زمان مطالعه: 4 دقیقه

فصل پاییز در بعضی از افراد باعث بروز علائم آلرژی می‌شود از طرفی در دوران همه‌گیری کووید 19 هم قرار داریم، تفاوت آلرژی و کرونا در چیست؟ از کجا بفهمم که علائمی که دارم مربوط به کدام بیماری است؟

تفاوت آلرژی و کرونا در چیست؟

علائم اصلی بیماری کووید 19 یا همان بیماری ناشی از ویروس کرونا، تب، خستگی و سرفهٔ خشک است. گاهی اوقات، علائم شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش بینی نیز ایجاد می‌کند. در فصل آلرژی، تشخیص تفاوت بین کووید ۱۹ و آلرژی دشوار است.

علائم آلرژی تا حدی به دلیل التهاب اتفاق می‌افتد. این امر ناشی از واکنش بیش از حد بدن شما نسبت به مواردی مانند گرده یا کپک است.

مهم‌ترین عامل تمایز بین آلرژی و کووید ۱۹ علائم خارش مانند خارش چشم، خارش بینی و عطسه است. اگر این موارد را تجربه می‌کنید، دلیل آن به احتمال زیاد آلرژی‌های محیطی است نه کرونا.

 

علائم رایج آلرژی عبارت‌اند از:

  • آبریزش بینی
  • سرفهٔ خشک همراه با خارش
  • خارش یا آبریزش چشم
  • گرفتگی بینی

 

علائم کووید ۱۹ شامل موارد زیر است:

  • تب یا لرز
  • سرفهٔ خشک
  • مشکل در تنفس
  • درد بدن یا عضله
  • گلودرد
  • خستگی
  • سردرد
  • از بین رفتن حس چشایی یا بویایی
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • مشکلات دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم
  • بثورات و التهابات پوستی

 

در صورت داشتن هر یک از این موارد، به خصوص تب، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید. اگر هر ساله به آلرژی مبتلا می‌شوید، در صورت بروز علائمی متفاوت با آنچه قبلاً داشته‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی‌های شدید باعث می‌شوند که احساس تنگی نفس یا فشار در قفسهٔ سینه داشته باشید، به خصوص اگر مبتلا به آسم نیز باشید. اما تمام این موارد می‌تواند علامت جدی کووید 19 نیز باشد. اگر مطمئن نیستید یا قبلا آسم نداشته‌اید، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

آلرژی علائم مزمن دارد

کووید ۱۹، مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی، یک بیماری حاد (Acute‎) است، به این معنی که سریع شروع شده و یا دورهٔ کوتاهی دارد و افراد تا قبل از شروع علائم خوب‌اند. اما آلرژی معمولاً مزمن است و علائمی دارد که در طی هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بروز پیدا کرده و یا بهبود می‌یابند.

آلرژی نباید باعث تب و بدن‌درد شود. به طور کلی، هیچ سرفه‌ای وجود ندارد مگر اینکه خلط زیادی داشته باشید.

آلرژی همچنین ممکن است باعث خس‌خس سینه شود، به خصوص در افراد مبتلا به آسم.

علائم آلرژی با قرار گرفتن در محیط‌های متفاوت متغیر است: با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گردهٔ گل، یا پرز و موی حیوانات بدتر می‌شود. در حالی که علائم سرماخوردگی و کرونا بدون توجه به زمان روز، آب و هوا، منطقه یا سایر عوامل محیطی ادامه می‌یابند.

همچنین، کووید ۱۹ و سرماخوردگی به احتمال زیاد علائم عمومی مانند تب، سردرد و بدن‌درد دارند، در حالی که آلرژی معمولاً فقط دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم آلرژی با آنتی هیستامین و سایر داروهای خاص آلرژی بهبود می‌یابد. سرماخوردگی و کووید ۱۹ بیشتر به داروهای ضداحتقان، استامینوفن، مایعات و استراحت پاسخ می‌دهند.

با بازگشایی برخی از مدارس، CDC در اواسط ماه اوت دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد اختلاف علائم بین کووید ۱۹ و آلرژی‌های فصلی صادر کرد.

این آژانس خاطرنشان کرد: مواردی مانند تنگی نفس، سرفه، خستگی، سردرد و گلودرد می‌تواند علائم کرونا یا آلرژی باشد.

خارش چشم و عطسه به طور کلی تنها علائم آلرژی است.

تب، درد عضلانی، از بین رفتن چشایی یا بویایی، حالت تهوع و اسهال در بیماری کووید ۱۹ دیده می‌شود و نه آلرژی.

 

آیا عطسه یکی از علائم رایج کروناویروس است؟

کروناویروس جدید باعث عطسه نمی‌شود. اما اگر عطسه می‌کنید، مهم است که بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید تا ویروس گسترش پیدا نکند. دستان خود را بلافاصله بشویید.

 

قرمزی چشم من به علت آلرژی است یا ویروس کرونا؟

فقط حدود 1٪ تا 3٪ از افراد مبتلا به کووید 19 به التهاب ملتحمه (قرمزی چشم) مبتلا می‌شوند. اگر چشمان شما قرمز است، احتمال اینکه به دلیل ویروس کرونا نباشد نیز وجود دارد. در صورت داشتن قرمزی چشم همراه با سایر علائم کووید 19 با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا امکان دارد که همزمان به کرونا و آلرژی مبتلا شده باشید؟

می‌توانید همزمان به آلرژی و عفونت ویروسی مبتلا شوید. اگر علائم آلرژیک کلاسیک مانند خارش چشم و آبریزش بینی همراه با علائم کووید 19 مانند خستگی و تب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا با داشتن آلرژی فصلی، احتمال ابتلای شما به کووید ۱۹ بیشتر شده و یا در صورت ابتلا به کووید ۱۹، علائم شدیدتری را نشان خواهید داد؟

در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای دانستن اینکه آیا داشتن آلرژی فصلی شما را در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌دهد، یا در صورت ابتلا به کووید ۱۹ علائم شدیدتری خواهید داشت، وجود ندارد. می‌دانیم افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، دیابت یا بیماری‌های قلبی یا ریوی هستند، در صورت ابتلا به کووید ۱۹، بیشتر احتمال دارد که عوارض جدی نشان دهند.

 

آیا ماسک می‌تواند از شما در برابر آلرژی فصلی محافظت کند؟

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ (CDC) استفاده از ماسک را برای کاهش سرعت گسترش ویروس کرونا توصیه می‌کند. همهٔ افراد باید ماسک بزنند، به جز کودکان زیر 2 سال، افرادی که مشکلات تنفسی داشته، یا بیهوش یا ناتوان‌اند و برای برداشتن ماسک به کمک نیاز دارند. ماسک با جلوگیری از تنفس برخی ذرات بزرگ‌تر می‌تواند در برابر آلرژی‌های فصلی نیز محافظت ایجاد کند. با این حال، اگر حساسیت فصلی دارید، ماسک نباید تنها اقدام محافظتی شما در برابر گردهٔ گل‌ها باشد، زیرا ذرات ریزتر هنوز هم می‌توانند از طریق ماسک یا پوشش صورت عبور کرده و استنشاق شوند.

در صورت استفاده از ماسک پارچه‌ای، آن را بعد از هر بار استفاده بشویید، به خصوص اگر از حساسیت فصلی رنج می‌برید، زیرا ماسک شما ممکن است ذراتی مانند گرده را حمل کند.

 

چگونه آلرژی را در طی یک بیماری همه‌گیر درمان کنیم؟

در زمان شیوع ویروس جدید کرونا، مراجعه به کلینیک برای درمان آلرژی ممکن است دشوار باشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که از هر آنچه باعث شدید شدن علائم می‌شود، دوری کنید.

همچنین می‌توانید داروهای درمان آلرژیِ بدون نسخه را امتحان کنید. اگر در یافتن این داروها مشکل دارید، یا اگر به داروهای قوی‌تری مانند کورتیکواستروئیدها نیاز دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. آن‌ها ممکن است بتوانند دارویی را از طریق تلفن تجویز کنند.

لازم است قوانینی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی یا قرنطینهٔ خانگی را جدی بگیرید. سعی کنید توصیه‌های مقامات بهداشتی را رعایت کنید:

  • از دیگران دوری کنید.
  • دستان خود را مرتب بشویید.
  • فقط در مواقع ضروری به مکانه‌ای عمومی مانند فروشگاه‌ها بروید، به خصوص اگر در منطقه‌ای با موارد زیاد ابتلا هستید.
  • هنگام بیرون رفتن از ماسک صورت استفاده کنید.

 

منبع:

تفاوت آلرژی و کرونا

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟