زمان مطالعه: 3 دقیقه

علائم هشداردهنده میگرن

افرادی که مبتلا به میگرن هستند باید علائم این بیماری را به‌خوبی بشناسند، در این مقاله علائم هشداردهنده میگرن را به شما معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

 

پرودروم یا پیش‌سردرد

این حالت زمانی است که ممکن است علائم هشداردهندهٔ اولیهٔ میگرن را مشاهده کنید. این مورد در افراد متفاوت است و می‌تواند چند ساعت یا چند روز قبل از شروع کامل سردرد آغاز شود. احساس خود را قبل از هر میگرن یادداشت کنید تا دفعهٔ دیگر متوجه شوید.

 

علائم رایج

همهٔ افراد در حین آغاز میگرن (پرودروم) علائم یکسانی ندارند اما بعضی از علائم بیشتر از بقیه اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، ممکن است زیاد خمیازه بکشید یا نیاز باشد که بیشتر به سرویس بهداشتی مراجعه کنید. ممکن است دلتان بخواهد برخی غذاهای شیرین به‌خصوص شکلات را بیش از حد معمول میل کنید. اگر مقداری شکلات مصرف کردید و میگرن شما آغاز شد، شاید فکر کنید علتش خوردن شکلات است. اما ممکن است این فقط نشانه‌ای باشد که به شما هشدار می‌دهد میگرن در راه است.

 

خلق‌وخو

بعضی از افراد در روزها یا ساعات قبل از آغاز میگرن تحریک‌پذیر یا افسرده می‌شوند. در مقابل، برخی افراد ساعاتی قبل احساس خوشبختی شدید یا سرخوشی می‌کنند.

 

خواب

ممکن است قبل از میگرن احساس خستگی غیرمعمول داشته باشید. خواب زیاد یا کم می‌تواند به شروع میگرن کمک کند. توجه داشته باشید که خواب چگونه به علائم شما مربوط می‌شود. این می‌تواند به شما کمک کند تا از عوامل محرک خود دور شوید و احتمالاً از بروز میگرن جلوگیری کنید.

 

مشکلات شکم

پیش‌سردرد یا پرودروم گاهی اوقات بر سیستم گوارش شما تأثیر می‌گذارد. ممکن است در معدهٔ خود احساس مریضی کرده یا دچار یبوست یا اسهال شوید. پزشک یا داروساز می‌تواند به شما در درمان این موارد کمک کند، اما این احتمالاً از میگرن جلوگیری نمی‌کند.

 

حساسیت به نور یا صدا

این‌ها علائم رایج شروع میگرن بوده و اغلب در هنگام سردرد و بعد از آن نیز ادامه دارند. هنگامی‌که میگرن شما در حال بهبود است، نور شدید یا سروصدای بلند حتی می‌تواند باعث ایجاد میگرن دوم شود.

 

تغییرات در بینایی

یکی دیگر از علائم هشداردهنده میگرن تغییرات در بینایی است، هرچه به شروع میگرن نزدیک می‌شوید، ممکن است دید شما تار شود. همچنین ممکن است نقاط کور داشته باشید یا نورها یا اشکال چشمک‌زن ببینید. این مسائل می‌توانند به‌آرامی بدتر شوند، اما معمولاً بیش از یک ساعت طول نمی‌کشند.

 

 

چه کاری باید انجام دهید

مصرف مسکن

چه با نسخه باشند و چه بدون نسخه، ترفند این است که به محض مشاهدهٔ علائم گویا، داروی مسکن خود را مصرف کنید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، نتایج بهتری خواهید داشت. اما مصرف مقدار زیاد و در فواصل زمانی کم باعث بروز زخم معده می‌شود و همچنین ممکن است در صورت عادت به این داروها و عدم مصرف دچار علائم شوید.

 

کمی کافئین مصرف کنید

گاهی اوقات، کافئین می‌تواند به‌خودی‌خود جلوی دردهای میگرنی را در مراحل اولیه بگیرد. همچنین ممکن است به تقویت اثرات مسکن‌ها مانند آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن کمک کند. فقط زیاده‌روی نکنید. زیاده‌روی در مصرف کافئین هنگام تلاش برای بهبود سردرد ممکن است منجر به بروز سردردی دیگر شود.

 

مدیتیشن انجام دهید

معلمان و درمانگران می‌توانند به شما در شروع کار کمک کنند یا می‌توانید از کارهای ساده شروع کنید. هر روز 10 دقیقه به تنفس عمیق و آرام بپردازید درحالی‌که هر گروه از عضلات بدن خود را جداگانه شل و آرام می‌کنید. بعد از آن، چند دقیقه ساکت بنشینید و ذهن خود را پاک کنید. این‌کار می‌تواند در هر زمان مفید باشد، اما اگر علائم هشداردهندهٔ میگرن را مشاهده کردید انجام این‌کار بسیار مفید خواهد بود.

 

از مصرف مواد محرک غذایی خودداری کنید

موارد خاصی مانند پنیر کهنه، برخی میوه‌ها و مغزها، الکل، مواد تخمیرشده یا ترشی و مواد افزودنی مانند نیترات و MSG  می‌تواند در برخی افراد به میگرن منجر شود. اگر کارهای روزانهٔ خود را ثبت کرده و بررسی کنید که چه‌چیزی می‌خورید، ممکن است بتوانید بفهمید کدام یک از آن‌ها شما را آزار می‌دهد.

 

در اتاقی تاریک دراز بکشید

این مورد به دو شکل به شما کمک می‌کند. اول اینکه باعث آرامش شما می‌شود که بسیار خوب است به‌خصوص وقتی می‌خواهید از درد میگرن جلوگیری کنید. دوم اینکه شما را از نور شدید دور می‌کند، چون نور شدید می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

 

گرما یا سرما را امتحان کنید

کمپرس سرد روی گردن یا سر شما می‌تواند ناحیه را بی‌حس کرده و علائم درد را کاهش دهد. یک پد گرم‌کننده ممکن است عضلات متشنج را شل کند (حمام یا دوش آب گرم می‌تواند همان کار را انجام دهد). ممکن است سعی کنید هردوی این موارد را امتحان کنید و مدام بین این دو جابه‌جا شوید.

 

 

منبع:

 

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟