زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدام گلوی خود را صاف می‌کنید؟ مواردی که باید امتحان کنید

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که باید مخاطی را که به‌طور آزاردهنده در پشت دهان و گلوی شما قرار دارد حرکت دهید؟ بسیاری از ما گاهی این کار را انجام می‌دهیم. این احساس معمولاً در هنگام مواجهه با علائم سرماخوردگی تنها به مدت چند روز طول می‌کشد.

اما اگر صاف کردن گلو برای هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بماند، چه اتفاقی می‌افتد؟ این احساس آزاردهنده ممکن است برای فردی که این مشکل را دارد ناراحت‌کننده باشد و همچنین ممکن است دوستان و خانواده‌ای را که صدای صاف کردن گلو و سرفه را می‌شنوند آزار دهد.

پس چه چیزی باعث این همه نیاز به صاف کردن گلو می‌شود؟ دلایل زیادی وجود دارد، اما در اینجا بر روی چهار مورد از رایج‌ترین دلایل صاف کردن گلو تمرکز می‌کنیم. مهم است بدانید که نیاز به صاف کردن گلو که بیش از دو تا سه هفته طول می‌کشد، نیازمند ارزیابی و بررسی توسط یک متخصص پزشکی است.

 

 

ترشحات پشت بینی

ترشحات پشت بینی احتمالاً شایع‌ترین علت صاف کردن گلو است.

بینی شما برای کمک به پاک‌سازی عفونت‌ها و آلرژن‌ها یا در پاسخ به محرک‎‌هایی مانند هوای سرد، مخاط بینی می‌سازد. آب‎‌ریزش مکرر بینی آزاردهنده است. همان‌طور که مخاط می‌تواند به سمت جلوی بینی حرکت کند، بخشی از مخاط نیز ممکن است از پشت بینی به سمت گلو جریان پیدا کند و گاهی به تارهای صوتی نزدیک شود. اگر مخاط بیش‌ازحد غلیظ باشد طوری که نتوان آن را قورت داد، سعی می‌کنیم آن را با سرفه و صاف کردن گلو خارج کنیم.

راه حل: بهترین راه حل برای این مشکل، درمان علت ترشحات پشت بینی است. راهی آسان برای انجام این کار که بدون نیاز به مصرف دارو است شست‌وشوی بینی است. اگر بهبودی ایجاد نشد، انواع مختلف اسپری بینی ممکن است کمک‌کننده باشند. بهتر است در مورد این گزینه‌ها با یک متخصص بهداشت مشورت کنید، چرا که برخی از اسپری‌ها ممکن است باعث بدتر شدن علائم شما شوند. نکتهٔ کلیدی این است که متوجه شویم چه چیزی باعث تولید بیش‌از حد مخاط می‌شود.

 

رفلاکس

یکی دیگر از علل شایع صاف کردن گلو، رفلاکس حنجره (LPR) است. اسید موجود در معده به هضم غذا کمک می‌کند. اما اسید اضافی معده گاهی اوقات به سمت بالا و به سمت لوله‌ای به نام مری که گلو را به معده متصل می‌کند، جریان می‌یابد. این جریان ممکن است روی تارهای صوتی یا گلو پاشیده شود و باعث تحریک و نیاز به صاف کردن گلو شود.

تمام افراد مبتلا به رفلاکس اسید احساس سوزش در گلو را تجربه نمی‌کنند. همچنین همهٔ افراد سوزش سر دل ندارند، که نشانهٔ کلاسیک بیماری‌ای مرتبط به نام بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است. برخی از افراد صرفاً نیاز به صاف کردن گلو یا سرفهٔ مداوم دارند.

راه حل: پیروی از یک رژیم غذایی ضد رفلاکس و خودداری از دراز کشیدن بلافاصله و یا مدت کوتاهی پس از صرف غذا ممکن است در برخی موارد کمک‌کننده و مؤثر باشد. اغلب افراد مجبور هستند برای چند هفته یا چند ماه از داروهایی برای کاهش تولید اسید معده استفاده کنند.

 

داروها

گروه رایجی از داروهای قلب و فشارخون نیز ممکن است باعث ایجاد نیاز به صاف کردن گلو شوند. این داروها مهارکننده‌های ACE نامیده می‌شوند. این احساس پس از قطع دارو کاملاً از بین می‌رود، اگرچه در برخی موارد ممکن است چند هفته طول بکشد تا کاهش یابد و برطرف شود. بسیار مهم است که پیش از قطع داروی تجویزشده با پزشک خود صحبت کنید تا داروی دیگری را جایگزین کند.

 

مشکلات عصبی

اعصاب آسیب‌دیدهٔ مسئول ایجاد احساس اطراف گلو یکی دیگر از دلایل احتمالی است. درمان این مسائل دشوارتر است و معمولاً پس از رد شدن بیشتر احتمالات دیگر تشخیص داده می‌شود. مردم اغلب این نوع صاف کردن گلو را برای چندین سال دارند.

راه حل: ممکن است برای بررسی مشکل به یک تیم چندرشته‌ای از پزشکان گوش، حلق و بینی و متخصصان مغز و اعصاب نیاز باشد. داروهایی که نحوهٔ درک احساسات را تغییر می‌دهند ممکن است سودمند باشند.

دلایل زیادی برای احساس نیاز به صاف کردن گلو وجود دارد. برای نمونه صاف کردن گلو در برخی از افراد تیک است. توجه به هر سرنخی که به علت اصلی اشاره دارد کمک‌ می‌کند. شاید صاف کردن دائمی گلو فقط در فصل بهار اتفاق بیفتد که به آلرژی اشاره دارد، یا شاید بعد از نوشیدن قهوه رخ دهد که دلیلی برای درنظر گرفتن رفلاکس است.

نگاه دقیق و یادداشت‌‌‌برداری روزانه از حالت ایجادشده و عوامل احتمالی ممکن است به روشن کردن مشکل و راه‌حل‌های احتمالی آن کمک کند. اغلب اوقات زمانی که علت ناشناخته باقی می‌ماند، پزشک مراقبت‌های اولیه ممکن است درمان آزمایشی را به عنوان راهی برای تشخیص مشکل توصیه کند.

 


منبع:

مداوم احساس سرفه دارید؟ / مداوم احساس سرفه دارید؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟