زمان مطالعه: 5 دقیقه

دلایل گردن درد و درمان آن

گردن ما وظایف زیادی دارد و ممکن است در طول دوران زندگی آسیب ببیند. گاهی اوقات درد می‌گیرد و این درد ممکن است علل فراوانی داشته باشد. اما می‌توانید برای داشتن احساسی بهتر، برخی کار‌ها را انجام دهید.

 

موقعیت خواب غیر‌معمول

اگر در گردن خود گرفتگی دارید، درست هنگام بیدار شدن از خواب متوجه آن می‌شوید. شاید شما روی صندلی خوابیده‌اید و یا از بالش متفاوتی استفاده کرده‌اید. این درد و گرفتگی ناشی از خوابیدن در وضعیتی غیرمعمول است و گردن شما را تحت فشار قرار داده است. این حالت از درد کاملاً رایج است و معمولاً موردی جدی به شمار نمی‌رود.

 

درمان گردن درد ناشی از وضعیت خواب غیر‌معمول

اگر با درد گردن ناشی از گرفتگی از خواب بیدار شدید، کمی استراحت و استفاده از مسکن بدون نسخه، می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد. برای جلوگیری از گرفتگی دوبارهٔ گردن، به پشت خوابیده و مطمئن شوید که بالش را در جای مناسب قرار داده‌اید.

 

کشیدگی عضلات گردن

اگر با گردن خود کاری انجام دهید که معمولاً انجام نمی‌دهید، مانند اینکه در یک نمایش هوایی به آسمان نگاه کنید و یا چیز سنگینی را بر روی شانه‌های خود به حالت تعادل نگه دارید، ممکن است بعد از مدتی گردن شما آسیب دیده و درد داشته باشید. این درد از این جهت است که عضلات گردن شما به این وضعیت و شکل کارکرد عادت نداشته‌اند.

 

درمان کشیدگی عضلات گردن

اگر مجبور نیستید، سر خود را در موقعیت‌ها و حالت‌های غیر‌معمول نگه ندارید. اگر این کار را انجام دادید، سعی کنید استراحت کرده و گردن خود را به جهات دیگر نیز حرکت دهید تا ماهیچه‌های شما شل شوند. اگر درد دارید، استراحت کنید و از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه استفاده نمایید. اگر بعد از چند روز هنوز درد دارید و یا نمی‌توانید مانند قبل گردن خود را حرکت دهید، به پزشک مراجعه نمایید.

 

سندرم گردن درد ناشی از تایپ

این سندرم حالت دیگری از گرفتگی گردن است و مسئله‌ای جدی است. ساعاتِ زیادِ خمیده شدن بر روی تلفن هوشمند می‌تواند عضلات و تاندون‌ها را خسته کند. گذراندن وقت زیاد در هر کاری با حالت گردن و سر خمیده مانند کار با کامپیوتر و یا بودن پشت میز کار، می‌تواند همان حالت را ایجاد نماید.

 

درمان گردن درد ناشی از تایپ

قوز نکنید. زمانی‌که با تلفن همراه خود کار می‌کنید، آن را بالا‌تر نگه دارید. اگر کار شما، فرم بدن شما را در حالت خمیده نگه می‌دارد، سعی کنید در حین انجام کار هرازچندگاهی استراحت کرده و کمرتان را بکشید و قوس دهید. انجام ورزش منظم شما را قدرتمند‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر می‌کند، که این امر می‌تواند به محافظت از گردن شما کمک کند.

 

گزگز گردن

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که به اعصاب گردن و یا شانهٔ شما ضربه وارد می‌شود، مانند زمانی‌که در یک ورزش تماسی بازی می‌کنید، چیزی مانند شوکی الکتریکی به شانه، بازو و دست شما وارد می‌شود. این حالت معمولاً تنها چند ثانیه طول می‌کشد، اما ممکن است تا چند روز نیز طول بکشد.

 

درمان گزگز گردن

احتمالاً این حالت بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد، اما اگر اغلب این حالت را داشته و یا بهبود آن طول می‌کشد، به پزشک مراجعه کنید. این امر به‌ویژه در صورت بی‌حسی و یا گزگز و یا داشتن یکی از این دو حالت در هر دو بازو مهم است. پزشک ممکن است تمرین‌هایی را برای مفاصل و عضلات شما توصیه نماید و یا برای از بین بردن بافت آسیب‌دیده که می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند، جراحی را توصیه کند.

 

آسیب شلاقی گردن

این حالت می‌تواند پس از برخورد هرگونه نیرویی به گردن از پشت، به‌خصوص زمانی‌که از عقب به ماشین شما می‌‍زنند، اتفاق بیفتد. سر شما مانند شلاق ناگهان به جلو پرتاب شده و مجدد به عقب باز می‌گردد. جدا از درد گردن، ممکن است در این وضعیت سردرد، که از قاعدهٔ جمجمه شروع می‌شود، احساس گزگز، بی‌حسی و یا درد در قسمت فوقانی کمر و یا بازوها نیز داشته باشید.

 

درمان آسیب شلاقی گردن

پزشک شما ممکن است دارویی را برای کمک به تسکین درد تجویز نماید، و یا ممکن است تمریناتی را برای کمک به عضلات توصیه کند. بیشتر افراد در طی چند ماه بهبود می‌یابند.

 

دیسک بیرون‌زده

دیسک‌های نرم بین استخوان‌های کوچک ستون فقرات می‌توانند شکسته شده و ماده‌ای ژله‌مانند خارج نمایند که روی اعصاب گردن شما فشار وارد می‌کند. این حالت باعث درد شده و این درد می‌تواند به سمت بازو‌ها و یا کمر گسترش یابد.

 

درمان دیسک بیرون‌زده

کمپرس سرد و گرم می‌تواند به کاهش تورم کمک کرده و حال شما را بهتر نماید. دارو‌های ضد‌درد و ورزش‌هایی که باعث تقویت و کشش عضلات می‌شوند نیز می‌توانند به شما کمک نمایند. اگر بعد از گذشت چند ماه، هنوز درد داشتید، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه نماید.

 

تنگی کانال نخاعی

این حالت زمانی است که فضای داخلی ستون مهره‌ها که نخاع در آن واقع شده، به عللی، باریک و تنگ می‌شود، که می‌تواند به اعصاب و استخوان‌هایی که در این قسمت از گردن تا شانه‌ها، بازو‌ها و تا پایین پا‌ها قرار دارند، فشار وارد کند. آرتروز، تومور‌ها، بیماری‌های ارثی ژنتیکی و سایر موارد می‌تواند باعث بروز این حالت شود و احتمال ایجاد آن پس از سن 50 سالگی بیشتر است.

 

درمان تنگی کانال نخاعی

برای بهبود درد و التهاب می‌توانید از دارو‌ها و مسکن‌های بدون نیاز به نسخه استفاده نمایید، اما اگر این دارو‌ها نتوانند درد را تسکین دهند، ممکن است نیاز به دارو‌های قوی‌تر باشد. همچنین ممکن است به فیزیوتراپی و یا استراحت گردن برای مدت زمانی نیاز داشته باشید. اگر درد شدید است و یا به سختی می‌توانید گردن خود را حرکت دهید، پزشک ممکن است برای کاهش فشار روی ستون فقرات، جراحی را به شما توصیه نماید.

 

خار استخوان

این خار‌ها استخوان اضافی کوچک و سختی است که روی استخوان‌های کوچک ستون فقرات ایجاد می‌شود. با افزایش سن داشتن این خارها رایج است. خار استخوان می‌تواند فضای اطراف نخاع را باریک کند و نخاع یا اعصاب اطراف آن را تحت تأثیر قرار داده و به آن فشار وارد نماید. ممکن است به هیچ وجه متوجه وجود این خار‌ها نشوید، یا ممکن است این خار‌ها با سفتی گردن و یا درد مزمن و خفیفی همراه باشند که بازو‌های شما را پایین می‌اندازد. این خار‌ها ممکن است باعث سردرد نیز شوند.

 

درمان خار استخوان

اگر این خار‌ها مزاحمت و درد ایجاد نمایند، ممکن است پزشک مسکن‌هایی را برای شما تجویز کند. اگر این خار‌ها دامنهٔ حرکت‌های شما را محدود کرده و یا روی اعصاب شما فشار وارد ‌کند، ممکن است برای بیرون آوردن آن‌ها نیاز به عمل جراحی باشد.

 

تومور نخاعی

بیشتر اوقات، این نوع تومور‌ها از قسمت دیگری از بدن به ستون فقرات گسترش می‌یابند، که به عصب فشار آورده و صدماتی را می‌زنند. اما این تومور‌ها ممکن است از گردن نیز شروع شود. ممکن است در بازو‌ها و یا پا‌ها احساس ضعف و بی‌حسی نمایید. این تومور‌ها ممکن است سرطانی باشند، بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید، سریع به پزشک مراجعه نمایید.

 

درمان تومور نخاعی

ممکن است جراح برای برداشتن فشار از روی اعصاب، نیاز به قطع و برداشت تومور و یا قسمتی از آن داشته باشد. اگر این تومور سرطانی باشد، ممکن است پرتو‌درمانی و یا شیمی‌درمانی را برای از بین بردن سلول‌های تومور باقی‌مانده، توصیه نماید.

 

خرابی یا دژنرسانس دیسک بین مهره‌ای

با افزایش سن، دیسک‌های قرار گرفته بین مهره‌ها خشک شده و حالت اسفنجی خود را از دست می‌دهند. این مسئله می‌تواند باعث پاره یا شکافته شدن آن‌ها شده و ژلهٔ داخلی آن‌ها را خارج می‌کند. این حالت ممکن است بهبود یابد و بافت زخمگاهی ایجاد شود، که این بافت ضعیف‌تر از بافت طبیعی است. فضای بین مهره‌ها می‌تواند کوچک‌تر شده و نحوهٔ قرارگیری ستون فقرات در یکدیگر را تغییر دهد، که باعث درد شده و منجر به آرتروز می‌شود.

 

درمان خرابی یا دژنرسانس دیسک بین مهره‌ای

تغییر سبک زندگی می‌تواند کمک کند. نحوهٔ نشستن و خوابیدن و همچنین جایی‌که می‌نشینید و می‌خوابید نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند. مصرف دارو نیز می‌تواند کمک کند. اگر این حالت در شما شدید است، ممکن است پزشک جراحی را برای شما توصیه نماید.

 


منبع:

دلایل گردن درد / دلایل گردن درد / دلایل گردن درد

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟