زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه گردن درد را تسکین دهیم

چگونه گردن درد را تسکین دهیم ؟ این مشکل رایجی است و بیشتر افراد به همان دلایلی که کمر درد دارند، دچار گردن درد نیز می‌شوند. در بسیاری از افراد کشیدگی و پیچیدگی عضلانی معمول است، چرا که گردن می‌بایست از سر که مانند توپ بولینگ سنگین است، پشتیبانی نماید.

روش‌های درمانی برای درد گردن و کمر نیز موارد مشترکی هستند. ابتدا با استراحت، یخ و گرما، درد شدید اولیه را تسکین دهید. سپس به سراغ تمرینات کششی و تقویتی ملایم بروید. از وضعیت بد بدن و عادات دیگری که می‌تواند درد گردن را سبب شود، اجتناب کنید.

 

اولین اقدامات برای تسکین درد گردن

دلایل کشیدگی و پیچ‌خوردگی معمول درد گردن متفاوت است. اگر با گرفتگی گردن از خواب بیدار شوید، احتمالاً این انقباضات شدید عضلانی ناشی از کشیدگی عضله است که به اسپاسم معروف است. در مقابل، رگ‌به‌رگ شدن و پیچ‌خوردگی در رباط‌ها، بافت‌های سختی که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کند، رخ می‌دهد. در حالت دیگر، یک تاندون، بافتی که عضلات را به استخوان متصل می‌کند، ممکن است ملتهب شده و التهاب ایجاد نماید.

خوددرمانی اولیه از معمول‌ترین و بهترین مراقبت‌ها در درد گردن است:

  • سرما: از کیسه یخ برای بی‌حس کردن درد حاد اولیه و کاهش التهاب استفاده نمایید.
  • مسکن‌های بدون نیاز به نسخه: برای کنترل درد خفیف تا متوسط از مسکن‌هایی که به راحتی بدون نیاز به نسخه می‌توان تهیه نمود، استفاده کنید. این دارو‌ها شامل استامینوفن و دارو‌های ضدالتهاب غیر‌استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین است.
  • گردنبند طبی: برای مدتی کوتاه از گردنبند طبی استفاده نمایید تا به ماهیچه‌ها و بافت‌های دردناک استراحت داده و درد و ناراحتی را تسکین دهید. استفادهٔ بیش از حد و طولانی‌مدت از گردنبند‌ها باعث ضعیف شدن عضلات می‌شود، اما استفاده از این گردنبند‌ها روزانه برای چند ساعت و به مدت کوتاه می‌تواند مفید باشد.
  • گرما: بعد از یک یا دو روز وقتی درد شدید آرام شد، می‌توانید از کیسه آب گرم و یا خوابیدن در وان با آب گرم برای چند ساعت به‌طوری که سطح آب گردن شما را بپوشاند، استفاده نمایید.

آیا برای درد گردن ناشی از اسپاسم و یا رگ‌به‌رگ شدن نیاز است تا به متخصص کایروپرکتیک مراجعه نمود؟ این روش ممکن است برای کمر درد راه حل مناسبی باشد، اما در این روش از دستکاری ناگهانی و شدید برای گردن درد خودداری نمایید.

 

ورزش درمانی برای درد گردن

ورزش برای کشش و تقویت عضلات گردن، شانه و قسمت فوقانی کمر می‌تواند تسکین درد گردن را سرعت بخشیده و احتمالاً عود مجدد آن را کاهش دهد، اگرچه شواهدی قطعی بر این موضوع وارد نیست. پزشکان معمولاً افراد را به مراجعه برای دریافت خدمات فیزیوتوراپی تشویق می‌کنند. این نوع درمان موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  • درمان احتمالاً ترکیبی از تمرینات ایزومتریک و دامنهٔ حرکت است. در ورزش ایزومتریک شما عضلات گردن را در مقابل یک نیروی مخالف سفت می‌کنید، مانند حالتی که دست خود را روی پیشانی گذاشته و با آن به سرتان فشار می‌آورید و همزمان سعی می‌کنید با سفت کردن گردن به دست فشار بیاورید و مانع از حرکت آن شوید. در کشش‌هایی با دامنهٔ حرکت سعی در آرامش و افزایش تدریجی عضلات گردن است.
  • فیزیوتراپ‌ها می‌توانند روش‌های درمانی دیگری را ارائه دهند که اگرچه در آزمایش‌های تحقیقاتی تأثیر آن‌ها اثبات نشده است، اما به نظر می‌رسد راحتی و آرامش را برای برخی افراد ایجاد می‌کنند. یک گزینهٔ درمانی، سونوگرافی بافت‌های دردناک با امواج صوتی با فرکانس بالا است.
  • یک فیزیوتراپ می‌تواند با استفاده از دست‌ها و یا تجهیزات خاص، کشش عضلات گردن را انجام دهد. شما می‌توانید برای انجام کشش گردن در خانه دستورالعمل‌های درمانگر و فیزیوتراپ را بادقت دنبال کنید.

در آخر، از وضعیت بدنی و یا عادت‌های روزمره که می‌تواند باعث گردن درد شود، مانند ماندن طولانی‌مدت در موقعیت‌هایی که در هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون، خواب و یا کار با کامپیوتر باعث گردن درد می‌شود، اجتناب کنید. توجه به علت گردن درد می‌تواند به شما در توقف  و جلوگیری از بازگشت دوباره‌ٔ درد کمک نماید.

 

آیا گردن درد مسئله‌ای جدی است؟

اگر گردن درد شدیدی دارید، که هفته‌ها و یا ماه‌ها طول کشیده است، توانایی حرکت سر را به شدت محدود کرده است، به داخل شانه‌ها سرایت کرده، صبح‌ها احساس بدی دارید، به پزشک مراجعه نمایید. تب، ضعف و یا بی‌حسی بازو‌ها از دیگر علائم مهمی است که نیاز به بررسی بیشتر را ضروری می‌سازد. در برخی موارد، یک مشکل اساسی جسمی، مانند آرتروز، عفونت یا عصب فشرده ممکن است دلیل گردن درد باشد. بسته به تشخیص، برای تسکین درد و بازگشت به فعالیت‌های عادی ممکن است به درمان‌های اضافی و یا حتی جراحی نیاز داشته باشید.

 

کشش سادهٔ گردن

مستقیم به رو‌به‌ر‌و نگاه کنید. چانهٔ خود را کمی به پایین فرو ببرید و سر خود را به آرامی به سمت عقب حرکت دهید. حتماً سر خود را محکم بگیرید طوری‌که به‌نظر آید نمی‌خواهید آن را حرکت دهید. باید سر خود را به عقب بلغزانید، نه اینکه آن را خم کنید. پنج ثانیه در این حالت بمانید و سپس آن را به وضعیت اول برگردانید. پنج بار این حرکت را تکرار کنید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟