زمان مطالعه: 2 دقیقه

سیگار کشیدن به طرق مختلف به سیستم گوارشی آسیب می‌رساند. آیا کشیدن سیگار روی معده اثر دارد؟ افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری دچار سوزش سردل و زخم معده می‌شوند. سیگار کشیدن درمان این بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند. سیگار کشیدن خطر بیماری کرون و سنگ کیسهٔ صفرا، همچنین احتمال آسیب بیشتر در بیماری‌های کبدی را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن پانکراتیت را نیز بدتر می‌کند. افزون‌براین، سیگار کشیدن با سرطان اندام‌های گوارشی از جمله سر و گردن، معده، لوزالمعده و رودهٔ بزرگ ارتباط دارد.

 

سیگار کشیدن و سوزش سردل

معده اسید‌هایی تولید می‌کند که به هضم غذا کمک می‌کند. اگر این اسید‌ها به عقب، به مری و یا لولهٔ غذایی برگردند، باعث سوزش سردل می‌شوند. این اسید‌ها همچنین ممکن است بیماری‌ای به نام رفلاکس معده (GERD) ایجاد کنند. مری توسط اسفنکتر مری، دریچهٔ عضلانی که مایعات را در معده نگه می‌دارد، در برابر این اسید‌ها محافظت می‌شود. اما کشیدن سیگار باعث ضعیف شدن اسفنکتر می‌شود. سیگار کشیدن همچنین اجازه می‌دهد تا اسید معده به عقب و به داخل مری جریان یابد.

 

 

سیگار کشیدن و زخم معده

افراد سیگاری بیشتر احتمال دارد که دچار زخم معده شوند. زخم‌ها، زخم‌های دردناکی در مخاط معده یا ابتدای رودهٔ کوچک‌اند. در صورت ترک سیگار، احتمال بهبود زخم‌ها بیشتر است. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری، باکتری‌هایی که معمولاً در زخم‌ها یافت می‌شود، را افزایش می‌دهد.

 

سیگار کشیدن و بیماری کبد

کبد به‌طور معمول الکل و سایر سموم را از خون شما تصفیه می‌کند. اما سیگار کشیدن توانایی کبد را در دفع این سموم از بدن محدود می‌کند. اگر کبد آن‌طور که باید کار نکند، ممکن است نتواند دارو‌ها را به‌خوبی پردازش نماید. مطالعات نشان داده است زمانی‌که سیگار کشیدن با نوشیدن بیش‌از حد الکل ترکیب می‌شود، بیماری کبد را بد‌تر می‌کند.

 

سیگار کشیدن و بیماری کرون

بیماری کرون بیماری التهابی مزمن روده است. این بیماری اختلال خود‌ایمنی دستگاه گوارش است. به دلایلی که مشخص نیست، در بین افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری رایج است. اگرچه راه‌های زیادی برای کنترل بازگشت و تشدید این بیماری وجود دارد، اما هیچ درمانی ندارد. سیگار کشیدن مهار بیماری کرون و علائم آن را نیز دشوار‌تر می‌کند.

 

سیگار کشیدن و بیماری‌های رودهٔ بزرگ

سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرطان رودهٔ بزرگ است. سرطان رودهٔ بزرگ دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است. با غربالگری‌های معمول، مانند مولونوسکوپی می‌توان توده‌های کوچک و پیش‌سرطانی موسوم به پولیپ را در مخاط رودهٔ بزرگ تشخیص داد.

 

سیگار کشیدن و سنگ کیسهٔ صفرا

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به سنگ کیسهٔ صفرا را افزایش می‌دهد. سنگ کیسهٔ صفرا زمانی تشکیل می‌شود که مایع ذخیره‌شده در کیسهٔ صفرا به ماده‌‎ای شبیه سنگ تبدیل می‌شود. اندازهٔ این سنگ‌ها از یک دانه شن گرفته تا یک سنگ‌ریزه متغیر است.

 

سیگار کشیدن و سرطان دستگاه گوارش

سیگار کشیدن عامل خطری برای سرطان دهان، لب، تار‌های صوتی و همچنین سرطان مری، معده، لوزالمعده، کبد، رودهٔ بزرگ و راست‌روده است.

 

سخن پایانی

اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک نمایید. در صورت نیاز به کمک برای ترک سیگار، از پزشک مشورت بگیرید. ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، همچنین خطر ابتلا به سایر اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟