زمان مطالعه: 4 دقیقه

دندان درآوردن نوزاد چیست؟

دندان درآوردن نوزاد زمانی است که دندان‌های کودک شما از خط لثه بیرون می‌زند.

 

نوزادان چه زمان دندان درآوردن را شروع می‌کنند؟

بیشتر نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی دندان درمی‌آورند اما برخی از آن‌ها خیلی دیرتر شروع می‌کنند. اگر دندان‌های کودک شما دیرتر درآید، جای نگرانی نیست. این فرایند می‌تواند برای هر نوزاد متفاوت باشد.

 

علائم و نشانه‌های دندان درآوردن

علائم برای هر نوزاد یکسان نیست، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لثه‌های متورم و حساس
  • گریه و ناآرامی
  • بالا رفتن دمای بدن به مقدار کم (کمتر از 38.3 درجهٔ سانتی‌گراد)
  • بردن اشیا به دهان برای خارش لثه
  • آبریزش دهان که می‌تواند گاهی جوش‌های ریزی را در صورت ایجاد نماید
  • سرفه کردن
  • مالش گونه و یا گوش‌ها
  • بردن دست به داخل دهان
  • تغییر در الگوی غذا خوردن یا خوابیدن

 

دندان درآوردن می‌تواند دردناک باشد، اما معمولاً نوزادان را بیمار نمی‌کند. اگر کودک شما اسهال، استفراغ، بثورات روی بدن، تب بالاتر یا سرفه و احتقان دارد، با پزشک کودکان مشورت نمایید. این موارد علائم طبیعی دندان درآوردن نیستند.

در صورت خونریزی لثهٔ کودک و یا مشاهدهٔ چرک و یا تورم در صورت او، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

 

ترتیب دندان درآوردن

زمان و چگونگی دندان درآوردن برای هر نوزادی متفاوت است و ممکن است براساس سابقهٔ خانوادگی باشد. اما بیشتر اوقات، دو دندان جلویی تحتانی ابتدا در می‌آیند و به دنبال آن؛ دو دندان بالایی مخالف و دو دندان در دو طرف آن‌ها می‌رویند. سپس دو تا دندان در دو طرف دندان‌های جلویی پایین درآمده و سپس اولین دندان‌های آسیاب ظاهر می‌شوند. بعد از آن نوبت دندان‌های جلوی اولین دندان‌های آسیابِ درآمده است، و دندان‌های آسیاب پشتی، آخرین دندان‌هایی‌اند که می‌رویند.

در کل، 20 دندان شیری معمولاً تا 3 سالگی در جای خود قرار می‌گیرند.

 

تسکین کودکی که در حال دندان درآوردن است

آنچه برای آرامش کودک دوست شما مناسب است، ممکن است برای کودک شما مناسب نباشد. شاید لازم باشد موارد متفاوتی را امتحان کنید تا به کودک خود کمک نمایید احساس بهتری داشته باشد:

  • چیز سردی مانند پستانک سرد، قاشق، پارچه و یا حولهٔ مرطوب خنک، و یا اسباب‌بازی یا دندانگیر خنک در دهان می‌تواند کمک نماید. برخی از متخصصان می‌گویند دندانگیرهایی که از یخچال خارج می‌شوند و بلافاصله در دهان کودک گذاشته می‌شوند، ممکن است به دهان کودک شما آسیب برساند. پس از استفادهٔ کودک از دندانگیرها و سایر موارد، آن‌ها را کاملاً تمیز نمایید.
  • سعی کنید از کراکر و یا بیسکوییت سفتی که شیرین‌کننده ندارد، استفاده نمایید.
  • اگر کودک شما بزرگتر از 6 و یا 9 ماه است، می‌توانید از یک فنجان آب خنک که جرعه جرعه بنوشد نیز استفاده نمایید.
  • به آرامی انگشت تمیز خود را روی لثه‌های کودک بمالید و ماساژ دهید. اگر هنوز دندان‌ها درنیامده است، می‌توانید به کودک اجازه دهید لثه‌های خود را بر روی انگشت شما فشار دهد. اگر به کودک خود شیر می‌دهید، سعی کنید قبل از هر بار شیر دادن، انگشتان خود را در آب خنک فرو ببرید و لثه‌های او را ماساژ دهید. این کار ممکن است باعث شود در هنگام شیر خوردن، سینهٔ شما را گاز نگیرد.

 

روش‌های درمانی

هرگز چیزی را در دهان کودک خود قرار ندهید که به‌طور خاص برای تسکین دندان درآوردن تأیید نشده باشد. حتی برخی از محصولاتی که به عنوان تسکین و یا کمکی دندان درآوردن عنوان می‌شوند، گزینه‌های مطمئنی نیستند. از جمله موارد زیر:

  • مواردی که از مایعات پر شده‌اند و احتمال پاره شدن و ریخته شدن آن‌ها در دهان کودک وجود دارد.
  • از مواد شکستنی مانند پلاستیک ساخته شده‌اند و احتمالاً منجر به خفگی می‌شوند.
  • از مواد جامد منجمد تشکیل شده‌اند و ممکن است برای دندان مضر باشند.

دلیل دیگر برای توجه و کنترل موادی که در ساخت دندانگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که برخی از این مواد ممکن است مانند سرب مضر باشند. به دنبال دندانگیری باشید که از لاستیک تولید شده باشد.

 

گردنبند دندانگیر

متخصصان بهداشت کودک گردنبندهای دندانگیر را توصیه نمی‌کنند، چرا که خطرناک‌اند و ممکن است باعث خفگی نوزاد شوند. در صورت پاره شدن گردنبند و بلعیدن مهره‌ها توسط کودک، ممکن است باعث خفگی کودک شوند.

اگر استفاده از این‌گونه گردنبندها را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید:

  • آن را در اطراف مچ دست و یا مچ پای کودک قرار دهید، نه در اطراف گردن او.
  • همیشه هنگام قرار دادن آن در دسترس کودک، مراقب او باشید.
  • حتی اگر برای مدت کوتاهی قرار است کنار کودک خود نباشید، گردنبند را از او جدا کنید.

شاید شنیده باشید گردنبندهای دندانگیر کهربایی با گرم شدن، مسکن درد آزاد می‌کنند. این مورد ثابت نشده است و پزشکان می‌گویند استفاده از آن‌ها ایدهٔ مناسبی نیست.

 

داروی تسکین دندان درآوردن

دارویی که برای جلوگیری و یا تسکین درد دندان درآوردن روی لثهٔ کودک می‌مالید، ممکن است مؤثر نباشد. به سرعت با بزاق دهان شسته می‌شود و ممکن است پشت گلو را بی‌حس نماید و بلع را برای کودک سخت کند.

از ژل‌های مسکن درد دندان درآوردن که بدون نسخه می‌توان تهیه نمود و یا مایعاتی که مادهٔ اصلی آن بنزوکائین است، استفاده نکنید. این ماده نباید به کودکان زیر 2 سال داده شود، چرا که عوارض جانبی نادر اما جدی ایجاد می‌نماید.

دوز کمی از مسکن کودک مانند استامینوفن ممکن است به کودک شما کمک کند. برای نوزادان زیر 6 ماه از ایبوپروفن استفاده نکنید و قبل از دادن هرگونه دارو به کودک، از پزشک مشورت بگیرید و دقیقاً طبق دستورالعمل پزشک استفاده نمایید.

دندان درآوردن در ابتدا می‌تواند برای شما و کودک شما سخت باشد. اما زمانی‌که یاد بگیرید چگونه درد آن را تسکین دهید و چگونه کودک خود را در این شرایط آرام نمایید، راحت‌تر خواهد شد.

 

چگونه از دندان‌های جدید کودک مراقبت نماییم

بهداشت دهان و دندان مهم است، حتی قبل از اینکه کودک شما دندان درآورده باشد:

  • تا زمانی‌که کودک شما شروع به دندان درآوردن نکرده است، حداقل یک‌بار در روز لثهٔ کودک خود را با یک دستمال مرطوب یا یک قطعه گاز استریل تمیز کنید.
  • پس از دندان درآوردن، حداقل دو بار در روز دهان کودک خود را تمیز نمایید. بعد از تغذیه، وقت مناسبی برای این کار است.
  • بعد از اولین سال تولد، یعنی بعد از یک‌سالگی، شما می‌توانید از مسواک کودک با موی نرم و همراه با آب و مقدار کمی خمیر دندان که فلوراید در آن وجود ندارد، استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از نخ دندان برای کودک خود استفاده کنید.

 

متخصص اطفال، دندان‌های کودک شما را از نظر پوسیدگی کنترل می‌کند و در مورد نیاز به مراجعه به دندانپزشک قبل از یکسالگی تصمیم می‌گیرد. برای بیشتر کودکان، متخصص اطفال می‌تواند دندان‌های کودک را تا 3 سالگی بررسی نماید.

 


منبع:

دندان درآوردن نوزاد / دندان درآوردن نوزاد

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟