زمان مطالعه: 3 دقیقه

پیش از انتخاب این سبک تغذیه، خطرات آن را بدانید

روزه‌داری مقطعی یک استراتژی غذایی محبوب است که در آزمایشگاه‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد و این چیزی بیش از یک مد است. محدود کردن کالری یا وعده‌های غذایی شما ممکن است مزایای زیادی مانند کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف داشته باشد. با این حال، ما شواهد زیادی در مورد تأثیر روزهٔ مقطعی بر سلامت افراد مسن نداریم.

 

 

روزه‌داری مقطعی چیست؟

روزه‌داری مقطعی زمان یا مقدار غذا خوردن را محدود می‌کند و گاهی اوقات چندین رویکرد وجود دارد.

در روزه‌داری مقطعی، شما به‌طور معمول یک روز در میان غذا می‌خورید. در روزهای ما بین، فقط 25 درصد از کالری مورد نیاز روزانهٔ خود را در یک وعده می‌خورید. بنابراین اگر در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه 1800 کالری مصرف کنید، در روزهای سه‌شنبه، پنج‌شنبه و شنبه یک وعدهٔ غذایی حاوی 450 کالری (و نه چیز دیگری) می‌خورید.

در رویکرد 5:2، شما به مدت پنج روز متوالی غذا می‌خورید. سپس برای دو روز متوالی، فقط 400 تا 500 کالری در روز دریافت خواهید کرد.

در رویکرد 16:8، هر روز یکسان است: شما 16 ساعت متوالی روزه می‌گیرید و سپس به‌طور معمول در یک دورهٔ هشت‌ساعته، مانند بین ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر، غذا می‌خورید.

 

مزایای روزه‌داری مقطعی چیست؟

به‌نظر می‌رسد روزه‌داری مقطعی بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی تأثیر می‌گذارد. این اثرات از نظر تئوری می‌تواند ناشی از چرخاندن یک سوئیچ متابولیک باشد.

کتی مک مانوس، متخصص تغذیه، مدیر بخش تغذیه در بیمارستان زنان و بریگام وابسته به هاروارد توضیح می‌دهد: «روزه‌داری منجر به کاهش سطح گلوکز (قند خون) می‌شود. در پاسخ، بدن پس از تبدیل چربی به کتون، از چربی به‌جای گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند.» این تغییر از گلوکز به کتون‌ها به عنوان منبع انرژی، شیمی بدن را نیز به روش‌های سالم تغییر می‌دهد.

روزه‌داری منظم در حیوانات نه تنها با کاهش وزن بلکه با کاهش فشارخون و ضربان قلب، کاهش مقاومت به انسولین، کاهش سطح کلسترول LDL یا بد، افزایش سطح کلسترول HDL یا خوب و التهاب کمتر همراه است. برخی مطالعات نیز بهبود حافظه را نشان داده‌اند.

روزه‌داری مقطعی نیز حداقل در حیوانات با طول عمر بیشتر همراه است. چرا؟ تحقیقات اخیر هاروارد نشان می‌دهد که روزه‌داری مقطعی ممکن است به موتورهای تولیدکنندهٔ انرژی (میتوکندری‌) هر سلول اجازه دهد تا انرژی بیشتری تولید کند و در حالت جوانی باقی بماند.

دکتر ویلیام میر، محقق و دانشیار ژنتیک و بیماری‌های پیچیده در دانشگاه هاروارد، توضیح می‌دهد: «با غذا خوردن در روز، میتوکندری‌ها را در شب به چالش نمی‌کشید، وقتی که قرار است کارهای دیگری انجام دهند، اما ما سؤالات بی‌پاسخ زیادی داریم.»

 

خطرات احتمالی روزه‌داری مقطعی

در حالی که روزه‌داری مقطعی امیدوارکننده است، اما شواهد محکمی در مورد فواید یا تأثیر روزه بر افراد مسن نداریم. مطالعات انسانی عمدتاً گروه‌های کوچکی از بزرگسالان جوان یا میانسال را فقط برای مدت کوتاهی مورد بررسی قرار داده‌اند.

اما می‌دانیم که روزه‌داری مقطعی در برخی موارد ممکن است خطرناک باشد. مک‌مانوس می‌گوید: «اگر وزن بدن شما لب مرز و کم باشد، نگران این هستیم که بیش‌ازحد وزن کم کنید، که بر استخوان‌ها، سیستم ایمنی کلی و سطح انرژی شما تأثیر می‌گذارد.»

دکتر سوزان سالامون، معاون رئیس پیری در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess وابسته به هاروارد، نگرانی دیگری را ابراز می‌کند: «افرادی که باید برای جلوگیری از حالت تهوع یا تحریک معده داروهای خود را با غذا مصرف کنند، ممکن است با روزه گرفتن دچار مشکل شوند. افرادی که از داروهای قلب یا فشارخون استفاده می‌کنند، ممکن است هنگام ناشتا بودن، دچار عدم تعادل خطرناک پتاسیم و سدیم شوند.»

اگر دیابت دارید و در زمان‌های خاصی به غذا نیاز دارید یا داروهایی مصرف می‌کنید که بر قند خون شما تأثیر می‌گذارند، روزه‌داری مقطعی ممکن است برای شما مضر باشد.

 

آیا هنوز هم می‌خواهید این نوع رژیم را امتحان کنید؟

اگر به فکر روزه‌داری مقطعی هستید، به‌ویژه اگر بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

مک مانوس توصیه می‌کند که رژیم غذایی خود را کم‌کم تغییر دهید. او توصیه می‌کند: «به‌آهستگی فرصت زمانی غذا خوردن را در طی چند ماه کاهش دهید.»

همچنین رژیم دارویی خود را طبق توصیهٔ پزشک ادامه دهید. دکتر الکساندر سوکاس، متخصص غدد درون‌ریز و ژنتیک مولکولی در بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به هاروارد می‌گوید: «مصرف داروها روزهٔ مقطعی را باطل نمی‌کند و همچنین مصرف نوشیدنی‌های بدون کالری مانند آب یا قهوهٔ سیاه نیز باعث شکستن این نوع روزه نمی‌شود.»

اگر برای مصرف دارو به غذا نیاز دارید چه؟ دکتر سالامون می‌گوید: «شاید بتوانید یک روزهٔ اصلاح‌شده را امتحان کنید. من گمان می‌کنم که این حالت هنوز هم برای افرادی که اضافه‌وزن دارند مفید باشد. فقط با پزشک خود بر روی برنامه‌ای کار کنید که بدون خطر برای سلامتی شما بوده و در عین حال برای کاهش وزن مفید باشد.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟