زمان مطالعه: 3 دقیقه

باورهای غلط و صحیح در مورد ایدز را بهتر بدانیم، آیا کسی که مبتلا به ایدز است می‌تواند بچه‌دار شود؟ یا اینکه آیا افراد آلوده زودتر از دنیا می‌روند؟ برای آشنایی با این باورها با ما همراه باشید:

داشتن اچ آی وی به معنای ابتلا به ایدز است

باور غلط: ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی (اچ آی وی) ویروسی است که سلول‌های ایمنی CD4 بدن را که به مبارزه با بیماری کمک می‌کنند، از بین می‌برد. با دارو‌های مناسب می‌توانید سال‌ها یا دهه‌ها با این ویروس زندگی کنید بدون اینکه اچ آی وی به ایدز پیشرفت کند. ایدز، سندرم نقص سیستم ایمنی اکتسابی، زمانی تشخیص داده می‌شود که شما اچ آی وی و نیز برخی عفونت‌های خاص را داشته باشید و یا میزان سلول‌های CD4 شما زیر 200 باشد.

 

ابتلا به اچ آی وی از طریق تماس دشوار است

حقیقت: اچ آی وی از طریق در آغوش گرفتنِ شخصِ آلوده، یا استفاده از حوله یا لیوان مشترک منتقل نمی‌شود. ابتلا به اچ آی وی از طریق خون بسیار نادر است. چراکه خون اهداشده بادقت مورد آزمایش قرار می‌گیرد. با این حال، این بیماری از طریق تماس جنسی محافظت‌نشده، استفاده از سرنگ و یا سوزن مشترک و یا وسایل غیراستریل در خالکوبی منتقل می‌شود.

 

شما فقط چند سال زنده می‌مانید

باور غلط: امروزه به دلیل دارو‌های اچ آی وی که در دسترس است، بسیاری از افراد می‌توانند ده‌ها سال با اچ آی وی زندگی کنند و طول عمر طبیعی یا تقریباً عادی داشته باشند. با مراجعهٔ منظم به پزشک، مصرف دارو‌ها و عمل کردن طبق راهنمایی و توصیهٔ پزشک می‌توانید از پیشرفت اچ آی وی به ایدز جلوگیری کنید.

 

شما می‌توانید از روی علائمی که دارید متوجه ابتلا به اچ آی وی شوید

باور غلط: برخی افراد تا سال‌ها پس از آلوده‌شدن، علائمی از خود نشان نمی‌دهند. با این حال، بسیاری از آن‌ها ممکن است در طی 10 روز تا چند هفته پس از آلوده‌شدن، برخی علائم را داشته باشند. این علائم اولیه، مشابه علائم آنفلوآنزا یا مونونوکلئوز است و ممکن است شامل تب، تورم غدد لنفاوی، گلودرد، بثورات و درد عضلانی باشد. این علائم معمولاً پس از چند هفته از بین رفته و ممکن است فرد تا چندین سال بعد علائمی نداشته باشد. تنها راه تشخیص اچ آی وی، انجام آزمایش است.

 

اچ آی وی قابل درمان است

باور غلط: در حال حاضر هیچ درمانی برای اچ آی وی وجود ندارد، اما دارودرمانی می‌تواند سطح ویروس را کنترل کرده و به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کند. برخی از دارو‌ها با پروتئین‌های اچ آی وی تداخل ایجاد می‌کنند، برخی دیگر از ورود ویروس یا وارد کردن مواد ژنتیکی آن به سلول‌های ایمنی بدن جلوگیری می‌کنند. تمام افراد آلوده به اچ آی وی باید دارودرمانی را شروع نمایند. به این دارو‌ها، درمان ضدویروسی گفته می‌شود. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که کدام ترکیب دارویی برای شما مناسب است.

 

در صورتی‌که هر دو نفر مبتلا به اچ آی وی باشند، رابطهٔ جنسی ایمن و بی‌خطر است

باور غلط: فقط به این دلیل که شما و همسرتان هر دو مبتلا به اچ آی وی هستید، به این معنی نیست که هنگام داشتن رابطهٔ جنسی، محافظت را فراموش کنید. استفاده از کاندوم و یا وسیلهٔ محافظتی دیگر می‌تواند شما را در برابر سایر بیماری‌های مقاربتی و سایر گونه‌های اچ آی وی که ممکن است در برابر دارو‌های ضد اچ آی وی مقاوم باشند، محافظت نماید. حتی اگر تحت درمان هستید و حال عمومی شما خوب است، باز هم می‌توانید دیگران را آلوده نمایید.

 

اگر اچ آی وی مثبت هستید، می‌توانید یک کودک سالم داشته باشید

حقیقت: مادران آلوده می‌توانند اچ آی وی را در دوران بارداری یا زایمان به نوزادان منتقل کنند. اما می‌توانید با مشورت با پزشک و دریافت مراقبت و دارو‌های مناسب، خطر انتقال را کاهش دهید. زنان باردارِ مبتلا به اچ آی وی می‌توانند برای درمان عفونت خود و محافظت از نوزادانتان در برابر ویروس از داروهای خاصی استفاده نمایند.

 

نمی‌توان از سایر عفونت‌های مرتبط با اچ آی وی جلوگیری کرد

باور غلط: افراد مبتلا به اچ آی وی می‌توانند به عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه، سل، کاندیدیازیس، ویروس سیتومگالو توکسوپلاسموز مبتلا شوند. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا، مصرف دارو‌های اچ آی وی است. افراد مبتلا به عفونت پیشرفتهٔ اچ آی وی (ایدز) علاوه بر درمان ضدویروسی، می‌توانند با دارو‌های خاص از برخی از این عفونت‌ها جلوگیری کنند. با اجتناب از مصرف گوشت خام، تماس با توالت گربه و آب آلوده، از تماس با میکروب‌ها و ویروس‌ها جلوگیری کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟