زمان مطالعه: 5 دقیقه

اتفاقاتی که پس از به دنیا آمدن نوزاد در خانواده رخ می‌دهد! آماده باشید که زندگی شما به کلی تغییر خواهد کرد.

تمام وقت شما، صرف کودک می‌شود

تبریک می‌گویم! برنامهٔ کودک شما اکنون برنامهٔ شما است. نوزادان تازه‌متولدشده تا 18 ساعت در روز می‌خوابند. اما این خواب به ساعات کوچک‌تر تقسیم می‌شود و در این بین، تغذیه، تعویض پوشک و کارهای دیگری در جریان است.

نکته: بعد از اولین هفتهٔ پرتحرک، نوزادان در زمان‌های قابل پیش‌بینی، ساعات خواب طولانی‌تری دارند. بعد از مدتی، در مدیریت زمان خود به یک حرفه‌ای تبدیل خواهید شد.

 

شما به باشگاهی جهانی پیوسته‌اید

به این باشگاه، باشگاه پدر و مادری می‌گویند. ناگهان دوستان زیادی پیدا کرده‌اید. غریبه‌ها به شما لبخند می‌زنند. رئیس شما می‌خواهد بداند ویزیت پزشک نوزاد شما چگونه انجام شد. از مصاحبت با افراد جدید لذت ببرید.

نکته: یک سبک فرزندپروری منحصر به فرد ایجاد خواهید کرد که برای خانوادهٔ شما مناسب است.

 

روابط شما تغییر می‌کند

فردی جدید به جمع دونفرهٔ شما اضافه شده است و این به معنای زمان کمتر برای شما دو نفر است. رابطهٔ بین شما متفاوت شده و ممکن است آن‌قدر مشغول شوید که صحبت کردن با یکدیگر را فراموش کنید. اگر یکی از شما بیشتر از کودک مراقبت می‌کند، دیگری ممکن است احساس کند نقشی ندارد و مهم نیست.

نکته: زمانی برای دونفره بودن داشته باشید. قرار ملاقات بگذارید و وقایعی را که در طول روز اتفاق افتاده با هم به اشتراک بگذارید.

 

برنامهٔ جدید شبانه

درست است. نوزاد جدید به‌ندرت به معنای خواب خوب و کافی است. خواب او زیاد طول نمی‌کشد، اما مادامی که نوزاد شما خواب است، می‌توانید نوبتی با همسر خود برای خوابیدن و بیدار شدن برنامه‌ریزی نمایید.

نکته: در طول روز سعی نکنید در حین خواب کودک کارهای عقب‌افتادهٔ خود را انجام دهید. دراز بکشید و استراحت نمایید.

 

تعداد زیادی مهمان و بازدیدکننده خواهید داشت

مطمئناً خانواده و دوستان تمایل دارند نوزاد جدید را ببینند، و داستان‌هایی در مورد تربیت فرزندان خود و توصیه‌هایی در مورد تربیت فرزندان شما نیز دارند. اطمینان حاصل کنید مهمانان شما بیمار نیستند و از همه بخواهید قبل از در آغوش گرفتن و یا دست زدن به نوزاد، دست‌های خود را بشویند.

نکته: اگر احساس خستگی می‌کنید، زمانی‌که افراد برای ملاقات تماس می‌گیرند، از آن‌ها بخواهید وقت دیگری را برای این کار برنامه‌ریزی نمایند. بیشتر افراد وضعیت شما را خواهند فهمید.

 

صورت شما می‌تواند کارهای عجیب و غریبی انجام دهد

نوزادان با مشاهده و تعامل با محیط خود، یاد می‌گیرند. متوجه خواهید شد که برای تشویق نوزاد تازه‌متولدشدهٔ خود، کارهای عجیب و احمقانه انجام می‌دهید. پس از چند هفتهٔ اول، کودک خود را در حال تقلید از چهرهٔ احمقانه خود مشاهده خواهید نمود.

نکته: لبخند بزنید، زبان خود را بیرون بیاورید یا صدایی خنده‌دار بسازید تا توجه کودک را به خود جلب نمایید.

 

شما به کمک نیاز دارید

نوزادان شادی‌آوراند، اما نیاز به صرف زمان، انرژی و توجه زیادی نیز دارند. سعی نکنید به تنهایی پیش بروید. شما و همسرتان باید هر روز وقت خود را تنظیم کنید و در حالی‌که یکی مراقب نوزاد است، دیگری وقت برای خود بگذارد، برنامهٔ تلویزیونی مورد علاقهٔ خود را تماشا نماید، کتاب بخواند، پیاده‌روی کند و یا دوش بگیرد.

نکته: اگر پدر و یا مادری تنها هستید، از یکی از دوستان یا اقوام خود بخواهید که به شما کمک کنند. استراحت حتی به مدت کم می‌تواند به شما کمک کند تا تجدید قوی کنید.

 

کودکان به مکالمه نیاز دارند

وقتی با کودک خود صحبت می‌کنید، دو اتفاق رخ می‌دهد: کودک یاد می‌گیرد و با شما ارتباط و پیوند برقرار می‌کند. هرچه بیشتر صحبت کنید، این موارد بیشتر می‌شود. اما به یاد داشته باشید: کودک شما برای یادگیری صحبت کردن، باید کلمات واقعی را بشنود.

نکته: صداهای کودک خود را تقلید نمایید. سپس منتظر بمانید تا صدای دیگری از خود درآورد و این کار را تکرار کنید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا مکالمه را بفهمند.

 

احساس گناه عادی است

به خود گفته‌اید که والدین درجهٔ یکی خواهید بود. اما ممکن است گاهی آرزوی زندگی قبلی خود را داشته باشید، سپس احساس گناه کنید که از هر ثانیهٔ پدر و مادر بودن لذت نمی‌برید. تنها نیستید! طبیعی است اگر بخواهید از کودک خود فاصله بگیرید.

نکته: زمانی‌که کودک در تخت خود است، با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و به خودتان استراحت دهید.

 

کتاب‌های کودکان، ادبیات هستند

اگر قبلاً اطلاعی از کتاب کودکان نداشته‌اید، اکنون عاشق آن‌ها خواهید شد. بسیاری از آن‌ها با در نظر گرفتن هم والدین و هم کودکان نوشته شده‌اند. آن‌ها در حین آموزش سرگرم‌کننده نیز هستند. بچه‌ها دوست دارند که برایشان کتاب خوانده شود و هرگز برای شروع کار زود نیست.

نکته: بلند خواندن کتاب به کودک کمک می‌کند زمانی‌که بزرگ‌تر می‌شود بتواند کلمات را تشخیص دهد.

 

اشتباه خواهید کرد

شاید در دنیای کامل، پدر و مادر کامل هم وجود داشته باشد. در دنیای واقعی، قاعدهٔ کلی این است: آنچه را که مؤثر است، انجام دهید. اگر کودک شما برای استفاده از پستانک دیگر بزرگ شده است و شما می‌بینید که کودک با استفاده از پستانک، راحت‌تر به خواب می‌رود، به این کار اجازه دهید. این کار به او آسیبی نمی‌زند.

نکته: زمانی‌که در مورد مطلبی شک دارید، با پزشک کودک خود مشورت نمایید.

 

شما قاضی می‌شوید

با رشد کودک، نقش شما به عنوان واسطه نیز افزایش می‌یابد. باید مرزها و قوانینی بگذراید و اختلافات میان خواهر و بردارها را حل و فصل نمایید. نظم و انضباط ساده‌ترین کار برای ادارهٔ امور نیست، اما بخشی از کار است، و این کار برای کودک شما مناسب است.

نکته: با فرزندان خود به‌صورت جداگانه وقت بگذارید. در این‌صورت شما تمام توجه خود را به آن‌ها معطوف می‌کنید و باعث می‌شوید احساس خاص بودن ‌نمایند.

 

شما یک رفیق در هنگام دستشویی رفتن، پیدا می‌کنید

چند سال طول می‌کشد تا شیوهٔ استفاده از سرویس بهداشتی را به کودک کوچک خود آموزش دهید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، یا شما و یا همسرتان می‌توانید در زمان دستشویی رفتن، همراه داشته باشید. به این شیوه، الگوبرداری از والدین گفته می‌شود و این یکی از راه‌های آموزش معنای استفاده از سرویس بهداشتی است.

نکته: بچه‌ها از عملکردها و همچنین از سخنان شما یاد می‌گیرند.

 

عشق به کودک واقعی است

برای برخی از والدین، آنی است. برای برخی دیگر، ممکن است مدتی طول بکشد. روزی به فرزند خود نگاه خواهید کرد و احساس عمیق عشقی را که پیش‌تر نمی‌شناختید در خود حس خواهید کرد. اینکه این عشق بی‌قید و شرط چقدر بی‌حد و مرز است، می‌تواند غافلگیرکننده باشد.

نکته: از این احساس لذت ببرید و برای یک رابطهٔ مادام‌العمر از آن استفاده نمایید.

 

فرزند شما یک سرمایه‌گذاری است

یک خانواده از طبقهٔ متوسط جامعه در 18 سال اول زندگی کودک مبالغ هنگفتی را هزینه می‌کند. این فقط برای تأمین غذا، سرپناه و سایر ملزومات است. این موارد شامل مواردی مانند افزایش در بیمه‌درمانی و یا هزینهٔ دانشگاه نمی‌‌شود.

نکته: اکنون برنامه‌ریزی مالی خود را شروع کنید تا آمادگی خوبی داشته باشید.

 

والد بودن به معنای این است که به کودکان آزادی عمل و استقلال بدهید

هر نقطهٔ عطف یک موفقیت است و شما می‌توانید افتخار کنید که به کودک خود کمک کرده‌اید تا به این نقطه‌ای که اکنون است، برسد. در عین حال، هر یک از این موفقیت‌ها به معنای استقلال فرزندان و احتیاج کمتر به شما است. این شیرینی‌ها و تلخی‌های پدر و مادر بودن است.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟