زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه بخش زیادی از سؤالاتِ اشخاص در خصوص کرونا، متعلق به مسئله‌ٔ واکسن است. با افزایش همه‌گیری کرونا، بالا رفتن آمار قربانیان این ویروس و همچنین اثبات این موضوع که ابتلا به کرونا به سن و سال و به سابقه‌ٔ وجود بیماری‌های خاص در بدن شخص ربط ندارد و با توجه به اینکه حتی علائم گوناگونی که مدام در حال تغییر هستند از خود نشان می‌دهد، تلاش برای کشف واکسن این بیماری آغاز شد. در این بخش از گفت‌وگوی زنده‌ٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب با آقای دکتر محمد مهدی زمانی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و مشاور تحقیقات بالینی، با ایشان در مورد میزان اثربخشی واکسن هندی و روسی مصاحبه کردیم

میزان اثربخشی واکسن هندی و روسی

امروزه بخش زیادی از سؤالاتِ اشخاص در خصوص کرونا، متعلق به مسئله‌ٔ واکسن است. با افزایش همه‌گیری کرونا، بالا رفتن آمار قربانیان این ویروس و همچنین اثبات این موضوع که ابتلا به کرونا به سن و سال و به سابقه‌ٔ وجود بیماری‌های خاص در بدن شخص ربط ندارد و با توجه به اینکه حتی علائم گوناگونی که مدام در حال تغییر هستند از خود نشان می‌دهد، تلاش برای کشف واکسن این بیماری آغاز شد و بسیاری از کشورهای بزرگ و صنعتی درصدد تولید واکسن برآمدند. برخی از این کشورها دارای سوابق طولانی در زمینه‌ٔ تولید واکسن هستند. از این میان می‌توان به کشورهایی مانند هند، چین و غیره اشاره کرد. در این بخش می‌خواهیم میزان اثربخشی واکسن هندی و روسی را بررسی کنیم.

این سؤال را از آقای دکتر محمد مهدی زمانی، متخصص بیهوشی و آی‌سی‌یو و محقق در حوزه‌ٔ واکسن جویا شدیم. ایشان در گفت‌وگوی زنده با برنامه‌ٔ اینستاکلینیک محب و در پاسخ به این سؤال گفتند: واکسن‌های فایزر و مدرنا، 2 تا از واکسن‌هایی هستند که تا الان در سازمان‌های معتبر جهانی تأیید شده‌اند. خبر خوشِ سومین واکسن را هم همینجا بدهم که نام آن، آکسفورد آسترازِنکا می‌باشد و احتمالاً به‌زودی و در همین یک هفته‌ٔ آینده یا شاید حتی زودتر توسط هند و انگلیس تأیید شود. این واکسن را هند تولید می‌کند و آکسفوردِ انگلیس تحقیقات مربوط به آن را انجام می‌دهد. در برخی از نظرات می‌بینیم که افراد می‌گویند حاضر نیستند که واکسن ساخت هند و یا بعضی از کشورها را تزریق کنند. بسیاری از واکسن‌هایی که می‌زنیم مربوط به انستیتو سرم هند است. بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ٔ واکسن در دنیا کشور هند می‌باشد و انستیتو سرم هند نیز در رأس آن است. کشور هند نه‌تنها برای کشور ما بلکه برای همه‌ٔ دنیا واکسن تولید می‌کند. همچنین شعبه‌ٔ انگلیس فایزر، واکسن‌های کودکی و اجباری را به ایران می‌فروشد. پس فکر نکنید که فایزر می‌خواهد تغییراتی را در بدن ما ایجاد کند. اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، تا الان انجام شده بود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟