زمان مطالعه: 2 دقیقه

با موسیقی مغز خود را جوان نگه دارید

با موسیقی مغز خود را جوان نگه دارید ، اگر می‌خواهید عضلات بدن خود را سفت کنید، به باشگاه بروید. اگر می‌خواهید مغز خود را تمرین دهید، به موسیقی گوش کنید.

یکی از متخصصان گوش، حلق و بینی بیمارستان جانز هاپکینز می‌گوید: «چیز‌های کمی وجود دارند که می‌توانند مغز را آن‌طور که موسیقی تحریک می‌کند، تحریک کنند. اگر می‌خواهید مغز خود را در طول فرایند پیری فعال و مشغول نگه دارید، گوش دادن به موسیقی و یا نواختن آن، ابزاری عالی است. این حرکت، تمرین کاملی را برای مغز فراهم می‌آورد.»

تحقیقات نشان داده‌است که گوش دادن به موسیقی اضطراب، فشارخون و درد را کاهش می‌دهد و همچنین کیفیت خواب، خلق‌وخو، هوشیاری ذهنی و حافظه را بهبود می‌بخشد.

 

ارتباط مغز و موسیقی

کارشناسان در تلاش‌اند تا بفهمند مغز ما چگونه موسیقی را می‌شنود و پخش می‌کند. یک سیستم استریو ارتعاشاتی را که در هوا حرکت می‌کنند و به نوعی داخل کانال گوش قرار می‌گیرند، خارج می‌کند. این ارتعاشات پردهٔ گوش را می‌لرزانند و با سیگنال الکتریکی که از طریق عصب شنوایی به ساقهٔ مغز می‌رسد، منتقل می‌شوند و در آنجا به چیزی که ما به عنوان موسیقی درک می‌کنیم، تبدیل می‌شوند.

محققان بیمارستان جانز هاپکینز از ده‌ها نوازندهٔ جاز و رپر خواستند در حالی که در داخل دستگاه fMRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی) دراز کشیده‌اند، موسیقی بداهه‌ای را گوش کنند تا ببینند کدام نواحی از مغزشان روشن می‌شود.

یک متخصص گوش، حلق و بینی این موضوع را بیان می‌کند که: «موسیقی ساختارمند، وابسته به ریاضی و معماری است. این ساختار بر اساس روابط بین یک نت با نت‌ بعدی است. ممکن است شما از این ارتباط آگاه نباشید، اما مغز باید محاسبات زیادی را انجام دهد تا متوجه آن شود.»

 

 

نواختن موسیقی را یاد بگیرید

زمانی که 13 سالمند در کلاس‌های پیانو شرکت کردند، توجه، حافظه، توانایی‌های حل مسئله و همچنین خلق‌وخو و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود یافت. لازم نیست حرفه‌ای شوید، فقط چند جلسه شرکت کنید.

 

تقویت روزانهٔ مغز با موسیقی

قدرت موسیقی به این تحقیقات جالب محدود نمی‌شود. این روش‌ها را برای آوردن بیشتر موسیقی به زندگی خود و بهره‌مندی از فواید مغزی آن امتحان کنید.

 

خلاقیت خود را شروع کنید

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به آنچه فرزندان و یا نوه‌هایتان گوش می‌دهند، گوش دهید. اغلب ما به همان آهنگ‌ها و سبک‌های موسیقی‌ای گوش می‌دهیم که در دوران نوجوانی و 20 سالگی خود گوش می‌دادیم و معمولاً از شنیدن چیزی که مربوط به آن دوران نیست، خودداری می‌کنیم.

موسیقی جدید مغز را به‌گونه‌ای جدید به چالش می‌کشد. ممکن است در ابتدا احساس خوشایندی نداشته باشید، اما این ناآشنایی مغز را مجبور می‌کند برای درک صدای جدید تلاش کند.

 

خاطره‌ای از مدت‌ها قبل را به یاد آورید

موسیقی آشنا گوش دهید. اگر می‌خواهید خاطره‌ای را به یاد آورید، موسیقی‌ای را که مربوط به آن دوران است گوش دهید. برای نمونه، گوش دادن به آهنگ بیتلز ممکن است شما را به اولین لحظه‌ای که به همسرتان نگاه کردید، بازگرداند.

 

به موسیقی بدنتان گوش کنید

به نحوهٔ واکنش خود به اشکال مختلف موسیقی توجه کنید و نوعی را که برای شما مناسب است انتخاب کنید. چیزی که به یک فرد کمک می‌کند، ممکن است برای دیگری حواس‌پرت‌کن باشد و آنچه به یک فرد کمک می‌کند تا از تنش و استرس بیرون آید، ممکن است باعث ایجاد استرس در فرد دیگری شود.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟