زمان مطالعه: 4 دقیقه

درمان‌های دارویی کرونا چیست؟ آیا داروهای ضد ویروس مانند رمدسیور در درمان کرونا موثر است؟ در مقایسهٔ رمدسیور با دارونما در بیش از ۱۰۰۰ بیمار بستری‌شده به ‌علت کووید ۱۹، مشخص شد بیمارانی که رمدسیور دریافت کرده‌اند نسبت به بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، با سرعت بیشتری بهبود یافتند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

آیا داروهایی برای درمان کووید-۱۹ وجود دارد؟

آزمایش‌های بالینی متعددی در حال انجام است تا روش‌های درمانیِ مورد استفاده در سایر بیماری‌ها را که می‌توانند در برابر کووید ۱۹ نیز اثربخش باشند، بررسی کنند و همچنین درمان‌های جدیدی پیدا کنند.

 

آیا داروی ضد ویروسی برای کووید-۱۹ وجود دارد؟

پزشکان ممکن است داروی ضد ویروسی به نام رمدسیور را به شما بدهند. رمدسیور اولین دارویی است که در اکتبر ۲۰۲۰ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان بیماران کوویدِ بستری‌شده در بیمارستان که بیش از 12 سال دارند، تأیید شده است. تحقیقات نشان می‌دهد برخی از بیماران پس از مصرف این دارو سریع‌تر بهبود می‌یابند. Remdesivir برای مبارزه با ابولا ایجاد شده است، اما FDA حکم استفادهٔ اضطراری را صادر کرده است تا پزشکان بتوانند از آن برای درمان کووید-۱۹ استفاده کنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه‌ای مشروط، علیه استفاده از رمدسیور در بیماران بستری‌شده در بیمارستان، بدون توجه به شدت بیماری، صادر کرده است، زیرا در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رمدسیور دلیل زنده ماندن و سایر نتایج در این بیماران بوده است، وجود ندارد.

توصیهٔ مشروط زمانی صادر می‌شود که شواهد پیرامون مزایا و خطرات مداخله، از قطعیت کمتری برخودار باشند. در این مورد، توصیه‌ای مشروط علیه استفاده از رمدسیور وجود دارد. این بدان معنی است که شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد.

افزون بر این، دانشمندان در تلاش‌اند داروهای جدید تولید کنند و برخی از داروهای ضدویروسی موجود را آزمایش کنند تا ببینند آیا در درمان کووید-۱۹ مؤثر‌اند یا خیر.

 

چه روش‌های درمانی برای درمان ویروس کرونا وجود دارد؟

در اکتبر سال 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی ضد ویروسی رمدسیور را برای درمان بیماران خاصی که به‌علت کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، تصویب کرد.

در نوامبر سال 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفادهٔ اضطراری را به دو درمان آنتی‌بادی مونوکلونال اعطا کرد (باملانیویماب، ساخته‌شده توسط الی لیلی؛ و ترکیبی از کاسیریویماب و ایمدویماب، ساخته‌شده توسط Regeneron). هر دو روش درمانی برای بزرگسالان بستری‌نشده در بیمارستان و کودکان بالای 12 سال که علائم خفیف تا متوسط کووید ۱۹ داشته و در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری یا بستری شدن در بیمارستان‌اند، تأیید شده است. در این بیماران، درمان‌های تأییدشده می‌توانند خطر بستری شدن در بیمارستان و موارد اورژانس را کاهش دهند. این روش‌های درمانی باید بلافاصله پس از ایجاد علائم به صورت داخل وریدی (IV) تزریق شوند.

سایر روش‌های درمانی که هنوز تحت بررسی‌اند، ممکن است در دسترس افرادی باشند که در بیمارستان تحت درمان کووید ۱۹ هستند.

 

آیا داروی ضدویروس رمدسیور برای درمان کووید ۱۹ مؤثر است؟

دانشمندان در سراسر جهان در حال آزمایش‌اند تا بدانند آیا داروهای قبلی که برای درمان سایر عفونت‌های ویروسی استفاده می‌شود، ممکن است در برابر ویروس کرونا نیز مؤثر باشند یا خیر.

دارویی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است داروی ضد ویروسی رمدسیور است. به نظر می‌رسد این دارو در آزمایشگاه، در محافظت از سلول‌ها در برابر عفونت ویروس کرونا، مؤثر است.

مطالعات انسانی نیز در حال انجام است. یک مطالعهٔ به‌خوبی طراحی‌شده در مجلهٔ پزشکی نیوانگلند در ماه مه سال 2020 منتشر شد. در مقایسهٔ رمدسیور با دارونما در بیش از 1000 بیمار بستری‌شده به‌علت کووید ۱۹، مشخص شد بیمارانی که رمدسیور دریافت کرده‌اند نسبت به بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، با سرعت بیشتری بهبود یافتند (به‌طور میانگین 11 روز برای رمدسیور، در مقایسه با میانگین 15 روز برای دارونما). این از نظر آماری، اختلاف قابل‌توجهی داشت. رمدسیور در بیماران کووید ۱۹ با وضعیت بدتر، از جمله بیمارانی که به دستگاه تنفس مصنوعی یا ماشین قلب و ریه متصل بودند، کمتر مؤثر بود.

با این حال، یک مطالعهٔ بزرگ انجام‌شده به عنوان بخشی از آزمایش همبستگی سازمان بهداشت جهانی نشان داد که درمان بیماران مبتلا به کوویدِ بستری‌شده در بیمارستان با رمدسیور، خطر مرگ آن‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش نمی‌دهد و یا مدت بستری شدن آن‌ها را کوتاه نمی‌کند. برخی از متخصصان بیان کرده‌اند که شاید بیماران زیادی این دارو را بسیار دیر دریافت کرده و بنابراین انتظار نمی‌رود که فایده‌ای داشته باشد.

در اکتبر سال 2020، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رمدسیور را به عنوان درمانی برای بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا با وزن حداقل 88 پوند، که به‌علت کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، تصویب کرد.

هرچند سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه‌ای مشروط، علیه استفاده از رمدسیور در بیماران بستری‌شده در بیمارستان، بدون توجه به شدت بیماری، صادر کرده است، زیرا در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رمدسیور علت زنده ماندن و سایر نتایج در این بیماران بوده است، وجود ندارد.

توصیهٔ مشروط زمانی صادر می‌شود که شواهد پیرامون مزایا و خطرات مداخله، از قطعیت کمتری برخودار باشند. در این مورد، توصیه‌ای مشروط علیه استفاده از رمدسیور وجود دارد. این بدان معنی است که شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد.

 

 

منبع:

درمان‌های دارویی کرونا / درمان‌های دارویی کرونا / درمان‌های دارویی کرونا

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟