زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

“سوپرفود” یا “غذاهای عالی” یا به عبارتی غذاهای مفید برای دیابت ، اصطلاحی است که توسط بسیاری از شرکت‌های مواد غذایی و آشامیدنی به عنوان راهی برای ترویج مصرف مواد غذایی‌ای که تصور می‌شود دارای مزایایی برای سلامتی هستند، استفاده می‌شود. با این حال، هیچ تعریف رسمی از این کلمه از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا وجود ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا قوانینی را وضع می‌کند که عبارات نوشته‌شده بر روی برچسب محصولات این اطمینان را به مصرف‌کننده بدهد که برای پشتیبانی از این ادعا‌ها تحقیقات علمی وجود دارد. لیست مواد غذایی‌ای که در ادامه به آن اشاره می‌شود سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر است که برای سلامتی کلی بدن مفید بوده و ممکن است به جلوگیری از بیماری هم کمک نماید.

 

حبوبات

حبوبات از هر نوع، مملو از ویتامین و مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم هستند. این مواد غذایی همچنین منبع عالی فیبر هم به حساب می‌آیند.

حبوبات حاوی کربوهیدرات هستند، و حدود نصف فنجان حبوبات حاوی مقدار پروتئینی به اندازه یک اونس گوشت بدون چربی اشباع‌شده است. برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید از کنسرو حبوبات استفاده نمایید، اما حتماً آن را آبکشی کنید تا نمک اضافهٔ آن شسته شود.

 

سبزیجات برگداری که به رنگ سبز تیره هستند

اسفناج، کاهو و سبزیجات برگداری که به رنگ سبز تیره هستند از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین A، E، C، و K، آهن، کلسیم و پتاسیم تشکیل شده‌اند. این مواد غذایی کالری و کربوهیدرات کمی دارند. سعی کنید از این سبزیجات در سالاد، سوپ و خورشت خود استفاده نمایید.

 

مرکبات

گریپ فروت، پرتقال، لیمو، و لیمو ترش یا سایر مرکبات را در برنامهٔ غذایی خود داشته باشید تا مقدار مناسبی از فیبر، ویتامین C، فولیک اسید و پتاسیم را دریافت نمایید.

 

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین از جمله سبزیجات نشاسته‌داری است که سرشار از ویتامین A و فیبر است. این مادهٔ غذایی همچنین منبع خوبی از ویتامین C و پتاسیم است.

هوس چیزی شیرین کرده‌اید؟ یک سیب‌زمینی شیرین را به جای سیب‌زمینی معمولی امتحان کنید و بر روی آن دارچین بپاشید.

 

انواع بری‌ها

کدام‌یک مورد علاقهٔ شما است: بلوبری، زغال اخته، توت‌فرنگی و یا انواع مختلف دیگر؟ در هر صورت همهٔ انواع بری‌ها مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر هستند. این میوه‌ها می‌توانند گزینهٔ مناسبی برای هوس شما به خوردن چیزی شیرین باشند و نیاز شما به ویتامین C، ویتامین K، منگنز، پتاسیم و فیبر را نیز تأمین نمایند.

 

گوجه فرنگی

خبر خوب این است که مهم نیست گوجه فرنگی را به صورت خام، پوره و یا سس مصرف نمایید، در هر صورت مواد مغذی حیاتی آن مانند ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم را دریافت خواهید کرد.

 

ماهی‌های دارای اسید‌های چرب امگا 3

چربی‌های امگا 3 ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و التهاب کمک کند.

ماهی‌هایی که غنی از این چربی‌های سالم هستند با نام “ماهی چرب” شناخته می‌شوند و ماهی قزل آلا در این گروه معروف است. ماهی‌های دیگر این گروه شامل شاه ماهی، ساردین و ماهی خال مخالی است. سعی کنید این ماهی‌ها را به شیوهٔ کباب‌پز، بخارپز، پخت در فر، گریل‌ کردن مورد استفاده قرار دهید تا از کربوهیدرات و کالری اضافی ناشی از سرخ کردن خودداری کنید. استاندارد انجمن دیابت آمریکا در سال 2017 در مورد مراقبت‌های پزشکی دیابت توصیه می‌کند که مبتلایان به دیابت دو بار در هفته ماهی‌های چرب را استفاده نمایند.

 

آجیل

هر اونس آجیل می‌تواند چربی‌های اصلی سالم را به بدن شما رسانده و سیری‌طولانی مدتی را برای شما ایجاد نماید. علاوه بر این، مغز‌ها منیزیم و فیبر را نیز تأمین می‌کنند. برخی مغز‌ها و دانه‌ها مانند گردو و تخم کتان منبع خوبی از اسید‌های چرب امگا 3 هستند.

 

غلات کامل

این چیزی است که شما می‌خواهید. غلات کامل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم، ویتامین‌های گروه B، کروم، آهن و فولیک اسید هستند. آن‌ها همچنین منبع خوبی از فیبر هستند. برخی از نمونه‌های غلات کامل عبارتند از: جو کامل، کینوآ، و فارو.

 

شیر و ماست

شاید شنیده باشید که شیر و ماست می‌توانند به ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی کمک کنند. علاوه بر کلسیم، بسیاری از محصولات لبنی غنی‌شده هستند که آن‌ها را به منبع خوبی از ویتامین D تبدیل می‌کند. تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط ویتامین D با سلامتی در حال انجام است. شیر و ماست حاوی کربوهیدرات هستند که افراد مبتلا به دیابت باید در برنامهٔ غذایی خود قرار دهند. محصولات لبنی‌ای استفاده نمایید که از لحاظ چربی و قند اضافه‌شده در سطح پایین‌تری باشند.

 

نکاتی برای انتخاب غذا با بودجه‌ای خاص

بسته به مکانی که در آن زندگی می‌کنید و فصلی که در آن هستید، ممکن است تهیهٔ برخی موارد بالا دشوار باشد. به دنبال گزینه‌های کم‌هزینه مانند میوه و سبزیجات همان فصل و یا ماهی یخ‌زده یا کنسروی باشید. انواع لوبیا و غلات کامل غذا‌های دیگری هستند که در تمام فصول سال با قیمت مناسب در دسترس‌اند.


منبع:

غذاهای مفید برای دیابت

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟