زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از راه‌های نگه داشتن مواد غذایی فریز کردن آن است، اما اشتباهات در فریز کردن غذا منجر به آسیب به مواد غذایی و از بین رفتن مواد مغذی می‌شود.

 

یخ‌زدایی غیر‌ایمن

غذاهای منجمد محبوب‌اند: در آمریکا هرساله مبالغ هنگفتی صرف خریداری کالاهای سرمایشی می‌شود. هر چیزی که در صفر درجهٔ فارنهایت نگهداری شود، بی‌خطر است. اما میکروب‌ها مانند باکتری، مخمر و کپک به محض بیرون آوردن نخود از فریزر، شروع به رشد می‌کنند. از قبل برنامه‌ریزی کنید و مادهٔ غذایی یخ‌زده را با قرار دادن در یخچال، یخ‌زدایی نمایید. قرار دادن در مایکروفر و یا آب سرد نیز بی‌خطر است. هرگز غذاهای منجمد را روی پیشخوان آشپزخانه، بیرون از یخچال یا در فضای باز یخ‌زدایی نکنید.

 

فرض اینکه غذا از پیش پخته شده است

اگر سینهٔ مرغ منجمد شما خط‌هایی داشته باشد که به نظر برسد به صورت کبابی پخته شده، آیا واقعاً از قبل پخته شده است؟ خیر. در یک مطالعهٔ اخیر، 22% از شرکت‌کنندگان فکر می‌کردند که سینهٔ مرغ منجمد خام، پخته و یا نیمه‌پخته است، و یا اینکه مطمئن نبودند. غذاهای منجمد ممکن است پخته به نظر برسند و برچسب‌های گیج‌کننده‌ای داشته باشند. اگر مادهٔ غذایی شما دارای برچسبی با عناوین “بپزید و سرو نمایید” یا “آماده برای پخت” است، برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از غذا، مانند مواد خام با آن رفتار کنید.

 

تمیز نکردن مایکروفر بعد از هر بار استفاده

مایکروفر مکانی مناسب و امن برای یخ‌زدایی مواد غذایی منجمد است، اما ممکن است بعد از هر بار استفاده، دیگر ایمن نباشد. به این مورد فکر کنید: گوشت را در مایکروفر یخ‌زدایی می‌کنید و مقداری خونابهٔ گوشت داخل آن می‌ریزد و یا به در و دیوار مایکروفر پاشیده می‌شود. هر چیزی که پس از آن در مایکروفر قرار دهید، ممکن است به دلیل وجود آب گوشت پخته‌نشده، آلوده شود. مایکروفر خود را پس از هر بار استفاده با یک دستمال مرطوب یا مادهٔ شویندهٔ سبک، تمیز نمایید تا یک جعبه پر از باکتری نداشته باشید.

 

نَشُستن دست در ابتدای کار

فردی نباشید که میکروب‌ها را به غذای منجمد خود منتقل می‌نماید. برای جلوگیری از آلودگی متقاطع، دستان خود را آب بزنید، آن‌ها را با صابون کفی کنید، به مدت 20 ثانیه اسکراب نمایید و سپس آن‌ها را بشویید و خشک کنید.

 

سبزیجات نرم

اغلب سبزیجات 90% آب دارند. زمانی‌که آن‌ها را منجمد می‌کنید، تمام آب موجود در سلول‌های گیاه را منجمد می‌کنید. هنگامی‌که آن‌ها را یخ‌‎زدایی می‌کنید، بسیار نرم‌تر و آبکی‌تر از حالت خام خود می‌شوند. این بدان معنا نیست که باید آن‌ها را در سوپ و یا خورش بریزید تا حالت نرمی آن‌ها پنهان شود. فر و یا سرخ‌کن بر پایهٔ هوا آن‌ها را طوری طبخ می‌نماید که ترد باشند و رطوبت موجود در ‌آن‌ها حفظ شود.

 

نجوشاندن توت‌ها

توت‌های یخ‌زده ممکن است چیزی بیش از ویتامین‌ها و مواد معدنی به اسموتی شما اضافه نمایند. آن‌ها ممکن است باکتری‌ها و ویروس‌ها را از دست، سطح کار یا آبی که در آن شسته شده‌اند، جذب کنند. انجماد باعث از بین رفتن باکتری‌ها نمی‌شود، بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند توت‌های منجمد را قبل از استفاده به مدت یک یا دو دقیقه بجوشانید.

 

عدم آب‌گیری اسفناج

اسفناج منجمد عنصری اساسی برای سلامتی است: درست است که نسبت به برگ تازهٔ اسفناج مقدار فولات و ویتامین ب (B) کمتری دارد، اما می‌توانید آن را مستقیماً در سوپ، سس یا غذاهایی که با روش تفت روغن داغ پخته می‌شوند، بریزید. اگر می‌خواهید آن را در تابه قرار دهید و یا در غذایی مانند پاستا استفاده نمایید، برای جلوگیری از آب اضافه، ابتدا آن را یخ‌زدایی نمایید و در آبکش بریزید و آن را فشار دهید تا آب اضافی‌اش گرفته شود.

نکتهٔ حرفه‌ای: آب اسفناج بسته‌بندی‌شده حاوی مواد مغذی است، آن را در یخچال نگهداری نمایید تا بتوانید از آن در سوپ و یا خورش‌های خود استفاده کنید.

 

استفاده نکردن از دماسنج برای غذاها

دمای شرایط را اندازه‌گیری نمایید: دماسنج غذایی بهترین روش برای اطمینان از سالم بودن گوشت‌های منجمد برای خوردن است. برای مرغ، دماسنج را در ضخیم‌ترین قسمت آن قطعه از مرغ قرار دهید. باید دمای 165 درجهٔ فارنهایت و یا بالاتر را نشان دهد. استیک پس از 3 دقیقه استراحت در دمای 145 درجهٔ فارنهایت، ایمن است. گوشت گاو، گوساله و گوشت بره باید 160 درجهٔ فارنهایت باشد.

 

نیم‌پز (Blanching) نکردن سبزیجات در ابتدا

سبزیجات حاوی ترکیبات شیمیایی به نام آنزیم‌اند که رنگ، مواد مغذی و طعم را در کنترل دارند. زمانی‌که به جای خرید محصولات منجمد، خود آن‌ها را فریز می‌کنید، باید آنزیم‌ها را غیرفعال کنید تا در زمان انجماد مواد مغذی آن از دست نرود. قبل از منجمد کردن و در فریزر قرار دادن، سبزیجات را نیم‌پز نمایید: به این صورت که آن‌ها را به مدت 2 دقیقه بجوشانید یا بخارپز کنید، سپس در ظرفی که حاوی آب سرد و یخ است بریزید تا خنک شوند و به این صورت از فرآیند پختن آن‌ها جلوگیری نمایید.

 

طبخ بیش از حد سبزیجات

یک ظرف کلم بروکلی خام و یک ظرف کلم بروکلی منجمد را در نظر بگیرید. هنگامی‌که کلم بروکلی منجمد را یخ‌زدایی می‌کنید، به سفتی حالت خام خود نمی‌شود و طبخ آن سریع‌تر شده و زمان زیادی نمی‌برد. برای جلوگیری از پخت بیش از حد سبزیجات منجمد، زمان پخت آن‌ها را به نصف کاهش دهید.

 

بسته‌بندی نامناسب کیسه فریزر

زمانی‌که هوا به هر چیز یخ‌زده برخورد نماید، باعث سوختگی آن در اثر سرما یا سرمازدگی می‌شود. غذای شما ممکن است قهوه‌ای، خاکستری، خشک و یا ترکیبی از این سه حالت باشد. ممکن است طعم خوبی نداشته باشد، اما خوردن آن بی‌خطر است. برای جلوگیری از فرآیند سرمازدگی، تمام بسته‌بندی‌ها را محکم ببندید و اطمینان حاصل کنید که تمام هوای داخل آن خارج شده باشد. می‌توانید گوشت و مرغ را در بستهٔ اصلی آن منجمد نمایید، اما با یک لایهٔ اضافی فویل یا کیسه فریزر که متفاوت از کیسهٔ اولیه باشد، از آن محافظت کنید.

 


منبع:

اشتباهات در فریز کردن غذا / اشتباهات در فریز کردن غذا

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟