زمان مطالعه: 3 دقیقه

درمان جدید برای سرطان پیشرفته پروستات

در اواخر ماه مارس، سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، درمان جدید برای سرطان پیشرفته پروستات را که در بدن متاستاز می‌کند یا در حال گسترش است، تأیید کرد. این درمان که Pluvicto (و همچنین lutetium-177-PSMA-617) نامیده می‌شود و با انفوزیون (چکانش) داخل وریدی انجام می‌شود، می‌تواند تومورهایی را که هنوز خیلی کوچک‌اند و با تصویربرداری‌های معمولی پزشکی قابل مشاهده نیستند، جست‌وجو کرده و از بین ببرد.

Pluvicto به‌طور خاص برای مردانی تأیید شده‌است که پیش‌تر با سایر درمان‌های ضد سرطان، از جمله شیمی‌درمانی و درمان‌های هورمونی‌ای که هورمون تحریک‌کنندهٔ تومور تستوسترون را مسدود می‌کنند، تحت درمان قرار گرفته‌اند. این دارو شامل دو بخش است: یک بخش که به پروتئین روی سطوح سلول سرطانی پروستات به نام PSMA متصل می‌شود و یک ذرهٔ رادیواکتیو که سلول‌های سرطانی را می‌کشد. در بیشتر سلول‌های طبیعی PSMA نیست یا فقط در سطوح بسیار پایین وجود دارد. این به Pluvicto اجازه می‌دهد تا به تومورها حمله کند و در عین حال به بافت‌های سالم کاری نداشته باشد.

برای تأیید اینکه آیا فردی واجد شرایط مصرف این دارو است پزشکان ابتدا یک ردیاب رادیواکتیو را تزریق می‌کنند که در جریان خون به دنبال پروتئین‌های PSMA می‌چرخد و سپس به پروتئین‌های PSMA می‌چسبد. سلول‌های سرطانیِ نشان‌گذاری‌شده توسط ردیاب در فناوری اسکن تخصصی به نام توموگرافی انتشار پوزیترون نشان داده می‌شوند. حدود 80 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات دارای تومورهای PSMA مثبت هستند. برای افرادی که این تومورها را ندارند، درمان بی‌اثر است.

در طول کارآزمایی بالینی که منجر به تأیید Pluvicto شد، 831 مرد به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه از مردان درمان استاندارد مراقبت از Pluvicto را دریافت کردند، در حالی که مردان گروه کنترل تنها مراقبت‌های استاندارد را دریافت نمودند. تمامی این افراد سرطان پروستات مقاوم به کاستاریکا متاستاتیک داشتند، به این معنی که تومورهای آن‌ها در حال گسترش بود و دیگر به درمان هورمونی پاسخ نمی‌داد.

 

 

نتایج و ملاحظات

نتایج پس از 21 ماه نشان داد که Pluvicto در به تأخیر انداختن پیشرفت سرطان مؤثرتر است. در میان مردانی که این دارو را دریافت کردند، به‌طور متوسط ​​8.7 ماه طول کشید تا تومورهای آن‌ها دوباره شروع به رشد کند، در حالی که در میان مردانی که از مراقبت استاندارد برخوردار بودند، این رشد حدود 3.4 ماه طول کشید. Pluvicto همچنین با بقای کلی بهتری همراه بود: 15.3 ماه در مقابل 11.3 ماه. این دارو به‌طور کلی به‌خوبی تحمل می‌شد، اما عوارض جانبی از جمله خستگی، حالت تهوع، مشکلات کلیوی و سرکوب مغز استخوان نیز وجود داشت.

دکتر دیوید انیشتین، انکولوژیست پزشکی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در بوستون و استادیار دانشکدهٔ پزشکی هاروارد، Pluvicto را به عنوان ابزار جدید و هیجان‌انگیزی توصیف می‌کند. با این حال هشدار می‌دهد اگرچه این دارو برای مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات پیشرفت افزایشی خوشایندی را ارائه می‌کند، اما درمان نیست. او می‌گوید: «برخی بیماران ممکن است این پیام را دریافت کنند که Pluvicto جایگزین تمام درمان‌های موجود می‌شود، ولی قطعاً این‌طور نیست.»

در همین حال، سؤالات دیگری در مورد اینکه چه افرادی می‌توانند دارو را دریافت کنند، باقی می‌ماند. دکتر انیشتین می‌پرسد: «در مورد مردان مبتلا به سرطان پروستات متاستاتیک که هرگز با شیمی‌درمانی درمان نشدند، چطور؟ اگر به‌شدت طبق دستورالعمل پیش بروید، شیمی‌درمانی قبلی لازم است. اما برخی از مردان برای شیمی‌درمانی خیلی بیمار هستند یا ممکن است به دلیل عوارض جانبی احتمالی، آن را رد کنند.» اکنون محققان در حال انجام مطالعاتی‌اند تا مشخص کند آیا Pluvicto در مراحل اولیهٔ سرطان پروستات مفید است یا اینکه آیا ممکن است ترکیب آن با سایر روش‌های درمانی اثرات آن را افزایش دهد.

دکتر مارک گارنیک، استاد پزشکی برادران گورمن در دانشکدهٔ پزشکی هاروارد و مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess، ویراستار گزارش سالانهٔ انتشارات سلامت هاروارد در مورد بیماری‌های پروستات می‌گوید: «در دسترس بودن این درمان جدید به دلایل مختلفی مهم است. این روش بقا را در میان مردانی که قبلاً به‌شدت تحت درمان قرار گرفته‌اند و گزینه‌های درمانی کمی دارند، افزایش می‌دهد. دوم، نشان‌دهندهٔ رویکردی جدید برای استفاده از مواد رادیواکتیو است که به طب سنتی کمک می‌کند. و در نهایت، بر اسکن تشخیصی‌ای متکی است که به‌طور خاص مشخص می‌کند کدام مردان بیشتر از این درمان سود می‌برند.»

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟