زمان مطالعه: 4 دقیقه

مشکلات حافظه برای همهٔ ما اتفاق می‌افتد. اگر کلیدهای اتومبیل خود را پیدا نمی‌کنید، در یک مهمانی با شخصی آشنا می‌شوید و 5 دقیقه بعد، نام او را فراموش می‌کنید، از فروشگاه خارج می‌شوید و به یاد نمی‌آورید که ماشین را کجا پارک کرده‌اید، این مقاله را مطالعه نمایید. در این مقاله راه های تقویت حافظه را خواهیم شمرد. هیچ شخصی حافظهٔ بی‌نقصی ندارد. حتی اگر هنوز جوان هستید، ممکن است برخی از وقایع را فراموش نمایید.

 

چه چیز طبیعی است؟

مواردی که به‌تازگی یاد گرفته‌اید مانند نام فردی در یک مهمانی، به‌سختی به یاد آورده می‌شوند، چرا که هنوز در ذهن شما نفوذ نکرده و تثبیت نشده‌اند.

از طرفی فراموش کردن جایی که وسایلتان را قرار می‌دهید و یا قرار ملاقاتی که با شخصی گذاشته‌اید، شایع است. این وقایع بیشتر به دلیل اینکه شما در وهلهٔ اول توجه زیادی به این موارد نکرده‌اید، اتفاق می‌افتند. ممکن است شما به جای تمرکز بر یادگیری نام شخص جدید در مهمانی، بیشتر متوجه ریختن نوشیدنی برای خود باشید، یا ممکن است به جای توجه به جایی که ماشین خود را پارک کرده‌اید، به فکر فهرست خرید خود از فروشگاه باشید. همچنین زمانی‎‌که خسته و یا بیمار هستید و یا زمانی‌که استرس دارید، فراموش کردن بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

ترفندهای سریع:

مواردی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود روزبه‌روز توانایی یادآوری خود و تقویت قوهٔ حافظه انجام دهید. ممکن است مجبور شوید کمی زندگی خود را سازماندهی نمایید و یا دوباره سازمان دهید:

منظم باشید

وسایلی را که اغلب جای مشخصی ندارند یا همیشه گم می‌کنید، در یک مکان قرار دهید تا در آینده احتمال مفقود شدن آن‌ها کمتر شود. قلابی برای کلیدها و مکانی برای نصب شارژر تلفن همراه خود در نظر بگیرید تا این موارد که احتمال مفقود شدن آن‌ها زیاد است، مکان‌های اختصاصی داشته باشند.

موارد را یادداشت نمایید

برای آگاهی از برنامهٔ روزانهٔ خود، شمارهٔ تلفن‌ها و یا تاریخ تولد‌ها، آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. حتی اگر به یادداشت‌های خود نگاه نمی‌کنید، نوشتن آن‌ها می‌تواند به شما در یادآوری‌شان کمک کند.

به تقویم خود سر بزنید

دفتر قرار ملاقات و یا تقویمی تهیه نمایید و جلسه‌ها، قرارها، سفرهای خانوادگی و یا هر چیز دیگری را در آن بنویسید. قبل از خواب به برنامهٔ روز بعد خود نگاه کنید تا به شما کمک کند تا حوادث و وقایع را در ذهن خود تازه نگه دارید.

بازی‌های کلمه‌ای را انجام دهید

رمزهای عبور خود را مخفف کلماتی بگذارید که بیشتر به یادتان می‌ماند و فراموش نمی‌کنید. یک جمله و یا عبارتی را که به‌راحتی به خاطر سپرده می‌شود انتخاب کنید. برای نمونه، می‌توانید از سالی که تیم ورزشی مورد علاقهٔ خود پیروز شد، استفاده نمایید، به‌طوری‌که از مخفف نام تیم خود و سال پیروزی آن به‌صورت ترکیبی رمز عبور ایجاد نمایید، در نتیجه این عبارت انتخابی برای شما معنی دارد و بنابراین آن را به‌راحتی به خاطر می‌آورید، اما فهمیدن آن برای یک هکر آسان نیست.

تکرار، تکرار و تکرار

تکرار دوباره و دوبارهٔ نام شخصی که تازه ملاقات کرده‌اید تا آدرسی که باید به آن دسترسی پیدا کنید، می‌تواند به شما در به خاطر سپردن و یادآوری مجدد آن‌ها کمک نماید.

تمرین کردن و به چالش کشیدن

کاری را انجام دهید که برای مغزتان چالش‌برانگیز است: یک زبان جدید یاد بگیرید، با دوستان خود در مورد کتاب بحث کنید و یا جدول کلمات متقاطع حل کنید.

اجتماعی شدن

افرادی‌که برای انجام کارهای گروهی و اجتماعی داوطلب می‌شوند یا با دوستان و خانوادهٔ خود همراه‌اند و گوشه‎‌نشینی را انتخاب نکرده‌اند، افرادی هستند که بیشتر هوشیاراند و ذهن آن‌ها برای یادآوری آماده‌تر است.

 

سبک زندگی و حافظه

سبک زندگی بر حافظه تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، رژیم غذایی عامل مهمی است و نقش بسزایی دارد. اگر کلسترول، فشارخون و قندخون شما بیش‌ازحد بالا باشد، رگ‌های خونی داخل و اطراف مغز شما مسدود می‌شوند یا آسیب می‌بینند. یک مطالعه که در هاروارد انجام شد، نشان داد افرادی که چربی اشباع بیشتری مصرف می‌کنند (چربی موجود در گوشت و لبنیات)، نسبت به افرادی که کمتر این مواد غذایی را می‌خورند، در تست حافظه عملکرد بدتری دارند. اگر می‌خواهید غذاهای بهتری انتخاب نمایید، رژیم مدیترانه‌ای را در نظر بگیرید. این رژیم که شامل ماهی غنی از امگا 3، روغن زیتون سالم برای قلب و محصولات تازهٔ فراوان است، با محافظت از حافظه و ذهن ارتباط دارد.

حدس بزنید چه چیز دیگری برای حافظهٔ شما به اندازهٔ سایر اعضای بدن مفید است؟ ورزش منظم. ورزش جریان خون به مغز را تقویت می‌کند. هر روز باید 30 دقیقه ورزش نمایید. از طرفی به خواب منظم نیز نیاز دارید که به شما کمک می‌کند تا خاطرات خود را ثبت و دسته‌بندی کنید، تا بعداً بتوانید آن‌ها را به خاطر بیاورید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک نمایید. سیگار به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. اگر اهل مصرف نوشیدنی‌های الکلی هستید، مصرف آن را قطع کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن زیاد الکل باعث افت حافظه می‌شود.

 

حافظه و پیری

به نظر می‌رسد افت حافظه در گذر سال‌ها بدتر می‌شود. شما از 20 سالگی به آرامی شروع به از دست دادن سلول‌های مغزی می‌کنید و برخی از مواد شیمیایی مورد نیاز این سلول‌ها نیز کاهش می‌یابند. منطقی است که حافظهٔ شما در سن 25 سالگی نسبت به سن 55 یا 75 سالگی، بهتر باشد.

تغییرات عمدهٔ حافظه همیشه نشانهٔ بیماری آلزایمر نیست. این تغییرات ممکن است به دلیل سکته‌های مغزی، آسیب به سر، کمبود ویتامین در رژیم غذایی یا مشکل خواب ایجاد شوند. حتی ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهایی باشد که مصرف می‌کنید. در صورت شک، برای حل این موضوع با پزشک مشورت نمایید.

علامت‌های خطری وجود دارد که ممکن است نشان از مشکلی جدی‌تر باشد. اگر اغلب فراموش می‌کنید که ماشین خود را کجا پارک کرده‌اید و یا مسائل روزمرهٔ خود را مانند اینکه کجا زندگی می‌کنید به یاد نمی‌آورید، به پزشک مراجعه نمایید. اگر خانواده و یا دوستانتان به شما می‌گویند که شخصی را که قبلاً می‌شناختید، الان به خاطر نمی‌آورید، مانند یکی از دوستان نزدیک و یا اقوام خود را، این موضوع را پیگیری نمایید.

و اگر با کسی زندگی می‌کنید که شخصیتش تغییر کرده است و یا گیج به نظر می‌رسد، مانند اینکه به یاد نمی‌آورد که کجا است و چه سالی است، او را نزد پزشک ببرید.

 


منبع:

راه های تقویت حافظه / راه های تقویت حافظه

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟