زمان مطالعه: 6 دقیقه

سعی داریم در این مقاله سوالات متداول در مورد سلامت جنسی از جمله بارداری در دوران شیردهی ، در صورت فراموش کردن قرص ضدبارداری چه کنیم؟ و … را پاسخ دادیم. با ما همراه باشید

آیا مردان یائسه می‌شوند؟

بله، یک مرد نیز یائسه می‌شود، اما تا حدی متفاوت از زنان است. یائسگی اصطلاحی است که برای توصیف پایان باروری زن استفاده می‌شود. در لغت به معنای پایان قاعدگی است. یائسگی زنان با تغییر در تولید هورمون مشخص می‌شود. بیضه‌های مردان، برخلاف تخمدان‌های زن، توانایی ساخت هورمون را از دست نمی‌دهند. یک مرد سالم ممکن است بتواند تا سن 80 سالگی و یا بیشتر، توان تولید اسپرم و تولید مثل را داشته باشد.

از طرف دیگر، تغییرات ظریف در عملکرد بیضه‌ها ممکن است از 45 تا 50 سالگی و تغییرات چشمگیرتر بعد از 70 سالگی رخ دهد. از آنجا که مردان دورهٔ یائسگی مردانه را نمی‌گذرانند، برخی پزشکان از آن به عنوان کمبود آندروژن (تستوسترون) در افراد مسن (ADAM) نام می‌برند. مردان معمولاً به دلیل افزایش سن دچار کاهش تولید تستوسترون می‌شوند، که ممکن است به برخی بیماری‌ها مانند دیابت مربوط باشد.

اینکه آیا کاهش عملکرد بیضه‌ها به علائمی مانند خستگی، ضعف، افسردگی، کاهش میل جنسی یا ناتوانی جنسی می‌انجامد، هنوز مشخص نیست. اگر سطح تستوسترون کم باشد، جایگزینی هورمون ممکن است به بهبود علائم بالا کمک کند. با این حال، جایگزینی هورمون‌های مردانه می‌تواند باعث بدتر شدن سرطان پروستات و بالا رفتن سطح کلسترول شود. با پزشک خود در مورد درمان هورمونی مشورت نمایید.

 

هر چند وقت یک‌بار نیاز است تا زنان معاینه لگن و تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

تست پاپ اسمیر آزمایشی است که برای زنان 21 سال به بالا توصیه می‌شود. کالج زنان و زایمان آمریکا، غربالگری روتین را برای زنان سنین 21 تا 65 سال، هر 3 سال یک‌بار توصیه می‌کند. در صورت غیرطبیعی بودن نتیجهٔ این آزمایش‌ها و یا بودن در معرض خطر بالای سرطان دهانهٔ رحم، ممکن است انجام مکرر تست پاپ اسمیر توصیه شود.

با توجه به توصیهٔ گروه ویژهٔ خدمات پیشگیری آمریکا، در صورت ترکیب آزمایش پاپ اسمیر با تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توان فاصلهٔ بین غربالگری سرطان دهانهٔ رحم را از سه سال به پنج سال افزایش داد.

همچنین طبق دستورالعمل‌های این گروه، آزمایش HPV برای زنانی که در دههٔ 20 هستند توصیه نمی‌شود، چرا که این افراد ممکن است در این سن به عفونت HPV مبتلا شوند که بدون درمان برطرف می‌شود.

بر اساس دستورالعمل‌ها، زنان بالای 65 سال می‌توانند در صورت داشتن حداقل سه آزمایش پاپ اسمیر منفیِ متوالی یا حداقل دو آزمایش منفی HPV در 10 سال گذشته، غربالگری را متوقف کنند. اما زنان خاصی که سابقهٔ ناهنجاری پیش‌سرطانی دارند، باید حداقل 20 سال تحت آزمایش‌های غربالگری قرار گیرند.

زنان در هر سنی اگر عمل هیسترکتومی به همراه برداشتن دهانهٔ رحم داشته و سابقه‌ای از سرطان دهانهٔ رحم و یا ناهنجاری‌های پیش‌سرطانی نداشته‌اند، نیازی به غربالگری ندارند.

 

مزایا و خطرات ختنه چیست؟

ختنه در پسران تازه متولدشده به دلایل پزشکی یا بهداشتی موضوعی است که همچنان مورد بحث قرار می‌گیرد. در سال 2012، آکادمی اطفال آمریکا گزارش داد که ختنه دارای مزایای بالقوهٔ پزشکی به همراه خطراتی است. شواهد علمی موجود برای توصیه به انجام ختنه، کافی نیست. بنابراین، از آنجا که انجام این کار برای رفاه حال کودک ضروری نیست، توصیه می‌کنیم تصمیم‌گیری در مورد انجام ختنه با در نظر گرفتن آنچه به نفع کودک است، از جمله موارد پزشکی، مذهبی، فرهنگی، قومی و با مشورت پزشک متخصص اطفال انجام شود.

 

مزایای ختنه:

  • کاهش خطر عفونت ادراری
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در مردان
  • محافظت در برابر سرطان آلت تناسلی و کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانهٔ رحم در شریک جنسی مرد
  • پیشگیری از بالانیت (التهاب گلنس) و بالانوپوستیت (التهاب گلنس و پوست ختنه‌گاه)
  • پیشگیری از فیموز (ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه‌گاه) و پارافیموز (ناتوانی در برگرداندن پوست ختنه‌گاه به محل اصلی)

 

ختنهٔ مردان همچنین ممکن است تمیز نگه داشتن انتهای آلت تناسلی مرد را آسان کند، اگرچه مطالعات نشان داده است که بهداشت مناسب می‌تواند از بروز برخی مشکلات در مورد آلت تناسلی مرد ختنه‌نشده، از جمله عفونت و تورم، جلوگیری کند. علاوه بر این، استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی به جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند.

 

مانند بیشتر اقدامات پزشکی، در ختنه خطراتی نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • درد
  • خطر خونریزی و عفونت در محل ختنه
  • تحریک گلنس‌ها
  • افزایش خطر ورم مفاصل (التهاب دهانهٔ آلت تناسلی)
  • خطر آسیب به آلت تناسلی

 

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟

یک زن به طور معمول ترشحات واژن دارد که معمولاً به صورت شفاف یا کمی مات، غیرتحریک‌کننده و بدون بو توصیف می‌شود. در طول چرخهٔ قاعدگی طبیعی، میزان و غلظت ترشحات می‌تواند متفاوت باشد. در یک زمان از ماه، ممکن است مقدار کمی ترشحاتِ بسیار رقیقی وجود داشته باشد و در زمانی دیگر، ممکن است ترشحات مات و غلیظی ایجاد شود. همهٔ این نوع ترشحات می‌توانند طبیعی باشند.

ترشحات واژینال که بو دارند و یا معمولاً تحریک‌کننده هستند، ترشحات غیرطبیعی محسوب می‌شوند. تحریک‌کنندگی ممکن است خارش، سوزش و یا هر دوی این موارد باشد. خارش ممکن است در هر زمان از روز وجود داشته باشد، اما اغلب شب‌ هنگام بیشتر آزاردهنده است. این علائم اغلب با مقاربت جنسی بدتر می‌شود. در صورت تغییر در میزان، رنگ یا بوی ترشحات، مراجعه به پزشک متخصص زنان مهم است.

 

آیا درمان جایگزینی هورمون برای یائسگی در زنان مضر است؟

جامعهٔ علمی در مورد درمان جایگزینی هورمون یا HRT بحث‌های زیادی کرده است. به طور کلی، اعتقاد بر این است که هورمون درمانی علاه بر تسکین علائم یائسگی، باعث سلامت استخوان‌ها پس از یائسگی نیز می‌شود. اما مانند تمام روش‌های درمانی، ممکن است عوارض جانبی مضر از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر (رحم) و سرطان سینه وجود داشته باشد.

درمان جایگزینی هورمون برای تمام افراد مناسب نیست. با پزشک متخصص زنان خود مشورت نمایید تا مشخص شود آیا درمان هورمونی برای شما مناسب است یا خیر.

 

آیا زنی می‌تواند در دوران شیردهی باردار شود؟

بله. حتی درصورتی‌که شیردهی، قاعدگی را به تعویق بیندازد، هنوز امکان بارداری وجود دارد. تخمک‌گذاری قبل از شروع دوبارهٔ قاعدگی اتفاق می‌افتد، بنابراین، توصیهٔ پزشک خود را برای استفاده از روش جلوگیری مناسب از بارداری دنبال کنید.

 

آیا انجام عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) می‌تواند مشکلات جنسی برای یک زن ایجاد کند؟

برخی از زنان ممکن است پس از جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم) تغییراتی در عملکرد جنسی تجربه نمایند. این تغییرات ممکن است شامل کاهش میل جنسی، روانکاری و لغزندگی واژن و احساسات تناسلی باشد. علاوه بر این، این جراحی می‌تواند به اعصاب و عروق خونی که برای عملکرد جنسی یک زن مهم است، آسیب برساند.

 

آیا فرد مبتلا به سیفیلیس، می‌تواند آن را منتقل نماید؟

بله. سیفیلیس نوعی بیماری آمیزشی است. فرد مبتلا به سیفیلیس می‌تواند در طی دو مرحلهٔ اول بیماری، عفونت را منتقل کند. اگر با یک زخم باز (مرحلهٔ اول) یا بثورات پوستی (مرحلهٔ دوم) تماس پیدا کنید، ممکن است از طریق برداشت باکتری‌های عامل عفونت، آلوده شوید. اگر باکتری‌ها از طریق شکافی مانند آلت تناسلی، مقعد، واژن، دهان یا ترک پوستی وارد بدن شما شوند، می‌توانید به سیفیلیس مبتلا شوید.

اگر فردی بیش از دو سال است که به بیماری سیفیلیس مبتلا است، بعید به نظر می‌رسد که بتواند بیماری را منتقل کند. سعی کنید در حین رابطهٔ جنسی از کاندوم استفاده نمایید.

 

نحوه ابتلا به HIV چگونه است؟

هنگامی‌که مایعات بدن فرد آلوده (خون، مایع منی، مایعات از واژن یا شیر مادر) وارد جریان خون فرد سالم می‌شود، فرد به HIV مبتلا می‌شود. ویروس می‌تواند از طریق دهان، مقعد، یا اندام‌های جنسی (آلت تناسلی و واژن) یا از طریق پوست باز وارد خون شود.

زنان و مردان می‌توانند ویروس HIV را منتقل کنند. فرد مبتلا به HIV می‌تواند حال عمومی خوبی داشته باشد ولی در عین حال ویروس را به دیگران منتقل نماید. زنان باردار مبتلا به اچ آی وی نیز می‌توانند ویروس را به جنین و یا نوزاد خود منتقل نمایند.

روش‌های رایج ابتلا به HIV:

  • استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد
  • داشتن رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده با فرد آلوده

از طرق زیر به ویروس آلوده نمی‌شوید:

  • لمس و یا در آغوش کشیدن فردی که به اچ آی وی/ایدز مبتلا است
  • حمام عمومی یا استخر شنا
  • به اشتراک گذاشتن لیوان، ظروف یا تلفن با شخصی که به اچ آی وی/ایدز مبتلا است
  • گزش حشرات

 

آیا استفاده از وازلین به عنوان روان‌کننده با کاندوم لاتکس اشکالی دارد؟

خیر. فقط از روان‌کننده‌های پایه آب به همراه کاندوم استفاده نمایید. روان‌کننده‌های پایه روغن مانند وازلین می‌توانند کاندوم را ضعیف کرده و باعث پاره شدن آن شوند.

 

اگر خانمی فراموش کند که قرص‌های ضدبارداری خود را استفاده نماید، چه باید بکند؟

اگر فراموش کردید قرص ضدبارداری خود را مصرف نمایید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر روز بعد به یاد آوردید، آن روز دو قرص همزمان مصرف نمایید. اگر دو روز بعد به یاد آوردید، آن روز دو قرص و روز بعد نیز دو قرص همزمان مصرف کنید. سپس طبق برنامهٔ خود پیش روید. اگر بیش از دو روز مصرف قرص‌هایتان را فراموش کردید، در مورد نحوهٔ مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. دستورالعمل‌ها ممکن است این‌گونه باشند که روزانه یک قرص تا روز یکشنبه مصرف کرده و سپس بستهٔ جدیدی را شروع نمایید، یا بقیهٔ بسته‌بندی را دور بریزید و در همان روز با بستهٔ جدید شروع کنید.

هر زمان که خوردن قرص را فراموش کردید، تا زمانی که مصرف بستهٔ قرص را کامل نکرده‌اید، از شیوهٔ دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایید. هنگامی‌که مصرف قرص ضدبارداری را فراموش می‌کنید، احتمال آزادشدن تخمک از تخمدان افزایش می‌یابد. با این حال، اگر فراموش کنید که هفت قرصِ آخرِ 28 روز قرص را مصرف کنید، احتمال بارداری افزایش نمی‌یابد، چرا که این قرص‌ها فقط حاوی مواد غیرفعال هستند. اگر عادت ماهانه نشده‌اید و تمام قرص‌های خود را نیز مصرف کرده‌اید، بهتر است تست بارداری بدهید.

 

آیا ممکن است خانمی با استفاده از روش انقطاع یا عقب‌کشی در جلوگیری از بارداری، باردار شود؟

بیرون کشیدن قبل از انزال مرد، که به روش عقب‌کشی و یا خروج معرو‌ف است، روشی بی‌خطر برای جلوگیری از بارداری نیست. مقداری از انزال (مایعی که حاوی اسپرم است) ممکن است قبل از زمان ارضا، آزاد شود. علاوه بر این، برخی از مردان ممکن است اراده نداشته باشند و یا نتوانند به موقع عقب‌نشینی کنند.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟