زمان مطالعه: 4 دقیقه

افرادی که به میگرن مبتلا هستند مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگری هم هستند، بیماری‌هایی که افراد مبتلا به میگرن مستعد آن هستند؟ را بهتر بشناسیم. با ما همراه باشید:

 

سکتهٔ مغزی

زنانی که دچار میگرن با هاله می‌شوند، بیشتر دچار سکتهٔ مغزی می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که ارتباط بخشی از مغز به‌طور ناگهانی از منبع خون قطع می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد اگر سیگار می‌کشید، فشار خون بالا دارید یا قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید، احتمال سکتهٔ مغزی در شما بیشتر می‌شود.

 

بیماری‌های قلبی

اگر میگرن دارید، احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی مانند درد قفسهٔ سینه به نام آنژین یا حملهٔ قلبی بیشتر است. اما موارد زیادی وجود دارد از جمله رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب راحت، که می‌توانید برای کاهش احتمال ابتلا انجام دهید.

 

فشار خون بالا

برخی مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است احتمال ابتلا به فشارخون در افراد مبتلا به میگرن بیشتر باشد. اما این تحقیق بیشتر در مورد زنان سفیدپوست بوده است، بنابراین لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا بررسی شود آیا این مورد برای دیگر افراد نیز صادق است یا خیر.

 

ناهنجاری‌های قلبی

افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند، به‌خصوص اگر هاله‌ یا آئورا داشته باشند، بیشتر احتمال دارد که قلبشان از نظر ساختاری دچار مشکل ‌شود. به طور خاص مشکلی با نام بازماندن مجرای بین دهلیزی (PFO) وجود دارد که سوراخی کوچک بین حفرهٔ فوقانی سمت راست و چپ قلب است. حدود یک‌سوم افرادی که به میگرن مبتلا هستند، دچار این ناهنجاری نیز می‌شوند. این رقم در افرادی که مبتلا به میگرن همراه با هاله هستند، دو برابر بیشتر است.

 

صرع

در صورت ابتلا به میگرن، به احتمال زیاد دچار صرع هم می‌شوید که باعث تشنج می‌شود و یا بالعکس. به نظر می‌رسد که هر دوی این بیماری‌ها به دلیل مشکلی مشابه ایجاد می‌شوند: سلول‌هایی در مغز که نورون نامیده می‌شوند و حساسیت غیرمعمول دارند، و هر دو اختلال ممکن است به دلیل ژن‌هایی باشد که از والدین دریافت شده است. پزشکان از برخی دارو‌های مشابه مانند دیوالپروکس سدیم و توپیرامات برای درمان آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

بی‌خوابی

مشکلات خواب، از جمله بی‌خوابی، در افرادی که به میگرن مبتلا هستند، شایع است. همچنین می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود که با میگرن ارتباط دارد. عادت‌های خواب نامنظم نیز یکی از عوامل اصلی ایجاد سردرد‌های میگرنی است. می‌توانید با انجام کار‌های زیر خواب بهتری داشته باشید: سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و از مصرف الکل و کافئین در اواخر روز خودداری کنید.

 

اضطراب و افسردگی

حدود 25% از افراد مبتلا به میگرن، افسردگی دارند و تا 50% نیز اضطراب دارند. اگر میگرن مکرر باشد، یعنی ۱۵ روز از ماه سردرد داشته باشید، این بیماری‌ها معمول‌تر است. ارتباط بین آن‌ها مشخص نیست، اما ممکن است ارتباطی با نحوهٔ ارسال سیگنال‌ها توسط مغز از یک نورون به نورون دیگر با کمک یک مادهٔ شیمیایی به نام سروتونین داشته باشد.

 

‌آزار و اذیت و سوءاستفاده در دوران کودکی

اگر در کودکی دچار سوءاستفادهٔ جنسی و یا عاطفی شده باشید، ممکن است زودتر دچار میگرن شوید و بیشتر احتمال دارد که به مشکلی طولانی‌مدت تبدیل ‌شود. دلیل آن روشن نیست، اما پزشکان می‌دانند که استرس زودهنگام می‌تواند ساختار مغز، هورمون‌ها یا سیستم عصبی را تغییر داده و حتی ژن‌های خاصی را فعال نماید. با یک مشاور ارائه‌دهندهٔ مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی در مورد سوءاستفاده‌های کنونی و یا قبلی صحبت نمایید.

 

وز وز گوش

این وضعیتی است که به نظر می‌رسد انگار در گوش شما صدای زنگ، خش‌خش یا هیس‌هیس وجود دارد. برای بعضی از افراد این مشکل ممکن است فقط در صورت ابتلا به میگرن تشدید شود. مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد، اما ممکن است نورون‌ها در هنگام حمله، سیگنال‌های غیرطبیعی ارسال کنند.

 

سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر

افرادی که علائم سندرم رودهٔ تحریک‌پذیر مانند درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست دارند، بیشتر در معرض میگرن هستند. تحقیقات جدید این ارتباط را به برخی از ژن‌های مشابه پیوند می‌دهد.

 

فیبرومیالژیا

هنگامی‌که این بیماری را دارید، ممکن است در سراسر بدن درد، اضطراب و افسردگی داشته و نسبت به نور، صدا و حتی فشار در نقاط حساس خاص، بیش از حد حساس باشید. همچنین ممکن است احتمال ابتلا به میگرن در شما بیشتر باشد. پیشگیری از میگرن با درمان نیز می‌تواند به جلوگیری از فیبرومیالژیا کمک کند. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه‌های درمانی مشورت نمایید.

 

PTSD یا اختلال استرس بعد از سانحه

این واژه مخفف اختلال استرس بعد از سانحه است. این حالت پاسخی به یک واقعهٔ آسیب‌زا مانند سوءاستفاده یا تصادف رانندگی بد است. وقتی به این حالت دچار هستید، سانحه و احساسات شدید ناشی از آن را در ذهن مرور می‌کنید. در صورت بروز این مشکل به احتمال زیاد به میگرن مبتلا می‌شوید. در افرادی که هر دوی این بیماری‌ها را دارند، تقریباً 70% از آن‌ها علائم PTSD را قبل از سردرد نشان می‌دهند. پزشک ممکن است بتواند با درمان و دارو به شما در مدیریت علائم کمک کند.

 

قند خون پایین

وقتی سطح خون شما خیلی پایین باشد، مشکلی به نام افت قند خون دارید که می‌تواند باعث میگرن در برخی افراد شود. اما سردرد ناشی از روزه‌داری همیشه به دلیل پایین آمدن قند خون نیست. این درد ممکن است به دلایل زیادی مانند به اندازهٔ کافی آب نخوردن، کافئین کمتری نسبت به قبل خوردن و یا آزاد شدن هورمون استرس در بدن به علت غذای کافی نخوردن، اتفاق بیفتد.

 


منبع:

بیماری‌هایی که افراد مبتلا به میگرن مستعد آن هستند؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟