زمان مطالعه: 3 دقیقه

نکاتی درباره واکسن کرونا

بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره واکسن کرونا توسط چند شرکت ساخته شد اما مهم‌ترین سؤال این است که ایمنی واکسن کرونا چه‌مدت طول می‌کشد؟ برای پاسخ به این سؤال همراه ما باشید.

 

در صورت تزریق واکسن کرونا آیا لازم است ماسک بزنم؟

بله. در زمان همه‌گیری کرونا، هنگام خروج از منزل و تماس با دیگران (برای نمونه هنگام حضور در مراکز درمانی و تزریق هرگونه واکسن مانند واکسن کووید ۱۹) لازم است ماسک زده و دهان و بینی خود را بپوشانید. کسانی‌که مشکل تنفسی داشته یا بدون کمک دیگران نمی‌توانند ماسک خود را بردارند، نباید ماسک بزنند.

 

در صورتی که دو دوز واکسن را دریافت کنم آیا هنوز لازم است ماسک زده و فاصلهٔ اجتماعی را رعایت کنم؟

بله. در حالی‌که کارشناسان در حال کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ ایمنی واکسن کووید ۱۹ در شرایط واقعی‌اند، مهم است که همهٔ افراد برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا از تمام ابزارهای موجود و در دسترس مانند پوشاندن دهان و بینی با ماسک، شستن مکرر دست‌ها و رعایت فاصلهٔ اجتماعی کمک بگیرند. بهترین کاری که می‌توانید برای محافظت از خود و دیگران و جلوگیری از ابتلا به کرونا و انتشار آن انجام دهید، واکسیناسیون کووید ۱۹ و پیروی از توصیه‌های بهداشتی است.

قبل از تصمیم‌گیری برای تغییر توصیه‌های بهداشتی و اقداماتی که همه باید برای کاهش سرعت انتشار ویروس عامل کووید ۱۹ انجام دهند، متخصصان باید دربارهٔ ایمنی واکسن کووید ۱۹ بیشتر بدانند. عوامل دیگر، از جمله تعداد افرادی که واکسینه می‌شوند و میزان و نحوهٔ شیوع ویروس در جوامع نیز بر این تصمیم تأثیر می‌گذارند.

 

بعد از واکسیناسون، چه‌زمانی می‌توانم ماسک نزنم و ارتباط نزدیک با دیگران داشته باشم؟

در حال حاضر اطلاعات كافی در مورد اینکه چه‌زمانی می‌توانید ماسک نزده و با دیگران تماس نزدیک داشته باشید، وجود ندارد. متخصصان باید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، دربارهٔ ایمنی و محافظت واکسن کووید ۱۹ اطلاعات بیشتری کسب نمایند. عوامل دیگر، از جمله تعداد افرادی که واکسینه می‌شوند و میزان و نحوهٔ شیوع ویروس در جوامع نیز بر این تصمیم تأثیر می‌گذارند.

 

ایمنی واکسن چه‌مدت طول می‌کشد؟

ما نمی‌دانیم که بعد از واکسیناسیون، ایمنی چه‌مدت طول می‌کشد، اما اندازه‌گیری ایمنی طولانی‌مدت (حداقل دو سال) در آزمایش‌های فاز 3 و در گروه‌های دیگر که برای واکسیناسیون زودهنگام اولویت‌بندی شده‌اند، بسیار مهم است. ما هنوز در مورد مدت زمان ایمنی پس از ابتلا به کرونا در حال آموختنیم و خیلی زود است که بگوییم این محافظت چه‌مدت ادامه خواهد داشت. قبلا مواردی وجود داشته است که افراد دو بار آلوده شده‌اند اما در بیشتر موارد بیماری دوم خفیف یا بدون علائم بوده است.

روش‌هایی وجود دارد که به‌طور بالقوه باعث می‌شود ایمنی در پی واکسیناسیون دوام بیشتری نسبت به ایمنی طبیعی داشته باشد، مانند استفاده از داروهای کمکی، ماده‌ای در برخی واکسن‌ها که کمک می‌کند تا پاسخ ایمنی بیشتری ایجاد شود یا با دوزهای تقویت‌کنندهٔ واکسن. این استراتژی‌های تقویت واکسن‌ها ممکن است به‌ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر مهم باشد. مانند افراد مسن و کسانی‌که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در معرض خطر جدی کووید ۱۹ هستند، اما احتمال ایجاد پاسخ ایمنیِ محافظتی نسبت به واکسن در آن‌ها کمتر است.

 

آیا ایمنی بعد از ابتلا به کرونا طولانی‌تر از ایمنی واکسن است؟

ایمنی به‌دست‌آمده بعد از ابتلا به کووید ۱۹ (به نام مصونیت طبیعی) بسته به بیماری متفاوت است و از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. از آنجا که این ویروس جدید است، نمی‌دانیم که این مصونیت طبیعی تا چه‌مدت باقی می‌ماند. به نظر می‌رسد برخی شواهد اولیه – بر اساس برخی افراد – نشان می‌دهد که مدت زمان ایمنی طبیعی ممکن است خیلی طولانی نباشد.

در مورد واکسیناسیون، تا زمانی‌که واکسن در دسترس نبوده و اطلاعات بیشتری در مورد اثربخشی آن نداشته باشیم، نمی‌دانیم که مصونیت تا چه‌مدت دوام دارد.

مصونیت طبیعی و ایمنی ناشی از واکسن جنبه‌های مهمی از کووید ۱۹ است که کارشناسان سعی می‌کنند در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند و با در دسترس قرار گرفتن شواهد جدید، اطلاعات به‌روز می‌شوند.

 

برای ایمنی جمعی، چند درصد از افراد باید واکسینه شوند؟

متخصصان نمی‌دانند برای دستیابی به ایمنی جمعی نسبت به کووید ۱۹، چند درصد از افراد باید واکسینه شوند. اصطلاح ایمنی جمعی زمانی به کار گرفته می‌شود که میزان کافی‌ای از افراد ایمنی داشته باشند (یا از عفونت قبلی یا واکسیناسیون) و ویروس یا باکتری دیگر قادر نباشد گسترش یابد و باعث بیماری شود. در نتیجه، همه در جامعه محافظت می‌شوند، حتی اگر برخی از افراد، ایمنی نداشته باشند. میزان درصد افرادی که نیاز است ایمنی داشته باشند تا ایمنی جمعی حاصل شود، به بیماری بستگی دارد.

 

 

منبع:

ایمنی واکسن کرونا چه‌مدت طول می‌کشد؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟