زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مشکلات بزرگ در بین زوجین، بروز مشکلات جنسی است، اختلال نعوظ چیست ؟ اختلال نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود یکی از همین مشکلات شایع در بین زوجین است.

مشکلات جنسی در مردان

مشکل یا اختلال جنسی به مشکلی در هر مرحله از چرخهٔ پاسخ جنسی گفته می‌شود که مانع از رضایت زن و یا شوهر از رابطه می‌شود. چرخهٔ پاسخ جنسی شامل چهار مرحلهٔ برانگیختگی و هیجان، ثبات یا پلاتو، ارگاسم و فرونشینی است.

درحالی‌که تحقیقات نشان می‌دهد اختلال عملکرد جنسی در بین 43% از زنان و 31% از مردان شایع است، این موضوعی است که بسیاری از مردم برای صحبت دربارهٔ آن مردد هستند. خوشبختانه، بیشتر موارد اختلال عملکرد جنسی قابل درمان است، بنابراین مهم است که نگرانی‌های خود را با همسر و پزشک خود در میان بگذارید.

 

چه عواملی باعث مشکلات جنسی در مردان می‌شود؟

اختلال عملکرد جنسی در مردان می‌تواند در اثر مشکلی جسمی و یا روانی باشد.

دلایل جسمی:

بسیاری از شرایط جسمی و مشکلات پزشکی می‌توانند باعث اختلال عملکرد جنسی شوند. این بیماری‌ها شامل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی (عروق خونی)، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد و اعتیاد به الکل و مواد مخدر است. علاوه بر این، عوارض جانبی برخی دارو‌ها مانند دارو‌های ضدافسردگی نیز می‌تواند بر میل و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.

دلایل روان‌شناختی:

این موارد شامل استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی یا رابطه‌ای، افسردگی، احساس گناه و اثرات ضربه و شوک جنسی در گذشته است.

 

چه کسی تحت تأثیر مشکلات جنسی قرار دارد؟

زنان و مردان هر دو تحت تأثیر مشکلات جنسی قرار دارند. مشکلات جنسی در بزرگسالان در هر سنی رخ می‌دهد. در میان افرادی که معمولاً به این مشکلات مبتلا می‌شوند، افراد سالمند هستند که ممکن است این مشکلات به کاهش سلامت بدن به‌علت افزایش سن در آن‌ها مربوط باشد.

 

مشکلات جنسی چگونه بر مردان تأثیر می‌گذارد؟

شایع‌ترین مشکلات جنسی در مردان اختلالات انزال، اختلال در نعوظ و میل جنسی مهارشده است.

 

اختلالات انزال چیست؟

انواع مختلفی از اختلالات انزال در مردان وجود دارد، از جمله:

زودانزالی:

این مورد به انزالی گفته می‌شود که قبل یا کمی پس از نفوذ و دخول رخ می‌دهد.

دیرانزالی یا انزال مهارشده:

این مورد زمانی است که انزال به‌آرامی و کندی اتفاق می‌افتد.

انزال رتروگراد یا معکوس:

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام ارگاسم، مایع منی به جای اینکه از طریق مجاری ادرار و از انتهای آلت تناسلی بیرون آید، به داخل مثانه بازگردد.

 

در برخی موارد، انزال زودرس و مهارشده به‌علت عوامل روانی از جمله زمینه‌های مذهبی شدید، که باعث می‌شود فرد رابطهٔ جنسی را گناه‌‌آلود ببیند، عدم جذابیت برای شریک جنسی و حوادث و سوابق آسیب‌زای گذشته، پیش می‌آید. انزال زودرس یا زودانزالی، رایج‌ترین شکل اختلال عملکرد جنسی در مردان، اغلب به دلیل عصبی بودن و اضطراب نسبت به عملکرد خود در حین رابطهٔ جنسی است. دارو‌های خاص، از جمله برخی از دارو‌های ضدافسردگی، و آسیب عصبی به نخاع و کمر ممکن است بر انزال تأثیر بگذارند.

انزال رتروگراد در مردان مبتلا به دیابت که از نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) رنج می‌برند، شایع است. این به دلیل مشکلات اعصاب مثانه و گردن مثانه است که اجازه می‌دهد مایع منی به عقب جریان داشته باشد. در سایر مردان، انزال رتروگراد پس از عمل روی گردن مثانه یا پروستات، یا بعد از برخی اعمال جراحی شکمی اتفاق می‌افتد. علاوه ‌بر این، برخی از دارو‌ها به‌ویژه دارو‌هایی که برای درمان اختلالات خلقی و رفتاری استفاه می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد مشکلات انزال شوند.

 

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به عنوان ناتوانی در رسیدن و یا حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت تعریف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دلایل اختلال نعوظ شامل بیماری‌های مؤثر بر جریان خون مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین)، اختلالات عصبی، عوامل روانشناختی، مانند استرس، افسردگی و اضطراب عملکرد (عصبی  و مضطرب بودن در مورد عملکرد خود در رابطه) و آسیب به آلت تناسلی مرد است. بیماری مزمن، مصرف داروهای خاص و بیماری به نام پیرونی (بافت اسکار و زخم در آلت تناسلی مرد) نیز می‌تواند باعث اختلال در نعوظ شود.

 

میل جنسی مهارشده چیست؟

میل مهارشده یا از دست دادن میل جنسی، به کاهش میل به فعالیت جنسی یا کاهش علاقه به انجام آن اشاره دارد. کاهش میل جنسی می‌تواند از عوامل جسمی یا روانی ناشی شود که با مقادیر کم هورمون تستوسترون همراه است. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات روانی، مانند اضطراب و افسردگی ایجاد شود. بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا و برخی دارو‌ها از جمله برخی از دارو‌های ضدافسردگی و مشکلات رابطه نیز می‌تواند علت ایجاد آن باشد.

 

چگونه مشکلات جنسی مردان تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص مشکل جنسی مرد، پزشک احتمالاً با شرح حال کامل علائم و معاینهٔ فیزیکی شروع می‌کند. آن‌ها ممکن است برای رد کردن هرگونه مشکل پزشکی که ممکن است در اختلال عملکرد مؤثر باشد، آزمایش‌های بیشتری را تجویز نمایند. پزشک ممکن است شما را به سایر متخصصان از جمله متخصص اورولوژی (متخصصان دستگاه ادراری و سیستم تولید مثل مردان)، درمانگر رابطهٔ جنسی و سایر مشاوران ارجاع دهد.

 

درمان اختلال عملکرد جنسی مردان چگونه است؟

بسیاری از موارد اختلال عملکرد جنسی با درمان مشکلات زمینه‌ای جسمی یا روانی قابل اصلاح است. استراتژی‌های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان پزشکی:

این مورد شامل درمان هر مشکل جسمی‌ای است که ممکن است در اختلال عملکرد جنسی مرد نقش داشته باشد.

دارو‌ها:

دارو‌هایی مانند سیالیس، لویترا، استاکسین، استندرا یا ویاگرا با افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد، به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک می‌کنند. پرومسنت نوعی دارو است که برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شود. اسپری موضعی به آلت تناسلی زده می‌شود که حاوی لیدوکائین است و باعث کاهش حساسیت و کنترل بیشتر انزال می‌شود.

هورمون‌ها:

مردانی که سطح تستوسترون کمی دارند، ممکن است درمان جایگزینی تستوسترون برایشان مفید باشد.

درمان روان‌شناختی:

درمان با کمک مشاور آموزش‌دیده می‌تواند به فرد کمک کند احساس اضطراب، ترس یا احساس گناه را که ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد، برطرف نماید.

کمک‌های مکانیکی:

کمک‌هایی مانند دستگاه‌های خلا (وکیوم) و کاشت (ایمپلنت) آلت تناسلی ممکن است به مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کند.

آموزش و ارتباطات:

آموزش در مورد رابطهٔ جنسی و رفتار‌های جنسی ممکن است به مردان کمک کند تا بر اضطراب خود در مورد عملکرد جنسی غلبه کنند. گفت‌وگوی آزاد با همسرتان در مورد نیاز‌ها و نگرانی‌های شما می‌تواند به شما کمک کند تا بسیاری از موانع زندگی سالم جنسی را پشت سر بگذارید.

 

آیا مشکلات جنسی قابل درمان است؟

موفقیت در درمان اختلال عملکرد جنسی به علت ایجاد آن بستگی دارد. موفقیتِ درمان در مواردی که مربوط به وضعیت جسمی قابل درمان یا برگشت‌پذیری است، بیشتر است. اختلال خفیف که به استرس، ترس یا اضطراب مربوط می‌شود، اغلب می‌تواند با مشاوره، آموزش و بهبود ارتباطات بین شرکای جنسی و یا زوجین با موفقیت درمان شود.

 

پیشگیری از مشکلات جنسی امکان‌پذیر است؟

در حالی‌که نمی‌توان از مشکلات جنسی پیشگیری کرد، اما مقابله با دلایل اساسیِ ایجادِ اختلال عملکرد، می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام بروز مشکل، مسئله را بهتر درک نموده و با آن کنار بیایید. برخی موارد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ عملکرد خوب جنسی انجام دهید:

  • برای هرگونه شرایط پزشکی – بهداشتی، برنامهٔ درمانی تجویزی از طرف پزشک خود را دنبال نمایید.
  • مصرف الکل را محدود نمایید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • با هرگونه مسائل عاطفی یا روانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب کنار بیایید و در صورت لزوم درمان شوید.
  • ارتباط با شریک زندگی خود را افزایش دهید.

 

چه زمانی می‌بایست برای اختلال عملکرد جنسی با پزشک مشورت نمود؟

بسیاری از مردان هر از گاهی با مشکل در عملکرد جنسی مواجه می‌شوند. با این حال، وقتی مشکلات تداوم یابند، می‌توانند باعث ناراحتی و پریشانی زوجین شده و تأثیر منفی بر روابط آن‌ها داشته باشند. اگر به‌طور مداوم با مشکلات جنسی روبه‌رو هستید، برای ارزیابی و درمان به پزشک خود مراجعه نمایید.

 


منبع:

اختلال نعوظ چیست اختلال نعوظ چیست اختلال نعوظ چیست اختلال نعوظ چیست

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟