زمان مطالعه: 3 دقیقه

رژیم‌های غذایی جدید خوبند یا بد؟

به این سؤال بیشتر فکر کنید که رژیم‌های غذایی جدید خوبند یا بد؟ هر رژیم یا غذای جدیدی که در مقالات وارد می‌شود به سرعت وارد دنیای تجاری و تبلیغات می‌شوند.

کلم‌پیچ، دانه‌های چیا و کینوا: تمام این موارد در طی چند سال اخیر سهم قابل‌توجهی در رسانه‌ها و سبد غذایی افراد داشته‌اند. از آنجا که گفته می‌شود آن‌ها همه چیز را از کاهش کلسترول گرفته تا جلوگیری از سرطان انجام می‌دهند، منطقی است که مایل باشید این غذاهای سالم را امتحان کنید.

دکتر مایک بلاها، مدیر تحقیقات بالینی در مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی بیمارستان جانز هاپکینز، می‌گوید: «هر مقالهٔ کوچکی که نشان می‌دهد غذای خاصی برای شما مفید است، در رسانه‌ها با استقبال مواجه می‌شود. این برای مردم گیج‌کننده است، چرا که در یک مطالعه قهوه، تخم‌مرغ یا هر غذای دیگری عالی است، در حالی‌که مطالعهٔ دیگر می‌گوید همان غذا بد است. اما چیزی که بسیار مهم‌تر از تمرکز بر جریان‌های زودگذر غذاهای سالم است، داشتن الگوی کلی تغذیهٔ سالم است.»

 

 

عناوین گمراه‌کنندهٔ غذاهای سالم

بیشتر مردم تصور می‌کنند که مطالعهٔ علمی، آزمایش نظارت‌شدهٔ علت‌ومعلولی است که در آزمایشگاه انجام می‌شود. اما مطالعهٔ مردم و عادت‌های آن‌ها بسیار پیچیده‌تر است. دکتر بلاها می‌گوید: «بیشتر مطالعات غذایی شواهد قطعی ارائه نمی‌دهند. آن‌ها به سادگی نظریه‌هایی را بر اساس مشاهدهٔ گروهی از افراد ارائه می‌دهند. این آزمایشی نظارت‌شده نیست.»

بیشتر تحقیقات غذایی بر اساس مطالعات مشاهده‌ای است، به این معنی که گروهی از مردم مورد مشاهده، مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند تا ببیند در طول زمان چه اتفاقی می‌افتد. مطالعات به دنبال پاسخ به سؤالاتی از این دست است: چه کسی بیشتر عمر می‌کند؟ چه کسانی بیشتر به بیماری‌های خاص مبتلا می‌شوند؟ چه کسی خوشحال‌تر است؟ دانشمندان سعی می‌کنند تعیین نمایند که چه عواملی در زندگی مردم ممکن است دلیل پیامدهای خاص باشد.

اما مشکل این است که گروهی از افراد که سبک زندگی خاصی مانند نوشیدن قهوه را انتخاب می‌کنند، ممکن است به روش‌های مختلف با افرادی که قهوه نمی‎‌خورند، متفاوت باشند. دکتر بلاها می‌گوید: «شاید آن‌ها بیشتر یا کمتر می‌خوابند، میوهٔ بیشتری می‌خورند، ورزش می‌کنند، درآمد بیشتر و شغل بهتری دارند و یا از نژاد و قومیت‌های مختلف‌اند. غیرممکن است از زندگی شلوغ و پیچیدهٔ یک شخص، به اثرات یک غذای خاص پی ببریم.»

 

بهتر از رژیم غذایی

بلاها می‌گوید به جای تمرکز بر چند غذای سالم برای خوردن، بهتر است فلسفهٔ تغذیهٔ سالم داشته باشید که هنگام تصمیم‌گیری برای وعده‌های غذایی، خرید مواد غذایی یا بیرون رفتن برای صرف غذا، تصمیمات هدایت‌شده‌ای گرفته شود. در غیر این‌صورت، بررسی بیش از 200 تصمیم غذایی که فرد هر روز می‌گیرد، دشوار است، که بیشتر این موارد بر روی حالت خودکاراند.

برای نمونه، اگر از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنید که نشان می‌دهد خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، احتمال اتخاذ تصمیم‌هایی هماهنگ با فلسفهٔ خوردن غذا‌های کامل و مغذی بیشتر خواهد شد. در فروشگاه‌های مواد غذایی، سبزیجات و ماهی بیشتری انتخاب می‌کنید، در آشپزی از روغن زیتون استفاده می‌کنید و در رستوران ماهی قزل‌آلا را به جای ماکارونی و پنیر انتخاب می‌کنید.

دکتر بلاها می‌گوید: «بهتر است تمایلات تنها به یک غذا را نادیده بگیرید و در عوض برای داشتن یک الگوی غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای تلاش کنید. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد این امر به سلامت قلب منجر می‌شود، اگرچه هنوز نمی‌دانیم بگوییم این آجیل است یا روغن و یا غذای خاصی در رژیم که تفاوت ایجاد می‌کند.»

یک رژیم غذایی سالم شامل سبزیجات و میوه‌های بیشتر، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی و مرغ و روغن‌های سالم است. غذا‌های فراوری‌ و بسته‌بندی‌ شده بخشی از الگوی تغذیهٔ سالم نیستند.

دکتر بلاها می‌گوید: «می‌توانید گه‌گاه شکلات تلخ بخورید و یا یک فنجان قهوه در روز بنوشید، یا اینکه روغنی سالم را انتخاب کنید، به شرطی که بخشی از یک رژیم غذایی کلی سالم باشند.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟