زمان مطالعه: 4 دقیقه

موانع رابطهٔ جنسی

یکی از مشکلات عمده در زندگی زناشویی کاهش میل جنسی است. چه مواردی باعث کاهش میل جنسی می‌شود؟ برای دریافت پاسخ این سؤال با ما همراه باشید.

 

استرس

برخی افراد هنگام استرس بسیاری از کار‌ها را به‌خوبی انجام می‌دهند. احساس نیاز به سکس و داشتن تمایلات جنسی معمولاً جزء این موارد نیستند. استرس در محل کار، خانه یا روابط ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد. یادگیری نحوهٔ ادارهٔ استرس به روشی سالم واقعاً مفید است. برای کنترل و مدیریت استرس، خود فرد می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد و یک مشاور و یا پزشک نیز می‌تواند کمک کند.

 

مشکلات شریک جنسی

مشکل داشتن با شریک زندگی از مهم‌ترین عواملِ از بین برندهٔ میل جنسی است. از نظر زنان، احساس نزدیکی و صمیمیت بخشی مهم از میل جنسی است. بسیار توصیه می‌شود که مراقب عواقب دعوا، ارتباط ضعیف، احساس خیانت و یا سایر مشکلات عدم اعتماد باشید. اگر در اثر داشتن هر یک از این مشکلات، برگشتن به مسیر سابق و صمیمیت قبلی مشکل است، با یک مشاور و یا زوج‌درمانگر مشورت نمایید.

 

الکل

نوشیدنی‌های الکلی ممکن است باعث شود تا حدی در رابطهٔ جنسی صریح‌تر و آزادتر باشید. اما مصرف الکل می‌تواند میل جنسی شما را سرکوب نماید. مست بودن همچنین می‌تواند باعث دلسرد شدن شریک شما شود. اگر برای کاهش میزان نوشیدن الکل مشکل دارید، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

 

خواب خیلی کم

اگر میل جنسی شما کاهش پیدا کرده است، ممکن است علت آن نبود خواب کافی باشد. آیا خیلی دیر به رخت‌خواب می‌روید و یا خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید؟ آیا مشکلی در خواب مانند آپنه خواب دارید؟ هر چیزی که باعث اختلال در استراحت شب‌هنگام شود، می‌تواند رابطهٔ جنسی را به هم بزند. خستگی، احساسات و میل جنسی را از بین می‌برد. روی عادت‌های خواب خود کار کنید و اگر نیاز بود، می‌توانید از پزشک و یا مشاور کمک بگیرید.

 

بچه‌دار شدن

شما به محض بچه‌دار شدن میل جنسی خود را از دست نمی‌دهید. اما مقداری از وقت خود را برای نزدیک و در کنار بچه‌ها بودن صرف می‌کنید و ممکن است از صرف وقت برای شریک زندگی خود غافل شوید. برای حل این مشکل می‌توانید یک پرستار کودک به‌صورت نیمه‌وقت استخدام کنید تا بتوانید وظایف همسری و والد بودن را در کنار هم انجام دهید. می‌توانید زمانی‌که نوزاد شما خواب است رابطهٔ جنسی را امتحان کنید.

 

دارو‌ها

برخی دارو‌‌ها می‌توانند میل جنسی را کاهش دهند. این موارد شامل برخی از این نوع دارو‌ها هستند:

  • دارو‌های ضد افسردگی
  • دارو‌های فشارخون
  • قرص‌های جلوگیری از بارداری (برخی مطالعات وجود ارتباط میان مصرف دارو‌های ضدبارداری و کاهش میل جنسی را تأیید و برخی رد کرده‌اند)
  • شیمی‌درمانی
  • دارو‌های ضد HIV
  • فیناستراید

تغییر دارو و یا دوز آن ممکن است به بهبود میل جنسی کمک کند. در این مورد با پزشک خود مشورت کرده و هرگز مصرف دارو را خودسرانه قطع نکرده و یا تغییر ندهید. اگر بلافاصله با مصرف دارویی میل جنسی شما تغییر کرد، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

تصورات منفی دربارهٔ بدن خود

زمانی‌که بدن و ظاهر خود را دوست داشته باشید، احساس جذاب بودن و تمایل به رابطهٔ جنسی راحت‌تر است. روی پذیرش بدن خود کار کنید، حتی اگر نیاز است برای رسیدن به فرم دلخواه تلاش نمایید. داشتن احساس خوب در مورد خود و بدنتان می‌تواند تأثیر بسزایی بر روحیهٔ شما داشته باشد. اگر همسر شما از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است، به او اطمینان دهید که جذاب است.

 

چاقی

اضافه وزن داشتن و چاقی اغلب باعث کاهش میل جنسی می‌شود. ممکن است به این علت باشد که از رابطهٔ جنسی لذت نمی‌برید، نمی‌توانید عملکردی را که انتظار داشتید برآورده نمایید و یا اینکه اعتماد به نفس پایین باعث عقب راندن شما می‌شود. بر روی احساسی که از خود دارید، کار کنید. مشورت با یک مشاور نیز می‌تواند تفاوت زیادی در این زمینه ایجاد نماید.

 

مشکلات نعوظ

مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) اغلب نگران نحوهٔ عملکرد جنسی و توانایی خود هستند و این نگرانی می‌تواند تمایل آن‌ها به داشتن رابطه را تحت تأثیر قرار دهد. اختلال نعوظ می‌تواند درمان شود و زوجین نیز می‌توانند تلاش کنند تا این مشکل بر روابط آن‌ها تأثیر نگذارد.

 

سطح پایین هورمون تستوسترون

هورمون “T”، تستوسترون، باعث افزایش میل جنسی می‌شود. با افزایش سن، ممکن است سطح این هورمون کمی پایین بیاید، اما این مورد در تمامی افراد صادق نیست و ممکن است در برخی افراد رخ ندهد. بسیاری از موارد دیگر، از روابط گرفته تا وزن، بر میل جنسی و میزان سطح تستوسترون مرد تأثیر می‌گذارند. بنابراین یک توصیه و یا درمان را نمی‌توان برای تمامی مردان به کار برد.

 

افسردگی

افسردگی می‌تواند لذت انجام بسیاری از امور از جمله رابطهٔ جنسی را کم کرده و یا به‌کل از بین ببرد. این یکی از چندین دلایلی است که نشان می‌دهد برای درمان افسردگی می‌بایست اقدام کرد و کمک گرفت. اگر درمان افسردگی شما شامل مصرف دارو می‌شود، و در حال حاضر، میزان میل جنسی شما کم است، این مورد را با پزشک خود مطرح نمایید. چرا که برخی دارو‌های درمان افسردگی، میل جنسی را کاهش می‌دهند.

 

یائسگی

برای بسیاری از زنان میل جنسی در دوران یائسگی کاهش می‌یابد. این مورد تا حدی به علت پدیدار شدن علائمی مانند خشکی واژن و درد هنگام برقراری رابطهٔ جنسی است. اما افراد متفاوت هستند و داشتن یک رابطهٔ جنسی عالی پس از یائسگی با تمایل به نگهداری رابطه، داشتن عزت نفس و سلامت کلی، امکان‌پذیر است.

 

نبود حس نزدیکی و صمیمیت

رابطهٔ جنسی بدون داشتن احساس نزدیکی می‌تواند میل جنسی را کاهش داده و از بین ببرد. صمیمیت چیزی فراتر از رابطهٔ جنسی است. اگر زندگی جنسی پویا و خوبی ندارید، سعی کنید برای انجام فعالیت‌های غیرجنسیِ دو نفره وقت بیشتری را با شریک زندگی خود بگذرانید. صحبت کنید، همدیگر را در آغوش بگیرید و ماساژ دهید. راه‌هایی برای ابراز عشق بدون داشتن رابطهٔ جنسی پیدا کنید. صمیمیت و نزدیک شدن می‌تواند میل جنسی شما را بهبود بخشد.

 


منبع:

چه مواردی باعث کاهش میل جنسی می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟