زمان مطالعه: 2 دقیقه

سرطان مثانه

سرطان مثانه از رایج‌ترین انواع سرطان‌ها است. این سرطان در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و اگرچه ممکن است در هر سنی فرد را مبتلا کند، ولی معمولاً در بزرگسالی گریبان او را می‌گیرد، یکی از علائم اصلی این بیماری وجود خون در ادرار فرد است.

سرطان مثانه – ارگانی توخالی و عضلانی، واقع در بخش تحتانی شکم که ادرار را ذخیره می‌کند – غالباً در سلول‌های پوشاننده‌ٔ سطح داخلی مثانه آغاز می‌شود. اگرچه این نوع سرطان بیشتر در مثانه رخ می‌دهد ولی سرطان‌هایی از همین نوع ممکن است در سایر بخش‌های دستگاه تخلیه ادرار هم اتقاق بیفتد.‌

از هر 10 مورد سرطان مثانه‌ٔ تشخیص‌داده‌شده، حدود 7 موردِ آن‌ها از مرحله‌ای ابتدایی آغاز می‌شوند (زمانی که سرطان قابلیت درمان بالایی دارد). البته سرطان مثانه حتی در مراحل ابتدایی هم ممکن است دوباره فرد را مبتلا کند. به این دلیل، کسانی که سرطان مثانه دارند، معمولاً تا سال‌ها بعد از درمان نیازمند مراجعات مجدد به پزشک هستند تا بازگشت سرطان یا پیشروی آن به مرحله‌ای بالاتر در آنان بررسی شود.

 

علائم

نشانه‌ها و علائم احتمالی سرطان مثانه عبارتند از:

  • وجود خون در ادرار (هماچوری)
  • ادرار دردناک
  • درد در ناحیه لگن

اگر دچار خون در ادرار باشید، ممکن است ادرارتان به رنگ کولا (قهوه‌ای) یا قرمز روشن باشد. گاهی اوقات هم رنگ ادرار با حالت عادی تفاوتی ندارد ولی با بررسی‌های میکروسکوپی، خون در آن مشاهده می‌شود.

 

افراد مبتلا به سرطان مثانه ممکن است علائم زیر را هم تجربه کنند:

  • درد در ناحیه پشت
  • تکرر ادرار

البته دو مورد بالا غالباً به دلیل عاملی غیر از سرطان مثانه اتفاق می‌افتند.

انواع سرطان مثانه عبارتند از:

کارسینومای اوروتلیال. کارسینومای اوروتلیال که قبلاً به آن کارسینومای سلول‌های ترنزیشنال گفته می‌شد، در سلول‌هایی رخ می‌دهد که سطح داخلی مثانه را پوشانده‌اند. سطح داخلی میزنای‌ها (مجرای بین کلیه و مثانه) و میزراه (مجرای آلت) را نیز سلول‌هایی از همین نوع می‌پوشانند، بنابراین تومورها در این مکان‌ها هم می‌توانند شکل بگیرند.

کارسینومای سلول‌های سنگفرشی. کارسینومای سلول‌های سنگفرشی با تحریک مزمن مثانه – مثلاً عفونت یا استفاده‌ٔ طولانی‌مدت از سوند ادراری – ارتباط دارد. این کارسینوما با یک نوع عفونت انگلی خاص (شیستوزومیازیس) نیز مرتبط بوده که یکی از علل رایج عفونت‌های مثانه است.

آدنوکارسینوما. آدنوکارسینوما در سلول‌های تشکیل دهنده‌ٔ غدد موکوزی مثانه آغاز می‌شود.

در بعضی از سرطان‌های مثانه بیش از یک نوع سلول درگیر می‌شوند.

 

 

برای آشنایی با سایر بیماری‌ها می‌توانید در سایت محب، به قسمت بیماری‌ها مراجعه کنید.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟