زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم؟

سرطان علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان است، اما طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر 3 مورد می‌توان از 1 مورد جلوگیری نمود. چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم؟ بهتر است بدانیم هیچ قرص جادویی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان وجود ندارد، اما شما می‌توانید برای بهبود شانس خود کارهایی را انجام دهید.

 

وزنتان را کم کنید

اضافه وزن احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله مری، لوزالمعده، رودهٔ بزرگ، کلیه و غدهٔ تیروئید را افزایش می‌دهد.

 

 

گوشت قرمز کمتری بخورید

مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند بیکن، هات‌داگ و ژامبون، با میزان احتمال خطر بالاترِ ابتلا به سرطان رودهٔ بزرگ و معده مرتبط است. مؤسسهٔ تحقیقات سرطان آمریکا مصرف حداکثر 500 گرم در هفته را توصیه می‌کند.

 

ضدآفتاب بزنید

اشعه‌های مضر خورشید می‌تواند خطری بیشتر از آفتاب‌سوختگی ایجاد نماید. اشعهٔ ماوراء‌بنفش می‌تواند باعث سرطان پوست شود و خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که مدت زمان زیادی را زیر آفتاب می‌گذرانند، بیشتر است. بیشتر موارد این بیماری در صورت یافتن و درمان زودهنگام، قابل درمان است، اما در صورت گسترش به سایر قسمت‌های بدن، می‌تواند تهدیدکننده باشد. ضدآفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بالاتر می‌تواند به محافظت شما کمک کند.

 

سبزیجات بیشتری مصرف نمایید

سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند باعث جلوگیری از انواع سرطان‌ها در دهان، گلو، حلق و مری شوند، زیرا موادی دارند که به سلول‌ها کمک می‌کند تا از صدمه‌ای که بعدها ممکن است منجر به سرطان شود، جلوگیری کنند. هر فرد باید حداقل یک‌دوم فنجان میوه و سبزیجات در روز دریافت نماید.

 

روی مکمل‌ها حساب نکنید

رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها و غلات سبوس‌دار بهتر از مکمل‎‌های غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است. مکمل‌ها فوایدی را که مصرف غذاهای کامل برای شما تأمین می‌کنند، به شما نمی‌دهند و می‌توانند تعادل سایر موادمغذی را در بدن از بین ببرند. مکمل‌ها ممکن است در برخی شرایط مناسب باشند، اما برای جلوگیری از سرطان روی آن‌ها حساب باز نکنید.

 

مصرف شکر را کاهش دهید

غذاها یا نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند، کالری بیشتری نیز در هر گرم دارند. اگر اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنید، احتمال اینکه کالری دریافتی شما بیشتر از کالری مصرفی‌تان در روز باشد، وجود دارد، که این مورد می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود و در نتیجه احتمالاً خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. لازم نیست شکر را کاملا کنار بگذارید، اما مراقب مصرف چیزهایی باشید که شیرین‌کننده‌های اضافه‌شده دارند.

 

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را بزنید

ویروس پاپیلومای انسانی اغلب از طریق رابطهٔ جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند سال‌ها در بدن شما زندگی کرده و شما متوجه این مورد نباشید. این ویروس تقریباً علت تمام سرطان‌های دهانهٔ رحم در زنان است و همچنین می‌تواند باعث سرطان واژن، آلت تناسلی مردان، مقعد، دهان و گلو شود. دختران در سنین 9 تا 26 سالگی و پسران از سن 9 تا 21 سالگی می‌توانند این واکسن را بزنند.

 

از روی کاناپه بلند شوید و فعال باشید

افرادی که ورزش می‌کنند کمتر به سرطان رودهٔ بزرگ، پستان و یا رحم مبتلا می‌شوند. هنگامی‌که می‌ایستید و حرکت می‌کنید، بدن شما انرژی بیشتری مصرف کرده، غذا را سریع‌تر هضم می‌کند و از تجمع برخی هورمون‌های مرتبط با سرطان جلوگیری می‌کند. فعال بودن همچنین می‌تواند در از بین بردن سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی و یا دیابت کمک کند.

 

سیگار را ترک کنید

آیا سیگار می‌کشید؟ مصرف دخانیات باعث انواع سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود.

 

مصرف الکل را محدود کنید

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سیستم گوارشی – معده، کبد و رودٔه بزرگ – و همچنین سرطان پستان و گلو را افزایش دهد. همچنین مصرف الکل می‌تواند به بافت‌های بدن و کبد آسیب رسانده، با سایر مواد شیمیایی ترکیب شود و به سلول‌های بدن آسیب برساند.

 

واکسن هپاتیت B را بزنید

افرادی که ویروس هپاتیت B دارند، 100 برابر بیشتر در معرض سرطان کبد، سرطانی که سریع‌ترین میزان رشد را دارد، قرار دارند. افرادی که مشکلات مزمن کبدی، یا چندین شریک جنسی و یا اعتیاد دارند و از سوزن مشترک برای تزریق استفاده می‌کنند، و همچنین افرادی که در آزمایشگاه و یا بیمارستان با خون انسان کار می‌کنند، خطر ابتلا به هپاتیت B را دارند. اما واکسن می‌تواند از عفونت و آلوده شدن جلوگیری نماید. اگر فکر می‌کنید در معرض خطر هستید، با پزشک خود در مورد دریافت واکسن مشورت نمایید.

 

غربالگری انجام دهید

هر چه علائم هشداردهندهٔ سرطان زودتر مشاهده شود، احتمال بهبودی بیشتر است. با انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان پستان، رودهٔ بزرگ، پروستات یا پوست را بررسی نمود. از پزشک خود بپرسید که کدام‌یک از این آزمایش‌های غربالگری را باید انجام دهید و زمان آن را نیز بخواهید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟