زمان مطالعه: 4 دقیقه

عادات روزمره برای کاهش ابتلا به سرطان سینه

چه عواملی باعث افزایش ابتلا به سرطان سینه می‌شوند؟ برخی از عادات روزمرهٔ ما باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه خواهند شد، اما این عادات چیست؟

 

رژیم متعادلی داشته باشید

انتخاب‌های غذایی شما ممکن است به کاهشِ احتمالِ ابتلا به سرطان پستان کمک کند، اگرچه دانشمندان در حال انجام تحقیقات بیشتری برای دانستن نحوهٔ تأثیر رژیم غذایی بر این بیماری هستند. به سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا و غلات کامل که باید دوسوم بشقاب شما را تشکیل دهند، بیشتر توجه کنید. یک‌سوم دیگر را برای پروتئین های کم‌چرب مانند مرغ یا ماهی اختصاص دهید.

 

مصرف الکل را محدود کنید

اگر دو یا سه وعده در روز شراب، آبجو یا نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنید، ریسک ابتلای شما ۲۰ درصد بیشتر از کسی است که اصلاً مصرف نمی‌کند. متخصصان می‌گویند در صورتی که می‌خواهید از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کنید، بیش از یک‌ لیوان در روز نباید مصرف کنید. این‌ احتمال ابتلا به سرطان پستان را فقط کمی افزایش می‌دهد.

 

سیگار نکشید

مصرف دخانیات با خطر ابتلا به سرطان پستان به‌ویژه در زنان جوان‌تر که یائسه نشده‌اند، ارتباط دارد. میزان سیگار کشیدن، سن شروع استفاده از سیگار و مدت زمانی که از سیگار استفاده می­‌کنید، همگی بر میزان ابتلای شما به سرطان پستان تأثیر می‌گذارد. اگر فردی سیگاری هستید از مراکز درمانی و یا پزشکان بخواهید که به شما در ترک سیگار کمک کنند.

 

نوع بافت پستان خود را بشناسید

ساختار همهٔ سینه‌ها متفاوت است. اگر سینه‌های شما عضلهٔ چربی کمتر و غدد شیر و بافت حمایتی بیشتری داشته باشند، “متراکم” نامیده می‌شوند. این می‌تواند باعث افزایش ریسک سرطان پستان در شما شود و تشخیص سلول‌های غیرعادی را در اسکن سخت‌تر کند. ماموگرام روشی برای اندازه‌گیری نوع بافت سینه است. اگر سینه‌های متراکم دارید، اقدامات دیگری را برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان انجام دهید. ممکن است نیاز داشته باشید که بیش از پیش غربال شوید و یا از آزمایش‌های غربالگری پیشرفته‌تری استفاده کنید.

 

ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. متخصصان می‌گویند در طول یک هفته باید 150 دقیقه ورزش متوسط یا 75 دقیقه تمرین سخت و شدید داشته باشید. همچنین می‌توانید کمی از هر دو را انجام دهید.

 

مراقب وزن خود باشید

رژیم غذایی متعادل و ورزش می‌تواند به شما در داشتن وزن سالم و متعادل کمک کند، که این باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه نیز می‌شود. اضافه‌وزن به‌خصوص اگر در بزرگسالی ایجاد شده باشد، باعث افزایش خطر ابتلا می­‌شود. این به‌ویژه برای زنانی که یائسه شده‌اند، صدق می‌کند.

 

به راه‌های پیشگیری از بارداری توجه کنید

اشکال هورمونی جلوگیری از بارداری – مانند قرص و انواع آی یو دی – احتمال ابتلا به سرطان سینه را کمی بیشتر می‌کند. اما آن‌ها همچنین می‌توانند از شما در برابر انواع دیگر تومورها محافظت کنند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تمام مواردی را که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در شما می‌شود با قابلیت اطمینان و فوایدِ سلامتیِ انواعِ مختلف راه‌های پیشگیری از بارداری مقایسه کرده و تصمیم بگیرد که چه‌ چیزی برای شما بهتر است.

 

تأثیر درمان جایگزین هورمونی (HRT) چگونه است؟

برخی از زنان از درمان جایگزین هورمونی برای تسکین علایم یائسگی و جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی استفاده می‌کنند. اما خطر ابتلا به سرطان پستان وقتی افزایش می‌یابد که از نوع ترکیبی آن (استروژن و پروژسترون) استفاده کنید و یا سال‌های زیادی از نوع استروژن آن مصرف کنید. اگر یائسگی به‌شدت بر شما تأثیر می‌گذارد، دربارهٔ راه‌­های درمانی خود با پزشکتان صحبت کنید. اگر تصمیم گرفتید که این دارو را مصرف کنید، باید از کمترین دوز مؤثر، برای کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کنید.

 

از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید

می‌توانید این مادهٔ مغذی را در غلات کامل، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و لوبیاها پیدا کنید. طبق مطالعات گوناگون، زنانی که مقدار زیادی از این غذاها را مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر سرطان پستان هستند. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که فیبر چگونه در جلوگیری از تومورها کار می‌کند، اما تحقیقات بیشتری در حال انجام است تا علت آن را بیابند. رژیم غنی از فیبر همچنین می‌تواند از راه‌های دیگر مانند کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی، به سلامتی شما کمک کند.

 

محیط را تاریک نگه دارید

زنانی که در شب در معرض نور زیادی قرار می‌گیرند، یا به این دلیل که شب کار می‌کنند و یا اینکه در محیط‌هایی کاملاً روشن زندگی می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطان پستان باشند. محققان فکر می‌کنند که این موضوع به دلیل ارتباط با هورمونی به نام ملاتونین است که بدن شما هنگام تاریکی هوا آن را ایجاد می‌کند تا احساس خواب‌آلودگی کنید. اگر می‌توانید سعی کنید میزان نور را در شب کنترل کنید. ابزارهایی مانند پرده‌های ضدنور، ماسک خواب و لامپ‌های کم‌وات در حمام و دستشویی می‌توانند به شما کمک کنند.

 

آیا ویتامین D مصرف می­‌کنید؟

وقتی نور خورشید به پوست شما می‌خورد، بدنتان ویتامین D تولید می‌کند. اما روشی مطمئن‌تر برای دریافت مقدار کافی از ویتامین D مصرف غذاهایی مانند قزل‌آلا، صدف، ساردین، و غذاهای غنی‌شده و مقوی مانند شیر و آب پرتقال است. اگر به اندازهٔ کافی از این مادهٔ مغذی استفاده نکنید، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌­شود. همچنین می‌توانید آن را به شکل مکمل دریافت کنید، اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

لوازم آرایش خود را بررسی کنید

بسیاری از محصولات آرایشی، لوسیون و محصولات مو، موادی مانند پارابن دارند که می‌تواند مانند استروژن ضعیف در بدن شما عمل کند. برخی دانشمندان بر این باورند که این مواد شیمیایی ممکن است قادر باشند سرطان پستان مثبت را تحریک کنند، اما تحقیقات هنوز کاملاً روشن نیست. اگر نگران خطر ابتلا به این بیماری هستید، می‌توانید محصولاتی را که بدون این ماده ساخته شده‌اند خریداری کنید.

 

آگاه باشید

اطلاعات غلط زیادی در مورد سرطان سینه وجود دارد. برای مثال، در نقض برخی افکار رایج باید گفت که: ماموگرام ابزار غربالگری مهمی است و باعث گسترش تومور نمی‌شود. اگر زیربغل خود را اصلاح کرده یا از ضدتعریق استفاده نمایید، ریسک خود را افزایش نخواهید داد. پوشیدن انواع سوتین بر احتمال ابتلای شما به سرطان سینه تأثیری ندارد.

 

 

منبع:

چه عواملی باعث افزایش ابتلا به سرطان سینه می‌شوند؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟