرفتن درد

زمانی‌که ورزش می‌کنید، ممکن است فکر کنید تنها از این طریق است که می‌توانید نیرو بگیرید. به هر حال، نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود. درست است که برخی از درد‌های عضلات قابل قبول است. اما اگر این درد چند روز طول بکشد و یا عضلات، متورم یا در هنگام حرکت و یا لمس بیش‌از‌حد دردناک باشند، طبیعی نیست و می‌بایست به آن توجه کرد. اگر فکر می‌کنید در انجام ورزش زیاده‌روی کرده‌اید، تمرینات خود را سبک‌تر انجام دهید. اگر درد از بین نرفت، با پزشک مشورت نمایید.

 

گذراندن زمان زیاد پشت کامپیوتر

این مورد به معنای واقعی کلمه می‌تواند درد در گردن، آرنج، مچ، کمر و شانهٔ شما ایجاد نماید. مشکل تنها نشستن و قرار گرفتن در وضعیت و حالت بد نیست، بلکه بودن در این وضعیت برای طولانی‌مدت است. این کار عضلات شما را بیش‌ازحد درگیر می‌کند. همچنین دیسک‌های کمر را تحت فشار قرار می‌دهد. اگر روی صندلی نرم نشسته‌اید، بازو‌های خود را با بالشتک بالا بیاورید تا فشار و بار از روی شانه‌ها و گردن شما برداشته شود. حتماً هر ساعت یک‌بار بایستید و تغییر وضعیت داده و حرکت کنید.

 

تکرار حالت بدنی بد و نامناسب

هنگام دویدن، دوچرخه‌سواری یا تنیس، از حرکات مشابه بارها و بارها استفاده می‌کنید. اما اگر شکل بدن، بد و نادرست باشد، فشار بر قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌شود. اگر بیش‌ازحد از عضلات خود کار بکشید، فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌شود و در نهایت دچار آسیب در نواحی مختلف مانند بیماری آرنج تنیس‌بازان خواهید شد.

 


منبع:

چه چیزی باعث آسیب به مفاصل می‌شود؟ / چه چیزی باعث آسیب به مفاصل می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟