زمان مطالعه: 3 دقیقه

از خوردن آووکادو لذت می‌برید؟ خوردن یک عدد در هفته ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

گوشت خامه‌ای و سبز کم‌رنگ آووکادو سرشار از مواد مغذی است که با سلامت قلب مرتبط است. اکنون، یک مطالعهٔ طولانی‌مدت نشان می‌دهد که خوردن حداقل دو وعده از این میوهٔ محبوب در هفته با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

دکتر فرانک هو، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی فردریک جی استار در دانشکدهٔ بهداشت عمومی هاروارد تی چان (HSPH)، این یافته را تحت بررسی قرار می‌دهد. او می‌گوید: «این مطالعه به شواهدی برای حمایت از مزایای منابع چربی سالم مانند آووکادو برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی اضافه می‌کند.» او می‌افزاید، نکتهٔ مهم این است که آووکادو را جایگزین غذاهای کمتر سالم مانند کره، پنیر و گوشت‌های فراوری‌شده کنید.

 

 

چه افرادی در مطالعه بودند؟

این مطالعه شامل بیش از 110000 نفر بود که در دو مطالعهٔ طولانی‌مدت هاروارد شرکت داشتند: مطالعهٔ سلامت پرستاران و مطالعهٔ پیگیری متخصصان سلامت. بیشتر شرکت‌کنندگان سفیدپوست بودند. آن‌ها بین 30 تا 75 سال سن داشتند و در زمان شروع مطالعه بیماری قلبی و سرطان نداشتند.

محققان رژیم غذایی شرکت‌کنندگان را از طریق پرسشنامه‌هایی که در ابتدای مطالعه و سپس هر چهار سال یک بار توزیع می‌شد، ارزیابی کردند. یک سؤال در این پرسش‌نامه پرسیده شد و آن این بود که این افراد چه میزان و چند بار آووکادو می‌خورند. یک وعده نصف آووکادو یا نصف فنجان مکعبی درنظر گرفته می‌شد.

 

یافته‌ها چه بود؟

در طول 30 سال پیگیری، محققان 9185 حملهٔ قلبی و 5290 سکتهٔ مغزی را در میان شرکت‌کنندگان ثبت کردند. در مقایسه با افرادی که هرگز آووکادو نمی‌خوردند یا به‌ندرت می‌خوردند، افرادی که حداقل دو وعده در هفته آووکادو می‌خوردند، 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و 21 درصد کمتر در معرض خطر حملهٔ قلبی یا مشکلات مرتبط به دلیل بیماری عروق کرونر بودند (بیماری عروق کرونر به باریک شدن یا انسداد رگ‌های خونی که قلب را تأمین می‌کند اشاره دارد؛ این شایع‌ترین نوع بیماری قلبی عروقی است).

 

چه چیزی آووکادو را به انتخابی سالم برای قلب تبدیل می‌کند؟

آووکادو هاس که پوست سبز تیره و چروکیده دارد، محبوب‌ترین گونه در ایالات متحده است. آن‌ها سرشار از چربی‌های سالم، فیبر و چندین ریزمغذی مرتبط با سلامت قلب و عروق‌اند:

  • اسید اولئیک. این چربی تک غیراشباع در زیتون نیز فراوان است. نصف آووکادو حدود 6.5 گرم اسید اولئیک یا تقریباً به همان میزان موجود در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که جایگزینی غذاهای سرشار از چربی اشباع (مانند کره، پنیر و گوشت) با غذاهای غنی از چربی‌های غیراشباع (مانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها) به کاهش سطح کلسترول مضر (LDL) در خون کمک می‌کند.
  • فیبر. یک وعده آووکادو تا 20 درصد از فیبرِ مصرفیِ روزانه را که توصیه‌شده است تأمین می‌کند، مادهٔ مغذی‌ای که اغلب در رژیم غذایی معمولی آمریکایی وجود ندارد. رژیم‌های غذایی غنی از فیبر ممکن است خطر بیماری قلبی را تا 30 درصد کاهش دهند، احتمالاً زیرا فیبر نه‌تنها به کاهش کلسترول، بلکه به کاهش فشارخون و وزن بدن نیز کمک می‌کند.
  • ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره. نصف آووکادو 15 درصد از میزان توصیه‌شدهٔ روزانهٔ فولات (ویتامین B9)، 10 درصد پتاسیم و 5 درصد منیزیم و همچنین ترکیبات گیاهی مختلفی به نام فیتوکمیکال‌ها را تأمین می‌کند. همهٔ این مواد مغذی، همراه با اسید اولئیک و فیبر، به‌طور مستقل با سلامت بهتر قلب مرتبط هستند.

دکتر هو می‌گوید خبر خوب این است که راه‌های بسیار خوشمزه‌ای برای اضافه کردن آووکادو به وعده‌های غذایی وجود دارد. دکتر هو می‌گوید: «من برای صبحانه نان تست آووکادو درست می‌کنم، آن را به جای کره روی ساندویچ می‌مالم و یا در سالاد می‌ریزم. برخی از افراد نیز آووکادو را به اسموتی‌های خود اضافه می‌کنند.»

 


منبع:

اثرات مفید آووکادو و بیماری قلبی  / اثرات مفید آووکادو و بیماری قلبی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟