زمان مطالعه: 4 دقیقه

محرک‌های میگرن چیست؟

همهٔ میگرن‌ها وابسته به محرک نیستند، اما اگر محرکی باعث ایجاد میگرن در شما می‌شود، یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از شروع آن، یادگیری عوامل تحریک‌کننده و پرهیز از آن‌ها است. برای برخی افراد، این به معنای نه گفتن به برخی غذاها است. مهم‌ترین سؤال این است که محرک‌های میگرن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال همراه ما باشید.

 

چرا غذا باعث سردرد می‌شود؟

علت دقیق میگرن مشخص نیست. اما پزشکان اتفاق نظر دارند که تغییرات مختصر در فعالیت مغز باعث بروز آن می‌شود. عوامل محرک بر رگ‌های خونی و سیگنال‌های عصبی شما نیز تأثیر می‌گذارند. و نتیجهٔ آن بروز سردرد‌های ضربان‌دار است که ممکن است روزها ادامه داشته باشد.

موارد بسیاری مانند داروی مصرفی، تغییر در هورمون‌ها و کمبود خواب می‌تواند باعث میگرن شود. رژیم غذایی شما نیز نقشی اساسی دارد. در حدود 10٪ افرادِ مبتلا، غذا باعت بروز میگرن می‌شود.

 

 

غذاهایی که باید مراقب آن‌ها باشید

برخی از غذاهای محرک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کالاهای پخته‌شده با مخمر، مانند نان خمیر ترش، بیگل (نان شیرینی حلقوی)، دونات و کیک قهوه
  • شکلات
  • محصولات لبنی که کشت داده می‌شوند مانند ماست و کفیر
  • میوه‌ها یا آب‌میوه‌ها مانند مرکبات، میوه‌های خشک، موز، تمشک، آلو قرمز، پاپایا، انجیر، خرما و آووکادو
  • آجیل و کرهٔ مغزها
  • زیتون
  • محصولات سویا (میسو، تمپه، سس سویا)
  • گوجه‌فرنگی
  • سبزیجاتی مانند پیاز، غلاف نخود، برخی لوبیاها، ذرت و کلم‌ترش
  • سرکه

 

مصرف پنیر را کم کنید

تیرامین ترکیبی طبیعی است که در غذاهای غنی از پروتئین بعد از گذشت زمان تشکیل می‌شود و به عنوان محرک میگرن شناخته می‌شود. این پنیرها سرشار از تیرامین هستند:

  • پنیر آبی
  • پنیر بری
  • پنیر چدار
  • پنیر فتا
  • پنیر موتزارلا
  • پنیر مونستر
  • پنیر پارمزان
  • پنیر سوئیسی

 

از مصرف این افزودنی‌ها خودداری کنید

مواد شیمیایی اضافه‌شده به غذا برای افزایش طعم و مزه یا برای کمک به تازه ماندن آن‌ها ممکن است باعث سردرد شوند:

MSG (مونو سدیم گلوتامات). مادهٔ اصلی در سس سویا و نرم‌کنندهٔ گوشت، MSG می‌تواند در عرض 20 دقیقه باعث ایجاد میگرن شود. بعضی اوقات در غذاهای بسته‌بندی‌شده به عنوان «نگهدارندهٔ طبیعی» یا «پروتئین هیدرولیزشده» ذکر شده است.

نیترات و نیتریت. این مواد شیمیایی در بسیاری از گوشت‌های فرآوری‌شده مانند هات داگ، ژامبون و بیکن وجود دارد. به محض ورود به سیستم شما، باعث تورم رگ‌های خونی شده و می‌تواند سردرد را شروع کند.

آسپارتام. مشخص نیست که این شیرین‌کنندهٔ مصنوعی که 150 برابر شیرین‌تر از قند است چگونه باعث سردرد می‌شود. تحقیقات بیشتری لازم است. هنوز هم ممکن است بخواهید میزان استفادهٔ خود را محدود کنید.

 

مراقب باشید چه‌چیزی می‌نوشید:

شاید شنیده باشید که شراب قرمز باعث ایجاد میگرن می‌شود، اما سایر نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو، شامپاین و مشروبات الکلی نیز می‌توانند باعث بروز سردردهای ضربان‌دار شوند. برخی از مواد موجود در الکل باعث می‌شود مواد شیمیایی و رگ‌های خونی مغز شما به روشی غیرمعمول عمل کنند. برای این اتفاق نیازی نیست که تمام شب را در یک بار بگذارنید. برای برخی از افراد، مقدار کمی الکل هم می‌تواند برای ایجاد سردرد کافی باشد.

کافئین می‌تواند باعث سردرد شود. اما عاقلانه نیست که مصرف نوشیدنی‌های مورد علاقهٔ خود را به صفر برسانید. این کار می‌تواند منجر به بروز سردرد به‌علت ترک آن‌ها شود. در عوض، ممکن است لازم باشد مصرف کافئین شما در روز بیش از 200 میلی‌گرم نشود. این حدود یک فنجان کوچک قهوه است. به یاد داشته باشید، فقط نوشیدنی‌های گرم و برخی نوشابه‌ها نیستند که کافئین دارند. شکلات هم مقداری از آن را دارد.

 

عادت‌های غذایی خود را بررسی کنید

فقط غذایی که می‌خورید باعث ایجاد میگرن نمی‌شود. عادت‌های غذایی شما نیز نقش دارد. در صورتی‌که موارد زیر وجود داشته باشد ممکن است دچار سردرد شوید:

  • به اندازهٔ کافی غذا نخوردن.
  • آب کافی ننوشیدن.
  • حذف وعده‌های غذایی.

 

چگونه میگرن را متوقف کنیم؟

غذای بهتری انتخاب کنید. تا می‌توانید غذاهای مفید و تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات بخورید. از مصرف غذاهای فرآوری‌ و بسته‌بندی شده خودداری کنید.

وعده‌های غذایی کوچک داشته باشید. به جای سه وعدهٔ غذایی حجیم در هر روز، پنج یا شش وعدهٔ غذایی کوچک را انتخاب کنید. به این ترتیب از سردرد ناشی از گرسنگی جلوگیری می‌کنید. همچنین کمتر احتمال دارد که مقدار زیادی از مادهٔ غذایی‌ای را که می‌تواند باعث ایجاد میگرن شود، بخورید.

مقدار زیادی آب بنوشید. برای هیدراته ماندن، حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

استرس را مدیریت کنید. احساس تنش و نگرانی ممکن است برای شروع ضربان سر شما کافی باشد. ورزش منظم می‌تواند به شما در مدیریت احساساتتان و همچنین حفظ وزن سالم کمک کند.

 

رژیم غذایی حذفی را چگونه انجام دهیم؟

اگر مشکوک‌اید که برخی از غذاها یا نوشیدنی‌ها میگرن شما را تحریک می‌کنند، یک رژیم غذایی حذفی می‌تواند به شما کمک کند. شما غذاها و نوشیدنی‌هایی را که ممکن است منجر به آغاز میگرن شوند قطع کرده و سپس آن‌ها را کم‌کم به رژیم خود برمی‌گردانید. اگر علائم میگرن شما بازگشت، ممکن است نشانهٔ آن باشد که به دلیل یک مادهٔ غذایی خاص است.

قبل از امتحان این روش با پزشک خود مشورت کنید. باید مطمئن شوید که این روش برای شما ایمن است.

 

آهسته پیش بروید

هر آنچه را که ممکن است باعث سردرد شود به یک‌باره قطع نکنید. در این صورت فهمیدن اینکه کدام یک روی شما تأثیرگذار است، دشوار خواهد بود. همچنین، محدود کردن غذا برای کودکان و زنان باردار ایدهٔ بدی است.

در عوض، هر بار یک محرک غذایی بالقوه را قطع کنید. احساس خود را در طی ماه آینده پیگیری کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا غذای مورد نظر مشکلی ایجاد می‌کند یا می‌توانید دوباره آن را بخورید.

 

یک دفترچه برای یادداشت غذاها داشته باشید

داشتن دفترچهٔ وقایع روزانه به شما کمک می‌کند رژیم خود را پیگیری کنید. اگر میگرن گرفتید، فقط به آنچه در آن روز خوردید نگاه نکنید. تا 3 روز قبل برگردید.

گاهی اوقات، مردم هوس غذاهایی می‌کنند که میگرن آن‌ها را تحریک می‌کند. اگر به یک مادهٔ غذایی یا نوشیدنی خاصی مشکوک‌اید، آن را حداقل برای مدت یک ماه از رژیم خود حذف کنید.

 

به داروهای خود فکر کنید

اگر علائم شما در طی این رژیم از بین نرود، ممکن است پزشک بخواهد تمام داروهای تجویزشده و بدون نسخه‌ای را که مصرف می‌کنید بررسی کند. برخی از داروهای رایج مانند مواردی که آکنه، آسم و بیماری‌های قلبی را درمان می‌کنند می‌توانند منجر به میگرن شوند. برخی از قرص‌های جلوگیری از بارداری و مکمل‌های کاهش وزن نیز همین‌طور.

تا زمانی‌که با پزشک خود مشورت نکردید، هیچ یک از دوزهای دارو را قطع نکنید و تغییر ندهید.

 

رژیم غذایی حذفی محفوظ از خطا و شکست نیست

از آنجاکه میگرن محرک‌های بسیاری دارد که غذا یا نوشیدنی نیستند، به‌خاطر داشته باشید که رعایت رژیم غذایی ممکن است برای شما کارآمد نباشد.

برای کارایی این رژیم، پیش رفتن با برنامه و تعهد داشتن به آن مهم است. غذاهای زیادی برای حذف کردن وجود دارد و برای شناخت آن‌ها باید متعهد باشید. اما اگر این روند را ادامه دهید، ممکن است به یک برنامهٔ عملی برای پیشگیری از سردرد میگرنی دست یابید.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟